Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: LOUDSOFT
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


LOUDSOFT

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: LOUDSOFT
    Posted: 31 Okt 2011 at 19:38
Det eneste der mangler er prisen!!!
 
 
Nogle der har erfaringer med eller kender disse produkter?
 
Mvh.
Holm
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2011 at 09:07
Hey,

Mener det er en dansker der har udviklet de programmer. Mener han hedder Peter Larsen.
Men tror de er møntet på industrien, og derfor dyre. 

Men han har da hans egen hjemmeside http://www.loudsoft.com
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2011 at 18:33
Ja, det er Peter Larsen, som iflg. beskrivelsen er lidt af et fyrtårn indenfor højttaleringeniørfaget og har over 30 års erfaring samt arbejdet for de største firmaer.
 
Jeg har med fornøjelse læst om hans simulator og beregningssystemer f. eks. for bygning af en enhed, beregninger af membraner og støvhætter og selvfølgelig delefiltre.
Tænk at kunne simulere virkningen af et tweak, før man foretager noget!
 
Det eneste der mangler er priser på udstyret - og måske er det ligesom ved anskaffelse af en Porsche, at hvis man har brug for at kende prisen, har man ikke råd.
 
 
199 $ på tilbud hos Madison i USA
 
Dette produkt ses dog ikke på Loudsofts hjemmeside med oversigt over produkter: http://www.loudsoft.com/default.asp?site=Products
 
Det nærmeste jeg kommer er dette: http://www.loudsoft.com/default.asp?site=FINELab.asp
 
 
Vh.
Holm
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2011 at 18:43
Med al respekt for hans software, så kan du altså ikke (SÅ VIDT JEG KAN SE) med FINEMotor simulere ret mange af de ting som du ikke også kan beregne i hånden, eller simulere i andre freeware programmer. Fordelen er nok, at det hele er samlet et sted.

Det kan være jeg tager fejl, men jeg hæfter mig umiddelbart ved, at der ikke kan simuleres dynamiske ulineariteter f.eks. som funktion af strøm og udsving.

Desuden skal man været ret godt inde i psykoakustikken for at designe en god højttalerenhed. For der skal undervejs laves mange store kompromisser og forskellen på en middelmådig designer og en ekspert, er evnen at tage de rigtige og den eneste måde hvorpå man kan gøre det, er at have en både bred og dyb forståelse for bla. psykoakustik, akustik, mekanik og elektrofysik. 

Så hvis du vil være rigtig dygtig, så er min anbefaling at starte på forståelsen (når den er på plads, behøver du næsten ikke engang softwaren).


Edited by kappen - 01 Nov 2011 at 18:50
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2011 at 19:06
Hovsa, her er produktet som Madison sælger for 199 $:
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2011 at 19:29
Hej Kappen
Jeg tror godt jeg forstår, hvad du mener, simuleringer og beregningsmodeller og målemetoder er hjælpemidler. Peter Larsen skriver jo også, at hans udstyr kun afkorter udviklingstiden (med op til 75%)
 
Det gavner jo heller ikke at sætte sin lid til målinger alene, hvis man ikke ved, hvad og hvordan der måles. Altså, at en måling i sig selv skal kontrolleres med nye målinger.
 
Men som selvbygger er det ikke så ringe, at kunne simulere sit system før det realiseres.
 
Hvad der giver den rigtige lyd er noget helt andet og mere kompliceret - da den rigtige lyd ikke findes som nøjagtig kopi.
 
Men det er en anden debat.
 
Nu er Clio jo et populært system og også dyrt - kan vel ikke anskaffes under 15.000 kr efter at Lite versionen er stoppet. Spørgsmålet er om der findes bedre og/eller billigere alternativer og hvad der er af alternative systemer med flere muligheder. Jeg har ikke set Loudsoft omtalt tidligere og tænker, at du som professionel også kan have interesse i disse produkters muligheder.
 
Mvh.
Holm


Edited by Holm - 01 Nov 2011 at 19:31
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2011 at 22:49
Hej.

Der findes fremragende freeware måle software f.eks. Holm Impulse, som efter min mening slår nogle af de dyre systemer.

Det er jo ikke kompliceret at måle en højttalers impulsrespons (og dermed også stepresponse, frekvensresponse, faseresponse, minimumsfase og excessfase, samt waterfall).

Alt der skal gøres er at afspille et kendt støj signal f.eks. hvidstøj, lyserød støj, eller MLS (hvis man er interesseret i at opnå bedst signal/støj forhold) på en højttaler, optage det og lave en krydskorrelation (hvis man ikke gider at sætte sig ind i matematikken, kan man få software til det).


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz