Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


15W/8831G00 + XT25SG-60-04

 Post Reply Post Reply Page  <12345 11>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
    Posted: 11 Jan 2012 at 21:22
Så er der skåret plader ud til et kabinet på 11.8 liter (effektivt volumen inden montage af dæmpemateriale). Det kan jo altid nedjusteres.
 
Det bliver bygget i 22mm MDF med en enkelt 19mm vandret afstiver. Frontbaflen bliver sammensat af en 22mm og en 19mm MDF - og bliver altså i alt 41mm tyk - den yderste 19mm plade bliver skåret 45 grader på alle kanter.
 
Dæmpning bliver 15mm skum fra Harald Nyborg:
 
samt lidt polyestervat efter behov.
 
Porten monteres bagudvendt og bliver skåret af et ø50mm plast afløbsrør, som jeg nok maler sort. Portlængden bliver nok noget i nærheden af 20 cm, hvilket giver ca 8 cm luft mellem indre portåbning og frontbaflens inderside. Hvis den monteres oppe i højde med diskanten, burde det være tilstrækkeligt.
 
Nu mangler jeg bare tiden til at udføre alt samlearbejdet Smile
 
 
 
 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2012 at 09:07
Har været lidt i gang et par aftener i løbet af de sidste 3 ugers tid.
Har fået skåret ud til enheder mm. i kabinettets "inder" struktur.
Grundstrukturen er nu limet sammen med en standard 490 trælim fra Dana Lim.
Nu skal samlingerne lige slibes til og så bliver sidepladerne monteret med skruer og lim. Den ene side får dog i første omgang kun en tætningsliste og skruer, så jeg kan åbne kabinettet under afstemningsprocessen.
Lidt stemningsbilleder
 
Optegning før udskæring til enheder (dette er den inderste plade af to-lags frontbaflen, så den bliver ikke fræset)
 
Så limes der. WBT terminalerne er monteret og der er boret ud til refleksporten.
 
2 stk færdiglimede inderstrukturer. Der skal bare skrues/limes et par sideplader på.
 
Næste opgave bliver at slibe samlinger helt i niveau samt at montere sidepladerne. Dernæst skal der monteres et lag 14mm filt/skum for at dæmpe kabinettet, føres ledninger fra terminalerne op til enhederne samt forskære og montere portrør (portlængden justeres til samtidig med at enhedernes baffel-respons måles op).
 
Når alt dette er klar, skal den yderste baffelplade limes på kasserne og der skal fræses/skæres ud til enheder.
 
 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2012 at 09:39
Så er der sket lidt igen.
Har fået Monteret den ene sideplade samt skåret og monteret frontbafler på begge kabinetter.
Forleden aften fik jeg fræset/skåret ud til enheder. Hold da op hvor det sviner det skidt!
Da det var første gang, jeg benyttede min cirkel-skabelon (købt over ebay.de), blev det første kabinet ikke fræset dybt nok. Det opdagede jeg desværre først, da jeg havde skåret midten ud. Så jeg må på et senere tidspunkt forsøge at slibe en milimeters penge af med sandpapir.
Det er ikke rigtig muligt at gen-montere centerstykket for at fræse igen, da frontbaflen allerede er monteret på kabinettet.
Men man lærer heldigvis af sine fejl, så andet kabinet blev perfekt Smile
Da jeg ikke rigtig er klar over, om mine 15W enheder er tilspillet eller ej, var jeg i går ude i Brinck Elektronik og købe mig et Vellemann tonegenerator-samlesæt https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H10851
Sad og loddede det sammen i går aftes. Det var lidt mere omfattende, end jeg lige havde forestillet mig. Printet skulle samles helt fra bunden. Men det kom op at køre (selvom der dog er lidt støj på signalet - ved ikke om det er mit arbejde eller konstruktionen).
Så nu får 15W'erne lidt tid med en 50Hz sinus-bølge over anlægget.
 
Lidt billeder af kabinetterne
 
Frontbaflerne limes på kabinetterne. De er skåret 45grader hele vejen rundt. Det skulle eftersigende være godt for diskantens baffel-respons især. Samtidig får det kassen til at virke mindre.
 
Lånt overfræser med cirkel-skabelon monteret samt en tycho-brahe lineal måleløsning. Der findes ikke det problem, der ikke kan løses med gaffa-tapeSmile
 
To stks næsten færdige kabinetter. Diskanten er monteret så tæt på 15W-eren som muligt (uden at skulle fræse i XT25-erens frontplade) for at tillade lavest mulige delefrekvens. Diskanten er samtidig placeret assymetrisk i frontbaflen for "optimal" baffelrespons.
 
Nu står den på slibning, spartling samt montering af sidste sideplade. Så skal al indmaden gøres klar. Da jeg har skåret lidt mere træ ud af min interne afstiver end først planlagt, er kabinet-voluminet nu lidt for stort. Dette problem løses ved at montere 4mm. asfaltplader på alle indervægge (minus fronten).
Det lægger samtidig lidt ekstra vægt på kabinetterne, hvilket måske på sigt skader ryggen, men bestemt ikke lyden.
 
 


Edited by Enthusiast - 11 Feb 2012 at 09:46
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2012 at 16:56
det ser da fint ud indtil videre

er det test kabinetter eller???
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2012 at 16:59
Originally posted by Enthusiast

 
Da jeg ikke rigtig er klar over, om mine 15W enheder er tilspillet eller ej

er det ikke dem du har købt af mig?
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2012 at 17:26
Originally posted by ronnie rasmussen

er det test kabinetter eller???
 
Det kan man kalde dem, da jeg regner med at skulle åbne og lukke dem mange gange. Men de bliver bygget, så de kan holde til det.
 
Den ene sideplade monterer jeg med en tætningsliste (skum) og skruer med rawplugs.
 
Det skulle meget gerne ende med at være de kabinetter, jeg beholder. Jeg påregner ikke at bygge flere kabinetter til de enheder. Men der skal testes en del forskellige kombinationer af voluminer, portafstemninger mm., før jeg lukker dem endeligt til og spartler skruehullerne ud.
 
Ja, det er de enheder, jeg har købt af dig. De har stået og spillet en 50Hz sinus-tone en god time her til eftermiddag, så hvis de ikke allerede var kørt til, så er de det nok nu.


Edited by Enthusiast - 11 Feb 2012 at 17:31
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2012 at 17:27
hehe de er SÅ RIGELIGT spillet til. så bare i med dem og få det målt ud
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2012 at 17:51
Originally posted by ronnie rasmussen

så bare i med dem og få det målt ud 
 
Mangler også kun at montere lidt dæmpemateriale og en port i kabinetterne, så skal de ud og måles. Når først jeg har et filter på, så står den på afstemning af kabinet hjemme i stuen.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2012 at 20:50
Det ser fornuftigt ud Thumbs Up
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2012 at 22:20
Originally posted by JAV

Det ser fornuftigt ud Thumbs Up
 
Takker!
Jeg er bare glad for at snedkerarbejdet snart er overstået, så jeg kan komme i gang med at lytte på konstruktionen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz