Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Highend 2½ Vejs ScanSpeak
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Highend 2½ Vejs ScanSpeak

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Highend 2½ Vejs ScanSpeak
    Posted: 08 Dec 2008 at 21:02
Målet med denne højtaler var at lave en highend allround højtaler, eftersom jeg har en meget bred musik smag som spænder lige fra fusions jazz, blues, rock til elektronisk. Jeg kan også til tider lide at spille relativt højt så det skal heller ikke være noget problem.

Valget faldte på disse Enheder:
1x r2904_700009

2x 18W/8531G00


Med de 2 stk revalator basser, ender højtaleren faktisk med en membran areal på 300cm^2 svarende til en 10" bas. Disse enheder har god sl*glængde og lav egen resonans, så her er virkelig grundlag for en potent bas gengivelse, hvilket er et must hvis man kan lide elektronisk musik.

Kabinettet: blev bygget i 19mm mdf som er belagt med 4mm bitumen over alt, frontpladen er lavet i 22mm mdf uden bitumen, med udfræsninger på bagsiden af hullerne til enheder.



Det består af 2kamre af 20liter med en portfrekvens på 34Hz og en relativ stor mængde dæmpemateriale 30-40%.


Filteret:

18W kan faktisk strækkes lagt op i frekvens uden opbrydninger, men ikke uden at den begynder at "beame" og det skal undgåes. R29, har i modsætning til xt25, ikke noget problem med at gå relativt dybt og holder stadig rekort lav forvrængning i det område. Delefrekvensen blev derfor lagt på 2kHz, hvilket er for at sikre ensartet spredning horisontalt og et stort vindue vertikalt. Dette sikrer også en god stabil powerrespons som giver grundlag for en neutral gengivelse. Bassen er afskåret med 1orden, diskanten med 2ordens og er tilsluttet i modfase.






MÃ¥linger:

Jeg lader målingerne tale for sig selv.


Blå er on-axis
Rød er 30grader off-axis
Grøn er 60grader off-axis
Sort er Impedans i ohm
Rød er den elektriske fase

Det færdige resultat:









Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 05:54
Rigtig fint projekt, den ScanSpeak serie giver virkelig punch for pengene i forhold til deres størrelse, har flere gange haft fornøjelsen af at lægge øre til Neeper perfection 1, både i min tid i Hi-fi klubben, hos Omega Audio og hjemme hos mig selv, og hvad den kan præstere med 2 15W, så kan jeg kun forestille mig hvad storebror kan gøre.
Er du tilfreds med dem?
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 12:27
Jeg er rigtig glad for dem. De spiller varmt lækkert dybt og kraftfuldt, og med en nøjagtighed i bassen som jeg endnu kun har hørt få bassrefleks systemer hamle op med. De har stor neutralitet og åbenhed i diskanten også uden at sætte dårlige indspildninger på spidsen.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 20:41
Imponerende - og så med kun 6 delefilterkomponenter!

Nogen grund til at du delte kabinettet op?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 21:19
Det var den første 2½Vejs højttaler jeg lavede og jeg ville derfor sikre mig at jeg kunne måle enhederne ordentligt hver for sig, det er den eneste grund. Jeg har senere hen lavet et par 2½Vejs med begge enheder i samme kabinet hvor det har fungeret fint, det er dog lidt sværre at måle på.
Back to Top
ravsen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 11 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote ravsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2010 at 18:56

Flotte højtalere..

Kan vi ikke fÃ¥ Flere billeder af byggeprocessen ? det er næsten altid det som er mest interesant fra mit synspunkt.. :)
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2010 at 19:54
Desværre ikke, jeg har efterhånden skiftet højttalere et par gange siden, så jeg har desværre ikke andre billeder, eller mulighed for at tage nogle nye.
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2013 at 19:26
Hej Kasper.

Du lavede for ca. 4 Ã¥r siden, denne gulvhøjttaler med  2 x Scanspeak 18W og en R29 diskant.

Jeg ved at der er løbet meget vand i åen siden da, men hvordan vil du vurdere filteret, som du udviklede dengang ?

 Umiddelbart er det meget simplificeret i bassektionen. Kun rent 6 dB uden impedanskorrektion.

Skal der udvikles et nyt, eller kan jeg forsøge mig med det, og stadig få fuld valuta af enhederne?

Mvh

Torben

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2013 at 21:25
hvorfor står der "Guests" i stedet for "kappen" på min skærm?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3096
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2013 at 21:30
@Felsby; det er ikke kun på din skærm - også her.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz