Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Filter og rumkorrektion
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Filter og rumkorrektion

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
tvkartoffel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote tvkartoffel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Filter og rumkorrektion
    Posted: 28 Okt 2011 at 18:18
Hej forum.
 
Jeg har de seneste par dage læst en del her i forum da jeg længe gerne har villet prøve kræfter med en selvbyg konstruktion. Jeg har ikke meget forstand på delefiltre, men jo mere jeg læser om det jo mere går det op for mig at filteret på mange måder er "make or break".
 
Nu er jeg jo ren novice på området så det er tænkeligt at nedenstående er rent vrøvl, men her kommer det :-)
 
Jeg lægger mærke til at der bliver lagt mange kræfter (og penge i form af komponenter) i at få de enkelte enheder i fase og at få højttalerkontruktionerne til at spille lineært, samt en masse andet naturligvis.
 
Min tanke har længe været at det må være muligt at udnytte nogle af "rum korrektions" funktionerne i moderne surround recivere i forhold til at simplificere filtrene. Jeg tænker specifikt på at man kan forestille sig en højttaler hvor man har sørget for at enhederne spiller i fase og at den har et fornuftigt spredningsmønster, men hvor man i mindre grad har sørget for at den er lineær. Jeg tænker at man måske kunne lade være med at korriger for bafflestep eller i første omgang ignorere f.eks. et hæv i mellem tonen, eller lignende. Langt de fleste surround recivere har nu om dage indbygget equalisering der i nogen grad kan kompensere for rummets uheldige indvirkning på frekvensgangen. Tanken er så at man via EQen kunne kompensere for frekvensgange og derved få mulighed for at benytte et simplere filter med de fordele det giver. Højest tænkelig har man selv med en normal lineær højttaler alligevel brug for EQ. I det mindste i bassen.
 
Er det noget i har prøvet og hvad mener i om det?
 
MVH
Dan
 


Edited by tvkartoffel - 28 Okt 2011 at 18:20
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Okt 2011 at 18:39
altså, det var slet ikke hvad JEG ville gøre hvis det var mig, jeg ville bruge nogle aktive filtre i stedet, og så kan man jo skrue og regere som man lyster, kan man ikke lide resultatet, så skruer man bare tilbage

og at bruge den indbyggede EQ, naaa tror jeg ikke bliver et så godt resultat som en ordentlig bygget højttaler, hvor der er tænkt over kant diffraktioner, baffler og den slags 

men VELKOMMEN til


Edited by ronnie rasmussen - 28 Okt 2011 at 18:40
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Okt 2011 at 20:39
Jeg forstår godt din tanke, og der er jo selvfølgelig en mening med EQ og rumkorrektion, men det er jo ikke sikkert at korrektionsmulighederne lige passer med en ulinearitet i højttaleren og en korrektion vil kunne skabe flere ulineariteter end der rettes op.
En anden diskussion er virkningen af elektronisk korrigerede lydgengivelser.
 
Og udfordringen er jo at bygge en højttaler, som ikke behøver et kompliceret filter og ikke har brug for elektroniske korrektioner. Start med at vælge nogle gode enheder, som ikke er vanskelige at få til at spille sammen og byg et kabinet, som tilgodeser enhedernes kvaliteter.
Min holdning er, at man skal droppe enheder, som kræver korrektioner i filteret. Så kan fabrikanterne lære det!
Markedet for store Hi-Fi højttalere er ikke, hvad det har været. Folk vil have usynlige plastickasser til surroundlyd. Det betyder, at der massefabrikeres en mængde skod-enheder og manglen på gode Hi-Fi anlæg betyder at kvalitetsbevidstheden forsvinder = færre trænede lyttere.
Det er lige ved at udviklingen af bilhøjttalere bliver teknologisk førende - tjek de basenheder der kan fås til bil-subwoofere og sammenlign med Hi-Fi modellerne.
 
Mvh.
Holm
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Okt 2011 at 20:59
Originally posted by Holm

Jeg forstår godt din tanke, og der er jo selvfølgelig en mening med EQ og rumkorrektion, men det er jo ikke sikkert at korrektionsmulighederne lige passer med en ulinearitet i højttaleren og en korrektion vil kunne skabe flere ulineariteter end der rettes op.
En anden diskussion er virkningen af elektronisk korrigerede lydgengivelser.
 
Og udfordringen er jo at bygge en højttaler, som ikke behøver et kompliceret filter og ikke har brug for elektroniske korrektioner. Start med at vælge nogle gode enheder, som ikke er vanskelige at få til at spille sammen og byg et kabinet, som tilgodeser enhedernes kvaliteter.
Min holdning er, at man skal droppe enheder, som kræver korrektioner i filteret. Så kan fabrikanterne lære det!
Markedet for store Hi-Fi højttalere er ikke, hvad det har været. Folk vil have usynlige plastickasser til surroundlyd. Det betyder, at der massefabrikeres en mængde skod-enheder og manglen på gode Hi-Fi anlæg betyder at kvalitetsbevidstheden forsvinder = færre trænede lyttere.
Det er lige ved at udviklingen af bilhøjttalere bliver teknologisk førende - tjek de basenheder der kan fås til bil-subwoofere og sammenlign med Hi-Fi modellerne.
 
Mvh.
Holm

kan ikke være mere enig

MN erfaring med at bruge rumkorrektion, er at det dræber al dynamik og livsglæde i musikken og det bliver pisse kedeligt at lytte på
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2011 at 11:59
Da jeg startede på selvbyg. så blev jeg også helt skræmt af alle de ting som man skulle sætte sig ind i. Især hvis jeg skulle til at bygge et passivt filter. så jeg kom fra det igen, indtil jeg fandt en aktiv løsning. For er det bare nogle få klik i et program og ikke en større regneprocess og loddeopgave bagefter.
Der er masser af billige muligheder på nettet, som er ret nemme at gå til. men kvalitet og pris hænger lidt sammen Wink f.eks kan du starte helt blidt med det her:
Forstærkerne koster jo ikke meget i dag. du kan vel finde en 4 -6 kanals for ca 2K i nogenlunde kvalitet.

Men jeg er blevet bidt af et specielt mærke. som jeg personligt syntes, får det hele til at hænge sammen, både praktisk, mekanisk, lydmæssigt, økonomisk osv. Men det koster lidt mere. Jeg fandt derfor dette danske firma groundsound.com ved et tilfælde. Kontaktede manden og spurgte hvad det gik ud på.  Og efter en demo, gik der ikke lang tid, før jeg fik fingrene i et sæt af hans "moduler", hvori der i hver er 3 forstærkere og et aktivt filter.
Men som sagt er det ikke billigt at lave kvalitet, det koster lidt. så jeg var heldig at der var et sæt demo-modeller til halv pris (12.500 kr). De havde været til salg i et stykke tid. Men ingen turde åbenbart hoppe på, heldigt for mig. Men efter et lyt, så var jeg ikke i tvivl.... jeg så straks et hav af muligheder her Big smile 
På den måde kan man stort set lave et hvilken som helst højttalere aktive, hvilket jeg også gjorde med mit sæt Dali evidence 870:
og derefter begyndte jeg at købe og låne forskellige enheder og prøve dem af i nogle testkasser, som jeg fik "banket" sammen.
Og nu har jeg solgt Evidencer'ne videre og bygget min egne:
Jeg skal så til at bygge nogle nye igen. da jeg har fået nye og bedre enheder, som ikke længere passer ordenligt i hullerne osv.

Jeg var også lidt nervøs for brum, sus, støj, DSP, AD/DA konverteringer osv. i starten. Men jeg måtte sande at det hovedsageligt må være fordi jeg har læst og hørt en masse om netop disse emner, fra en masse som åbenbart har været uheldige. For med mit nuværrende system... så tænker jeg stort set ikke over, om disse problemer overhovedet eksistere mere.

Overvej hvad du har penge til. og overvej hvor langt du vil gå. Jeg har f.eks adgang til værksted hvor jeg kan bygge... og det gør en stor forskel, når man skal til at rodde med DIY. andre har kun deres stue på 25 kvm, hvilket sætter nogle begrænsninger. Men hvis man er kreativ, kan man få de vildeste ting til at lade sig gøre Big smile
Hvis du er rigtig doven, men har pengene. Så kunne du evt kigge her:
Det er udelukkende lækre scanspeak-enheder, indbygget fuldt aktivt 3 vejs filter, med dedikeret forstærker til hver eneste enhed. Selv hvis du skiller dem ad. og smider enheder og kabinetter væk. så spare du stadigvæk 5K kr i forhold til kun at købe forstærkere/filtre seperat fra nye.

Opfat kun det her som inspiration. Der er så mange muligheder derude... og det her er bare min historie.

Go fornøjelse... du er på vej ud i en meget spændende verden. Vær nysgerrig, besøg folk med alverdens mærkelige anlæg, snak, hyg og lyt. Så kommer det pludselig til dig, hvilken retning du skal gå med dine ideer Wink

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2011 at 12:16
Skal da lige sige at jeg er stor set enige med Ronnie og Holm. Du kommer på ingen måde uden om at det grundlæggende, som f.eks akustik, højttalerkonstruktion og valg af enheder. kommer til at være noget af det vigtigste du skal tænke over.
Og husk også på at der ikke er nogen ultimativ sandhed. Bare fordi det er skidt med "skarpe" kanter omkring diskant og mellemtone... så er det ikke ens betydende med at du kun kan lave f.eks avalon look, som jeg har gjort. Man kan også sætte enheder off-axis, lave urtepotte-look, som f.eks B&W. Ja man skal bare være kreativ Big smile
Og hvis du hælder til passive konstruktioner, så er der tons og atter tons af muligheder, konstruktioner, og læsemateriel at gå i krig med her.

Der er for og imod med både passive og aktive højttalere. Lad dig heller ikke narre af at noget ser mere eller mindre simpelt eller kompliceret ud. Hvis det ikke lyder godt, lyder det bare ikke godt! Og så er det ligegyldigt om du bruger et simpelt passivt filter med 3 komponenter eller en fuldblods 24 bit 96Khz "champ" DSP, med tons af smarte filterfunktioner. Og det samme gælder den anden vej rundt. Hvis du er tilfreds med en lille rørforstærker, tilsluttet et par store bagladede fuldtonehorn. så fyr den af... det er dine øre der skal lytte Wink
Men i dag kan man få enheder, forstærkere og filtre, i næsten alle størrelser, prisklasser og kvaliteter. Så start blidt, start billigt, lyt til alt hvad du kan komme i nærheden af. og læs på lektien... det sparer dig for flest penge og bøvl Wink 
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2011 at 13:26
thor, nu har jeg så planer om at bygge et sæt 2vejs til kontoret

så du siger at jeg reelt kan klare mig med en mini DSP, og så en 4 kanals blok?
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2011 at 14:54
Originally posted by ronnie rasmussen

thor, nu har jeg så planer om at bygge et sæt 2vejs til kontoret

så du siger at jeg reelt kan klare mig med en mini DSP, og så en 4 kanals blok?
 
Ja.... og de laver også forstærkere... i søde små mini-udgaver:
 
Kommer igen an på hvad du har plads til, hvad du vil betale osv. hvis du nu kan gemme forstærkeren under bordet og en af dine venner eller en på dba.dk skal af med en god gammel nad-effekt eller lignende... så kan du jo spare en del der også. da du så ikke skal tænke så meget på stik, kabinet osv.Wink
 
Og du skulle gerne kunne opnå et færdigt resultat som er noget bedre end de færdige pc-højttalere, som er tilgængelige på markedet Wink
Back to Top
tvkartoffel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote tvkartoffel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2011 at 13:58
Hej igen og tak for alle jes svar.
 
For lige at præcisere, så mente jeg ikke at ville gå i gang med et projekt der allerede fra start er kompromiteret på alle mulige måder og så forsøge at tvinge det til at spille godt med en processor. Tanken var mere at det virker lidt "bagvendt" et bruge en masse kræfter på at lave en højttaler der, i sig selv, er meget tæt på lineær og som så med ret stor sandsynlighed ikke er lineær alligevel når man bruger den i en almindelig stue, gundet akustikken. Det overordnede mål må være at bruge så lidt korrektion som muligt og i øvrigt have en sund konstruktion bygget af komponenter i en ordentlig kvalitet. De indledende spørgsmål var således ment som en slags prøve ballon i forhold til om det er en farbar vej og om der var nogen der havde prøvet at rode med det.
Det der endnu engang fik mig til seriøst at overveje at bygge selv var en lille anmelselse af en DLS R55 II  hvor enhederne var vist. Diskanten var blot en billig enhed til 165,- og bas/mellemtone var helt ukendt og så slet ikke ud til at være noget særligt. Angiveligt skulle dette være en glimrende højttaler i prisklassen (10000,- for et sæt). Jeg synes det ser ud til at man for samme beløb selv kan bygge med betydelig bedre (dyrere idet mindste :-) enheder og lave et bedre kabinet der er markant mere stabilt. Generelt virker det som om mange dyre højttalere består af relativt billige komponenter i en fin indpakning. Der er selvfølgelig undtalelser men er der noget om snakken?
 
Jeg har godt luret på groundsound. De har mange spændende produkter men det er dog en del uden for budgettet og for så vidt også antionsniveauet. Mindre end "high end" kan godt gøre det. Jeg er dog ikke ret meget i tvivl om at en aktiv løsning er det rigtige hvis man vitterlig gerne vil have det så godt som muligt. Måske man kunne udnytte at jeg i forvejen har 7 effektkanaler i min ellers glimrende marantz surround reciver. Kombineret med en minidsp kunne der måske ligge nogle muligheder der.
 
Som det der ud lige nu vil det nok være den bedste løsning at finde en konstruktion der er gennemprøvet og "sagt god for" og som ikke kræver et helt maskinværksted. Det er trods alt bedre at få success med et mindre projekt end fiasko med et stort. Jeg mener der et nok ikke begynderne der skal innovere højttaler design. Til alt held har jeg bla. en håndværker uddannelse i baggagen, men det er lidt småt med pladsen lige PT, så kabinettet skal helst ikke være alt for avanceret. Reelt skal det kunne fremstilles med elektrisk håndværktøj, da jeg ikke længere arbejder på værksted.
 
Jeg forestiller mig noget i retning af en god stor 2 1/2 eller 3 vejs gulvhøjtattaler der ikke er alt for tungt drevet. Budgettet er op til 8-10K alt inklusive. Jeg synes at der er utroligt meget at vælge imellem, så uden at spørge om præcis hvad jeg skal bygge er der så nogen af jer der kan pege i retning af nogle konstruktioner der passer med intentionerne og som i forvejen er kendt for et være i orden teknisk og lydmæssigt?
Jeg ville gerne have sat en masse ord på hvad jeg søger i en højttaler, men sproget er sku fattigt til det så jeg nøjes med at at skrive at der skal være en god fast bund ned til omkring 30Hz, Klar og ren lyd og ikke overfokusering på diskant som man hører det i mange moderne HIFI højttalere.
 
MVH
Dan
 


Edited by tvkartoffel - 02 Nov 2011 at 14:07
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2011 at 14:43
Hey,

Velkommen til :)
Jeg har lavet det her kit, det er en slags kopi af R55 fra DLS:
Den koster ca 2500 pr stk i stumper. Så kommer træ osv ved siden af. Det kan du se nederst på siden.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz