Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥linger af konstruktions idéer
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Målinger af konstruktions idéer

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥linger af konstruktions idéer
    Posted: 07 Mar 2009 at 12:02
Originally posted by joesch

Originally posted by Busk

Originally posted by kappen

 
Disse facetter er en fin måde at reducere effekten af diffraktionerne på, så ser det jo heller ikke helt tosset ud på samme tid. Men den afgjort mest elegante løsning jeg har set til dato er B&W's runde mellemtone kammer, som de bruger i deres top modeller.

Den runde form af kabinettet betyder nemlig at diffraktionenerne, ikke sker ved en bestemt bølgelængde og dermed er der ingen peaks ved bestemte frekvenser.

 Som ejer af et par B&W Nautilus 800 Signature kan jeg skrive under pÃ¥ at det virker, har til dato ikke hørt sÃ¥ frigjort en mellemtone.
 
Busk


Hvem har så mod på at realisere et projekt som dette: Nautilus klon? Hmm måske skulle man prøve at få fat i en gang kulfiber + epoxy...

Edit: Busk. Metoden med rundsaven, som vores "ven" har realiseret det, giver måske nok de akustiske gevinster, men visuelt vellykket? Don't think so.
Om man kan lide facetterne er jo smag og behag, jeg kan godt li det.
 
Ja skal man lave en nautilus klon for man vist brug for lidt mere end et alm. hobby værksted. LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2009 at 15:14

Trods influenza og høj feber, kunne jeg ikke lade være med at prøve det af. her er hvad en 30mins arbejde kan føre til. Wink

 

 

 

 

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2009 at 10:20
Originally posted by Busk

 
Om man kan lide facetterne er jo smag og behag, jeg kan godt li det.
 
Ja skal man lave en nautilus klon for man vist brug for lidt mere end et alm. hobby værksted. LOL


Jeg er selv vild med facetterne i fx SF og Avalon og har selv lavet facetter på mit seneste DIY. Så jo, smag og behag, men jeg vil vædde på at 95 designere ud af 100 vil sige at Avalon er en mere visuelt vellykket udførelse end DIY-projektet ovenfor. Jeg indrømmer: Jeg interesserer mig også for det visuelle. Det ser umiddelbart ud som om du er sluppet heldigt fra dit forsøg med rundsaven.

Jeg troede egentlig, jeg havde linket til Nautilus-klonen, men tilsyneladende ikke. SÃ¥ here goes: DIY Nautilus.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2009 at 10:50
Originally posted by joesch

Originally posted by Busk

 
Om man kan lide facetterne er jo smag og behag, jeg kan godt li det.
 
Ja skal man lave en nautilus klon for man vist brug for lidt mere end et alm. hobby værksted. LOL


Jeg er selv vild med facetterne i fx SF og Avalon og har selv lavet facetter på mit seneste DIY. Så jo, smag og behag, men jeg vil vædde på at 95 designere ud af 100 vil sige at Avalon er en mere visuelt vellykket udførelse end DIY-projektet ovenfor. Jeg indrømmer: Jeg interesserer mig også for det visuelle. Det ser umiddelbart ud som om du er sluppet heldigt fra dit forsøg med rundsaven.

Jeg troede egentlig, jeg havde linket til Nautilus-klonen, men tilsyneladende ikke. SÃ¥ here goes: DIY Nautilus.
 
Intet mindre end super imponerende projekt.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2009 at 11:08
Hej Busk,
 
Jeg syntes også jeg havde set B&W klonen, men kunne ikke huske hvor?
 
Du kan sagtens klemme sådan et projekt ind - ikke mere piveri med dig Wink
 
Spøg til side: Det ser godt ud det du har gang i.
 
Mvh,
Senilix
 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2009 at 11:19
Originally posted by senilix

Hej Busk,
 
Jeg syntes også jeg havde set B&W klonen, men kunne ikke huske hvor?
 
Du kan sagtens klemme sådan et projekt ind - ikke mere piveri med dig Wink
 
Spøg til side: Det ser godt ud det du har gang i.
 
Mvh,
Senilix
 
LOL ha ha ha ja konen sÃ¥ ogsÃ¥ med frygt pÃ¥ mine lysende øjne (feber pga influenza), skat byg nu det færdig du har gang i, sagde hun med et smil.
 
Tak, jeg er også rigtig glad for resultatet med facetskæringerne, jeg skal øve mig noget mere, men der kommer helt sikkert noget mere af den slag fra min side. overvejer nyr fronter til lillebror projektet og et nyt design til curve nnr projektet.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2009 at 11:29
Hej Busk,
 
Ja, facetterne har rigtig mange gode egenskaber og jeg synes faktisk at de pynter.
 
God bedring.
 
Mvh,
Senilix
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2009 at 11:31
Originally posted by senilix

Hej Busk,
 
Ja, facetterne har rigtig mange gode egenskaber og jeg synes faktisk at de pynter.
 
God bedring.
 
Mvh,
Senilix
 
Tak
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2009 at 11:40
Jeg er også ramt af en omgang influenza, men jeg holder mig nu indedøre Angry. Jeg holder også med dine kone! Nu vil vi snart se nogle resultater!

Forøvrigt fine fronter, dem må du gerne sende til mig sammen med de enheder du har til overs Wink

Her er dit søndags-projekt:
Du skulle tage og begynde at lege lidt med dit clio i fælleskab med lspcad, det er altsÃ¥ her  man skiller fÃ¥rene fra bukkene!
Du kunne eventuelt tage (hvis du har) en gammel 2vejs og rykke filteret ud af den, lave 4 stk terminaler bagpå som kan tilsluttes direkte til din forstærker. så op på en stander med den og stil microfonen klar osv. Prøv at mål forvrængning og CSD af enhederne og udfra dette gør dig klart hvor det er klogest at dele, så derefter lav et sæt målinger on-axis af begge enheder hvor du ikke flytter microfonen undervejs, du skal også lave impedans målinger og så smider du til slut det hele ind i lspcad. Så kunne det være sjovt efterfølgende at sammenligne den nye med den gamle, både i målinger og lytte-test.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2009 at 12:18
Originally posted by kappen

Jeg er også ramt af en omgang influenza, men jeg holder mig nu indedøre Angry. Jeg holder også med dine kone! Nu vil vi snart se nogle resultater!

Forøvrigt fine fronter, dem må du gerne sende til mig sammen med de enheder du har til overs Wink

Her er dit søndags-projekt:
Du skulle tage og begynde at lege lidt med dit clio i fælleskab med lspcad, det er altsÃ¥ her  man skiller fÃ¥rene fra bukkene!
Du kunne eventuelt tage (hvis du har) en gammel 2vejs og rykke filteret ud af den, lave 4 stk terminaler bagpå som kan tilsluttes direkte til din forstærker. så op på en stander med den og stil microfonen klar osv. Prøv at mål forvrængning og CSD af enhederne og udfra dette gør dig klart hvor det er klogest at dele, så derefter lav et sæt målinger on-axis af begge enheder hvor du ikke flytter microfonen undervejs, du skal også lave impedans målinger og så smider du til slut det hele ind i lspcad. Så kunne det være sjovt efterfølgende at sammenligne den nye med den gamle, både i målinger og lytte-test.
 
ha ha
 
ja jeg giver også konen ret.
Har ikke lihe nogen færdig to vejs som er min jeg kunne lege med, har dog en par kabinetter til overs som paser perfekt med et par 6,5" og en diskant, den vil jeg lege med en dag. Men lige nu må jeg heller blive rask.
 
Hvad står du og mangler, jeg har en 30-40 enheder på lager.
 
Fronterne får du ikke lige med det samme LOL.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz