Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


15W/8831G00 + XT25SG-60-04

 Post Reply Post Reply Page  <1 891011>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
    Posted: 11 Okt 2014 at 09:11
Det er helt sikkert ikke ønskeligt at lave huller i støvhætten!

Og ja, det er ret nænsomt at gøre det på den måde. Det duer på langt de fleste enheder med tilpas stort ventileret polstykke.

Man må være opfindsom når der er små vandalister i nærheden...;)
Mvh.
Friman
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2014 at 09:11
Originally posted by felsby

Flotte!
Mange 2-vejs reflekskonstruktioner har et mellemtonebidrag i porten. Med lidt fiflen med dæmpemateriale kan det nogen gange dæmpes lidt.


Tak.
Ja, lige netop. Portresonanserne er et kendt fænomen.
Jeg blev bare overrasket over, hvor højt (niveaumæssigt) denne resonans rent faktisk spillede.

Men du har nok ret i, at det kan dæmpes lidt.

Der er stadig utrolig mange ting, der skal prøves af i denne konstruktion.

Jeg begynder at få større forståelse for, at kommercielle højttalere koster, hvad de gør.
Der kan ligge utrolig mange udviklingstimer bag :)
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2014 at 09:50
Støvsuger bruger jeg når ungerne har 'leget' med højttalerne, altså indtil fjerkræsaksen hapsede fingrene....
Albert :-)
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2014 at 09:45
Originally posted by balbrech

Støvsuger bruger jeg når ungerne har 'leget' med højttalerne, altså indtil fjerkræsaksen hapsede fingrene....
For nogle år prøvede vores daværende Schæfer at aflive en 12", ved at banke membranen helt i bund med snuden Ouch, men den (højtaleren!!) overlevede vha af støvsugeren...    (Hunden ER død, men det var af alder Wink..)
 
(Men de der 15W'er helt forrygende...  Har dem pt. i en 3 vejs og nu også i en Ellem Flex... Thumbs Up )
 
Svend
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2014 at 09:54
Lige præcist 15W enhed der gennem tiden tiden har inponeret mig mest, det kan godt være den fylder en 'smule' I bassen som nogen påstår, men den er på alle måder INPONERENDE I mine ører...... og så er designet bare FEDT hele vejen rundt......
Albert :-)
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Okt 2014 at 08:51
Så har jeg fået leget lidt mere med højttalerne.

Fik lavet nogle frekvens og fase målinger på enhederne i de færdige kabinetter, men kunne ikke få målingerne til at opføre sig fornuftigt i det digitale filtersoftware, jeg benytter til mine digitale filtre .
Det viste sig, at jeg havde lavet noget rod med gatingen ved målingen, så fasen i diskantmålingen var helt i skoven.

En ny måling blev foretaget, og vupti, så så det hele lidt grønnere ud.

Min første opfattelse af den imponerende bas har med lidt digital leg vist sig at afhænge kraftigt af, hvor meget jeg kompenserer for baffel-steppet. Det giver god mening.

Jeg dæmpede oprindeligt i omegnen af 5.5-6.0 dB på mellemtonen over 550 Hz.
Ved blot at gå 0.5 dB op i niveau over de 600 Hz, er det hele nu faldet lidt mere på plads. Mener jeg dæmper med 5.0 dB nu.

Satte først diskantniveauet efter lytte tests med noget Katie Melua musik. Det viste sig dog, at denne indspilning ligger lidt til den mørke side, så da jeg skiftede over til en omgang Joe Cocker, som er en noget lysere betonet indspilning, måtte jeg dæmpe diskanten 1 dB, så Joe ikke spillede og råbte så skingert.

Delay mellem bas/mellemtone og diskant er justeret ind i filtersoftwaren, således at de to enheder i modfase (målinger) udfaser maksimalt i delefrekvensen. Har prøvet at flytte delayet lidt op og ned, men synes faktisk ikke, jeg kan høre forskel, når jeg ændrer delayet.

Men alt begynder at falde på plads nu. Fintuning af basniveau kan jeg nu foretage ved at rykke højttalerne ind og ud i forhold til væggen bagved.

Filtrene er pt. ret simple. Begge enheder deles 4. ordens Linkwits-Riley ved 2.8 kHz. Jeg har prøvet at flytte delefrekvensen ned til 2.6 eller 2.4 kHz, men 2.8 kHz giver klart den bedste balance mellem enhederne.

Jeg har indført baffelstep kompensation på bassen ved ca. 550-600 Hz (5dB). og så har jeg sat en Equilization på diskanten, der sænker området omkring 7.5-9 kHz med 2 dB.
Diskant korrektionen er blot for at se, hvad det gør for helhedsindtrykket. Jeg har egentlig i sinde at holde basisfilteret så simpelt som overhovedet muligt og så bare lege lidt med rumkorrektion i basområdet hen ad vejen.

Der er ingen tvivl om, at disse højttalere er de mest åbne og detaljerede, jeg nogensinde har haft. Mine tidligere B&W CDM7-SE havde en særlig stjerne hos mig, men disse højttalere slår B&W'erne i detaljerigdom og nok også nuancering i basområdet med flere længder.
Et område, hvor B&W'erne nok var bedre, var sammenhængen i lydbilledet. Jeg kunne på en måde slappe mere af, når jeg lyttede til B&W'erne.
Forskellen ligger nok i filteret, for SS15W og Vifa XT enhederne burde være klart lige så gode som eller bedre end enhederne i B&W højttalerne. Så jeg skal arbejde lidt videre med at justere filteret.


Edited by Enthusiast - 17 Okt 2014 at 08:52
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2014 at 21:29
Og så er der blevet testet lidt mere.

På opfordring af Robert fra GroundSound prøvede jeg i går at dæmpe området omkring 2-5 kHz med 2-4 dB. Det skabte et lidt mere behageligt lytteindtryk.
Det kunne meget nemt laves med i mine DCN23 filtre som en Equilization (dæmpning) centreret ved ca. 2.5 kHz.

Efterfølgende legede jeg lidt med blot at flytte de to 4. ordens delinger et par hundrede Hz fra hinanden. Det kunne på sammen måde som en equilization skabe et dyk i frekvenskurven i området omkring 2-5 kHz. Hver gang jeg ændrede noget, justerede jeg fasen til vha. delay-indskydning på diskanten.

Jeg synes selv, at højttalerne blev mere behagelige at lytte til over længere tid, uden at jeg har mistet noget på detaljesiden.

Og for at det ikke skal være løgn, er jeg nu ved at afprøve 2. ordens LR deling på bassen. Mere om det senere.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2014 at 21:59
Efter en del roden rundt med delefilter, uden at jeg på noget tidspunkt er blevet rigtig tilfreds, har jeg forsøgt noget nyt her til aften.

Jeg har lagt poser med sand ind bag 15W enheden (skjult af dæmpemateriale), for at trække godt 1 liter volumen ud af hvert af kabinetterne.

Mine nærfeltsmålinger af bas/mellemtonen viste en portafstemning omkring 38Hz, hvilket ifølge beregninger antyder et alt for stort effektivt kabinetvolumen (ca. 13 liter).
Jeg mistænker, at 15W ikke yder sit bedste i så stort et kabinet og har derfor trukket lidt volumen ud.

Nærfeltsmålingen på enheden i det oprindelige kabinet så ud som vist nedenfor



Portmålingen på det oprindelige kabinet.


Har lyttet meget kort her til aften. Umiddelbart var mellemtonen faldet mere på plads. Men der skal lyttes meget mere - samt laves nye nærfeltsmålinger, før jeg vil komme med en endelig konklusion.


Edited by Enthusiast - 27 Dec 2014 at 22:00
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2016 at 21:01
Jeg havde denne konstruktion med til årets julefrokost og fik lidt kommentarer på den.

Min opfattelse af jeres kommentarer var generelt, at I savnede liv og åbenhed. At lyden ikke trådte fri af højttalerne. Der var desværre ikke så mange konstruktioner at sammenligne med. Min egen opfattelse af at lytte på højttalerne i dette andet rum var, at de blev anstrengende at lytte til over længere tid. Det har jeg ikkke oplevet tidligere, da jeg normalt ikke spiller så højt, som vi gjorde den aften.

På opfordring af Hylle har jeg nu proppet noget ekstra dæmpeuld ind bag 15W enhederne.
Umiddelbart har jeg svært ved at høre forskellen, men de er måske blevet lidt mere behagelige at lytte til over længere perioder.

Jeg har indtryk af, at fornemmelsen af "åbenhed" afhænger meget af den baffelstep korrektion, jeg laver i filteret. Det skal jeg prøve at justere lidt på.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2016 at 08:33
Jeg syntes sådan set, at lyden kom fint ud/fri af højttalerne, men det var en anelse anstrengt/pågående at lytte til, og så var der en form for egenlyd fra kassen, som kan være relateret til mængde/type af dæmpning og/eller afstivning. Jeg tror, at det i første omgang er filteret, du skal efter. Måske har du set tråden, men jeg lavede for mange år siden på Scan-Speak en lille 2-vejs med samme diskant (XT25SG-60-04) og en 15W/4531G00 (altså 4-ohm varianten af samme bas - dog med træfiber i papirmembranen, men det er ikke afgørende). Du kan se det passive filter her (uploaded af ham_den_lange) - det er det grå billede med ternet papir:


Som du kan se, brugte jeg ikke et "shelf filter" til baffelkorrektion (hvilket jeg ellers oftest gør). I stedet deles der bare (elektrisk set) ret lavt med et 1. ordens filter. Givet enhedens frekvensgang går det super godt i dette tilfælde - så der bliver korrigeret for baffelstep. Denne lille 2-vejs spillede rigtig godt. Måske filteret kan være til inspiration.


Edited by USXX - 22 Jan 2016 at 08:33
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 891011>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz