Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


15W/8831G00 + XT25SG-60-04

 Post Reply Post Reply Page  <1234 11>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
    Posted: 10 Nov 2011 at 19:44
Originally posted by Mik112

Der er ikke mange kanter. Det er blot et "L" med et 90 graders knæk.
 
Snakker vi slotport eller lodret rund port her ?
 
Min kommentar var til slotporten, som jeg har forstået som et internt ført "guide" til portåbningen.
Hvis denne laves i eksempelvis træ, ville en firkantet konstruktion være nærliggende.
Her danner man en masse parallelle sider i porten. Kan det skabe problemer?
 
Jeg ser slotporten lidt som en transmissions linie - Forskellen er så at slotporten holder et konstant tværsnitsareal fra indre til ydre munding, hvor transmissionslinien ændrer tværsnitsarealet undervejs.
 
Eller har jeg misforstået konceptet med slotporten?
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Nov 2011 at 20:10
en slotport har helt samme funktion som et refleksrør
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2011 at 18:09
Lige et par billeder af enhederne plus WBT terminaler
Scanspeak 15W/8831G00 bas/mellemtone sammen med WBT 0765 højttalerterminaler
 
Her Scanspeak 15W/8831G00 bas/mellemtone og Vifa XT25TG30-04 diskantenhed - denne blev dog senere skiftet til den skærmede model XT25SG60-04


Edited by Enthusiast - 10 Apr 2012 at 19:09
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2011 at 14:49
Tak til alle for jeres ideer og kommentarer.
 
Jeg har taget den beslutning at bygge det store kabinet, som Ronnie har foreslået.
Det giver mig muligheden for at lege med volumenet bagefter.
 
Problemet med portlængde løser jeg ved at forlænge dybden af kabinettet med små 6 cm.
Jeg lukker selve reflekskammeret af bagtil, så mit effektive volumen ender omkring 11.8L - og får så et separat bagkammer, hvor jeg kan placere mit delefilter.
Det vil give mig en kabinetdybde omkring 35 cm, hvoraf kun de ca. 23 af dem danner det indre mål på reflekskammeret.
På den måde vinder jeg 9 cm fra den ydre bagplades yderside til indersiden af reflekskammeret. Dermed er de første 9 cm af porten "gratis".
Så må jeg bare håbe, at jeg ikke ender med at tune porten ved så høj en frekvens, at portlængden kommer ned i nærheden af 10 cm :)
Men så kan jeg jo altid øge portdiameteren.
 
Ydre mål på kabinettet kommer til at ende i noget der ligner 33 x 23 x 35 cm (HxBxD).
 
Kabinettet bliver bygget i 16mm plade med en intern vandret afstiver.
Yderligere bliver reflekskammeret dæmpet med 4mm asfaltplade og 14 mm filt.
Reflekskammerets bagplade får nok også lidt skum eller vat efter behov.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2011 at 14:55
det lyder som en fornuftig løsning på dit port problem

det andet jeg snakkede om var denne løsning


det har jeg planer om at prøve i mit næste projekt


Edited by ronnie rasmussen - 13 Nov 2011 at 14:56
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2012 at 11:04
Efter næsten to måneders stilstand, går jeg nu igang med projektet igen.
 
Nogle ting har ændret sig lidt undervejs; bl.a. kommer jeg til at benytte XT25SG60-04 med dobbelt magnet i stedet for "standard" XT25 med enkeltmagnet, som jeg ellers havde planlagt.
 
Kabinetterne skal re-designes, da jeg har opgivet at skære selv i noget pre-fineret plade, jeg havde liggende. Lidt prøveskær viste, at min rundsavsklinge ikke er fin nok til den type arbejde.
At købe en ny klinge ville blive dyrere end at købe færdigskåret MDF-plade hos Bauhaus.
Så det gør jeg i stedet.
 
Kabinettet bliver højst sandsynlig i 22mm MDF med en vandret intern afstiver.
 
Jeg leger lidt med tanken om en akustisk ventil i stedet for en bas-port.
 
Er der nogle her, der har prøvet 15W/8831-G00 med denne type kammer ? Alternativt andre versioner af 15W ?
 
Reflekskamre ligger typisk omkring 8-13 liter for denne enhed, men skal man op eller ned i volumen, hvis man sætter en akustisk ventil i stedet for en port?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2012 at 11:38
Du må for alt i verden ikke putte en 15W i et kammer med akustisk ventil. Den enhed er som skabt til bassrefleks og alle de gange jeg har hørt den i et velafstemt bassrefleks kabinet har jeg været lige imponeret hver gang.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2012 at 11:49
Det var såmænd også blot for at prøve det af. Jeg har nemlig hørt et par Amadeus Icon's, hvor jeg synes der manglede lidt.
Bassen må gerne være dybere - og lyden generelt mere fri af kabinetterne.
Der blev dengang spillet med en Holfi Integra 8 (2x70W 8Ohm), som jeg også kommer til at drive mine egne med.
 
Hvorledes jeg så kommer skridtet videre fra Icon konstruktionen, er jeg lidt i tvivl om.
 
Icon'erne benytter en anden version af 15W med coatet membran, hvilket min enhed ikke har. Så vidt jeg er orienteret, kører Icon'erne også med "standard" XT25 diskanten.
 
Jeg kan selv regne mig frem til et volumen på 11.8 L afstemt til 47Hz.
Med en port diameter på 50mm giver det en portlængde på 18-19 cm, som kan blive svær at placere inde i det relativt lille kabinet.
Med 15W versionen på benyttet i Icon, regner jeg noget der ligener 7-8 liter afstemt til 57Hz.
Mange herinde fra sværger til en kabinetstørrelse på 9 liter.
 
Edit: Troels Gravesens Ellam-XT opererer ved 10.5 liter afstemt til ca. 50Hz - men denne højttaler er også med den coatede version af 15W og med lille magnetsystem.
 
Kender du til en god afstemning med bas-refleks, der kan tage kampen op mod DAT's Amadeus Icon?
 


Edited by Enthusiast - 10 Apr 2012 at 19:10
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2012 at 15:30
jeg har hørt enheder magen til dine, med refleks, de skal have ca 8L inkl dæmpning og port, så lover jeg dig for de IKKE skuffer

de duer ikke med akustisk ventil
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2012 at 19:04
8 liter synes jeg lyder meget småt. Det lyder mere som noget man ville bruge som mellemtonekammer.
Jeg er bange for, at bassen ikke kommer til sin ret i et så småt kammer, selv hvis man port-tuner dybt.
 
Jeg tror aldrig jeg er stødt på nogle mere eller mindre kommercielle konstruktioner, der benytter så små kamre. Amadeus Icon og TG Ellam-XT ligger vist begge omkring 10 liter.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz