Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


15W/8831G00 + XT25SG-60-04

 Post Reply Post Reply Page  <1 91011
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
    Posted: 22 Jan 2016 at 08:38
Har du udviklet filteret på baggrund af nærfeltsmålinger? Jeg kan se, at det er en nærfeltsmåling, du viser herover. Det kan sagtens forklare, at frekvensgangen ser "forkert" ud fra 3-10 kHz (ellers er der noget galt med enheden - har støvdækslet været trykket).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2016 at 08:53
Originally posted by USXX

Jeg syntes sådan set, at lyden kom fint ud/fri af højttalerne, men det var en anelse anstrengt/pågående at lytte til, og så var der en form for egenlyd fra kassen, som kan være relateret til mængde/type af dæmpning og/eller afstivning. Jeg tror, at det i første omgang er filteret, du skal efter. Måske har du set tråden, men jeg lavede for mange år siden på Scan-Speak en lille 2-vejs med samme diskant (XT25SG-60-04) og en 15W/4531G00 (altså 4-ohm varianten af samme bas - dog med træfiber i papirmembranen, men det er ikke afgørende). Du kan se det passive filter her (uploaded af ham_den_lange) - det er det grå billede med ternet papir:


Som du kan se, brugte jeg ikke et "shelf filter" til baffelkorrektion (hvilket jeg ellers oftest gør). I stedet deles der bare (elektrisk set) ret lavt med et 1. ordens filter. Givet enhedens frekvensgang går det super godt i dette tilfælde - så der bliver korrigeret for baffelstep. Denne lille 2-vejs spillede rigtig godt. Måske filteret kan være til inspiration.

Den sad i ca. 8 liter basrefleks (vist nok tunet til lidt over 45 Hz). Porten var (nødt til at være) lidt for lille i diameter for at kunne være der i længden, men det gik nu forbavsende godt alligevel.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2016 at 13:07
Ja, ved højere volumener blev højttalerne bestemt pågående. Jeg tror Hylle har ret i, at der skulle lidt uld eller lignende dæmpemateriale ind i kabinettet. 
Da jeg fik åbnet og kigget, var der næsten kun halvhård skum på væggene i kammeret bag 15W. Jeg havde kun et tyndt lag uld lagt op mod bagpladen. Jeg huskede det som om, jeg havde proppet mere i. Der kan man bare se.

Nu skal jeg lytte lidt mere, om det virkelig er blevet bedre med den øgede mængde uld.

Mht. filter er det korrekt, at jeg har vist en nærfeltsmåling tidligere. Dette var dog blot for at vise afstemningen ved ca. 38 Hz. De 38 Hz er lige 4 Hz lavere, end jeg sigtede efter. Kabinettet er nok i underkanten af 10 Liter pt. Til 8-Ohms versionen af 15W burde det være OK.

Filtrene laver jeg efter nogle andre målinger taget på godt 1 meters afstand.
Begge enheder har fået trykket støvdækslet flere gange. Synes ikke, jeg har kunnet høre forskellen, men det kan da være, at de måler "skævt" pga. det lidt medtagede dæksel.

Jeg vil da lige prøve og simulere et 1. ordens filter. Lige pt. kører jeg med 2. ordens + baffelstep korrektion.





Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2016 at 12:46
Så har jeg fået leget lidt videre med filtrene. Selv med et 1. ordens filter på bassen (kombineret baffelstep korrektion og low-pass), var højttaleren pågående at lytte til.

Stødte ved et tilfælde på Troels Gravesens seneste Ellam 98 design beskrivelse (her)

Der nævnes det, at der for 15W monteret i små bafler kan opstå et løft i frekvensområdet omkring 600-1000 Hz. Dette skulle eftersigende være forstyrrende for det samlede lydbillede.

Jeg har derfor kigget lidt på mine egne målinger - og ser også et løft i frekvensgangen (både før og efter filtrering).

Nedenfor ses min egen måling (gated - uden filter)



Når jeg anvender et 1. ordens butterworth filter på den måling, får jeg netop et "bump" på kurven mellem 600 og 1000 Hz.

Jeg har derfor prøvet at equalize mig ud af problemet (lidt a la et notch filter) og sænket bumpet.
Det har givet en verden til forskel. Højttaleren blev markant mindre pågående at lytte til efter denne korrektion.

Jeg har efterfølgende rykket delingen af 15W (stadig 1. ordens butterworth) lidt ned og deler nu ved 590 Hz.
Diskanten deles 2. ordens butterworth omkring 3500 Hz. Fasemæssigt passer det som udgangspunkt ikke så godt omkring delefrekvensen. Men med ca. 0.1 msek (digital) tidskorrektion og inverteret fase på diskanten kommer det til at passe.

Det samlede resultat er en helt ny højttaler. Denne her version af filteret virker meget mere sammenhængende end nogle af mine tidligere forsøg.
Stemmer og strengeinstrumenter træder anderledes frem i lydbilledet uden at stå decideret "foran". Det begynder at ligne noget.


Edited by Enthusiast - 28 Feb 2016 at 12:52
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 91011

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz