Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: bi wire og kortslutning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


bi wire og kortslutning

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Theman View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Theman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: bi wire og kortslutning
    Posted: 26 Okt 2011 at 18:51
Hej...

Jeg har for nylig tilsluttet min højtaler med et Bi-wire kabel og selvfølgelig ændret i opsætning på forstærkeren, men kunne ikke umiddelbart høre nogen forskel. Jeg hørte lidt musik så en film og så slukket jeg, og har endeligt ikke rodet med det mere siden. I går besluttet jeg mig så for at støvsuge bag højtalerne og opdagede så at jeg havde glemt at fjerne kortslutnings klemme mellem terminalerne..  D`oh!!!
så nu kommer spørgsmålet, hvor stor skade har jeg forvoldt..? Jeg synes ikke jeg kan høre at noget skulle være galt, men kan jeg have ødelagt noget som jeg ikke lige har lagt mærke til..?

hilsen den smarteClap

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2011 at 19:04
Hvis du kun har bi-wire forbindelse, har du ikke ødelagt noget.
Men hvad er det for en opsætning, du har ændret på forstærkeren?
Back to Top
Theman View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Theman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2011 at 19:18
Jeg har pioneer sc-lx71. I indstillingerne på forstærkeren har jeg sat den på bi-wire hvor den vise at man skal bruge (surround back) i forbindelse med bi-wire. 
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2011 at 22:20
det har jo ikke noget med biwire at gøre

en biwireing er jo reelt set er Y kabel hvor du har ÉT sæt terminaler i forstærkeren og to sæt i højttaleren

bi amping er når du sætter flere end 1 kanal til hver højttaler, dog er det heller ikke en RIGTIG biaming du har gang i, da man normalt går ud fra at en ægte biamping er når man har 2 eller flere forstærkere
Back to Top
Theman View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Theman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2011 at 20:25
okay så siger vi det... Bi-amping... tilbage til spørgsmålet så...Wink
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2011 at 21:06
Ja, det er jo lidt en anden snak.
Men der er næppe sket nogle skader på din forstærker. De enkelte kanaler, som har været kortsluttet, arbejder jo synkront, og de er forbundet med hinanden igennem en (lille) modstand i højtalerkablet. Det er i princippet samme kobling, som i en forstærker med flere transistorer/FETs i samme udgang.
 
Fjern kortslutnings klemmerne og hør om det spiller som det skal.
Back to Top
Theman View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Theman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2011 at 21:13
Okay super.. Spiller fint og kan ikke høre der skulle være noget i vejen.. takker
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz