Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Center HT over TV
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Center HT over TV

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Center HT over TV
    Posted: 11 Okt 2011 at 15:45
Originally posted by felsby

"ikke den store WAF"?? Enten trænger du eller konen til et l[censureret]!
Det er da enormt flot! Skal sidesystemerne så have hvid højglans? Wink
Hvad kostede lakeringen?

Hey felsby.

Kunne godt forestille mig, at sidehøjttalerne snart skal udskiftes. Og så kunne hvid jo måske komme på tale :-)
Går og tegner/tænker over en lignende model, bare med 18W basser og en anden diskant. Måske en SS 66000.
Lige doble nettovolumen op til ca. 44 liter og så ellers bibeholde designet.
Men nu må vi se.

Jeg gav kr. 2500.- for at få den malet. Synes det var lige i overkanten, men man kommer jo ikke langt med en tusse i dag. Men det ser også fint ud, og så kan jeg jo, her efterfølgende, holde oje med om den forskubber sig i samlingerne, og lade det være afgørende for, om næste højttaler skal males eller fineres.

Vi har desværre haft uønsket høj luftfugtighed i lejligheden, igennem dey sidste års tid, pga et defekt omfangsdræn, og det har fineren ikke just haft godt af.

Mvh
Chris-torb
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2011 at 16:19
Tillykke med resultatet - super flot. Men måske var det en ide designmæssigt at øge bredden af højttaleren til TV'ets bredde. Visuelt bliver det super flot, og samtidig hentes de liter kabinettet måske mangler.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2011 at 18:36
18W skal helst have 32l i refleks, men kan klare sig med 20l lukket. Så 44l bør nok i givet fald være lukket - si?
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2011 at 18:46
Originally posted by felsby

18W skal helst have 32l i refleks, men kan klare sig med 20l lukket. Så 44l bør nok i givet fald være lukket - si?


Hey

Næ, jeg havde forestillet mig portet. Synes at kunne huske, at USXX på et tidspunkt nævnte, at en 18w havde bedst steprespons omkring 21 liter, tunet omkring 33 Hz eller ca. deromkring.

Så det var der jeg ville prøve at lande.

Den kan utvivlsomt spille dybere i et 30 liters kabinet.
Er det lidt gynger/karruseller?

Mvh
Chris-torb





Edited by chris-torb - 11 Okt 2011 at 18:47
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2011 at 19:36
Ja, jeg burde holde mig væk som lovet (og vil også gøre det herefter i en længere periode). Dum som jeg er, dristede jeg mig til et hurtigt kig. Jeg har revideret min opfattelse en smule men bruger afgjort stadig (lidt) mindre kabinetter, end de traditionelle alignments foreskriver. Regner man med en (utilsigtet) seriemodstand på 0.4 ohm og sætter Ql=8 (tabsfaktoren for basrefleks-kabinettet - jeg finder, at den oftest ligger omkring 8 i mine konstruktioner) samt fylder kabinettet 35% med porøst dæmpemateriale (det er bestemt meget passende for basrefleks), ja så får jeg (med min reviderede opfattelse), at det tomme nettovolumen (dvs. port og afstivere fratrukket) for et styk 18W/8531G00 skal være 28 liter tunet til 33 Hz. Porten bør være min. 55 mm i diameter.

Edited by kappen - 11 Okt 2011 at 20:50
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2011 at 19:45
tak, Ulrik. Trist at du graver dig ned (hvorfor?) - håber at vi kan påkalde os hjælp, hvis vi er på skideren Smile
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2011 at 20:51
Hva *****

Den tuning du lavede til de 2 x Satori 8 ohm sad lige i øjet efter min mening, jeg tror faktisk ikke at jeg har hørt så dynamisk og kontant bas fra 2 x 6.5" før, men nu har enhederne selvfølgelig også en del at sige.

Jeg husker det da bare som en relativt stram tuning du lavede på dem, ikke i stil med det du nævner der, men jeg kan tage fejl.

Iøvrigt står der nu "edited by kappen" i dit indlæg, fordi jeg har fået en dårlig vane med at trykke "rediger" istedet for "reply" da jeg ville svare dig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz