Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: CNC fræsning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


CNC fræsning

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
koan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 10 Jan 2009
Location: Hillerød
Online Status: Offline
Posts: 50
  Quote koan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: CNC fræsning
    Posted: 12 Okt 2011 at 20:49
Trist - jeg fik faktisk et tilbud sidste år på finsk birketræs-krydsfiner til stort set samme pris som MDF - jeg tror nu også kun jeg ville lave kryds i birk :-)
Back to Top
Darkwing View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 27 Aug 2011
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote Darkwing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 21:08
Originally posted by Busk

Originally posted by Darkwing

Helt i orden.
Det er bare os fattige i jordhulerne ude på heden, der er misundelige over at vi er for nærrige til den slags. LOL

Cnc er da klart det smarteste, hvis bugettet er til det, eller hvis man kan få det lavet billigt. Og når du får dem prof. malet er der sikkert ikke nogen problemer med fugt.

Må man være fræk og spørge om hvad dine argumenterne er imod at bruge brikekrydsfiner?
Mdf er selvfølgelig billigere og nemmere at arbejde med.

Glæder mig til at se hvad du får lavet.
Sig til hvis du mangler lidt hjælp til 3D.

PS. Har du overvejet en diy cnc fræser?
Man kan vist efterhånde få div. kits, så de kan bygges ret nemt/billigt.

Anders
Jeg har absolut ingen indvendiger mod birkekrydsfiner ud over prisen kontra mdf Smile, og som usxx en gang skrev: "jeg foretrækker birkekrysfiner frem for mdf grundet meget bedre lyd, med mindre man bruger mdf som Busk gør". skal lige se om jeg kan finde citatet et eller andet sted, men bruger du kun et lag mdf eller krydsfiner, sÃ¥ vinder krydsfiner helt klart, men da jeg laver 2 - 5 lag, sÃ¥ har jeg bestemt ikke lydmessige problemer af nogen art.

3D tegning skal jeg have fundet ud af så jeg kan springe den dyre programeringstid over.

Kender du noget til priser pÃ¥ disse cnc diy maskiner, konen har nemlig sagt at jeg burde have sÃ¥dan en Tongue.

Busk


Det er ved at være lang tid siden jeg har kigget på cnc fræser, men vil tror at du kan få et komplet kit fra 2000$ og opefter.
Hvis den skal kunne tage en hel 244x122cm mdf plade bliver det nok lidt mere.
Men det komme jo også meget an på hvor meget man selv kan/vil lave og finde af billige dele.
Prøv at kigge på http://cnczone.com der kan man hurtigt bruge nogle timer.

Jeg har f.eks. en 3axel styring incl. step motorer liggende, som jeg har hugget fra en gammel label printer.
En gang jeg får meget god tid skulle det gerne blive til en lille cnc fræser.

Færdige cnc maskiner er også ved at komme ned i pris, især maskiner fra kina, men kvaliteten er nok også derefter.

Du må da lige få aftalt med konen om der ikke kan blive plads til en under juletræet. LOL

PS. Det tog mig kun et par uger at lære Autodesk Inventor (dog incl. et 3 dages begynder kursus sponsoreret af arbejde) og jeg har aldrig brugt cad før.

Anders
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 23:57
Originally posted by koan

Trist - jeg fik faktisk et tilbud sidste år på finsk birketræs-krydsfiner til stort set samme pris som MDF - jeg tror nu også kun jeg ville lave kryds i birk :-)
Køb det i Tyskland. Jeg skal give 16 euro for en plade 30mm MDF. Kan ikke lige huske prisen på birkekrysfiner. Kan jeg finde ud af på mandag, hvis det har interesse.
Back to Top
koan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 10 Jan 2009
Location: Hillerød
Online Status: Offline
Posts: 50
  Quote koan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2011 at 09:01
Billigt - for en plade pÃ¥ 122x244- du mÃ¥ gerne tjekke prisen pÃ¥ birk ved lejlighed - nu bor jeg jo pÃ¥ sjælland Unhappy
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2011 at 12:38
Originally posted by JAV

Originally posted by koan

Trist - jeg fik faktisk et tilbud sidste år på finsk birketræs-krydsfiner til stort set samme pris som MDF - jeg tror nu også kun jeg ville lave kryds i birk :-)
Køb det i Tyskland. Jeg skal give 16 euro for en plade 30mm MDF. Kan ikke lige huske prisen på birkekrysfiner. Kan jeg finde ud af på mandag, hvis det har interesse.
Det har det altid. Det jo noget med Hi-FiWink
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2011 at 17:11
Originally posted by m@dsen

Der er noget i Næstved, jeg finder lige et link.
Michael
Undskyld det var i Haslev Embarrassed
 
Michael
SÃ¥ har de fÃ¥et en mail Smile, bare lige for at høre en ca. pris.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Darkwing View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 27 Aug 2011
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote Darkwing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Okt 2011 at 16:18
Hej Busk
FYI så har MBF her fra forumet hans MechMate cnc til salg på dba til 55k.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=172&title=cnc-overfrser
http://www.dba.dk/cnc-mechmate-udstyr-fuld/id-77479409/

Mon ikke den hurtigt kunne tjene sig selv ind hvis nogen har cash (og plads) til den?
Jeg ville da godt ligge en lille pre-order ind hvis det var :-)

Anders
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2011 at 20:51
Lige en tanke. De her billige selvbyg cnc-fræsere. Hvem laver postprocessor til dem, og til hvilket cad/cam?
Det er ikke bare lige at strikke sammen ved jeg. Har da arbejdet med det i 15 år, og må stadig ringe til vores cad/cam leverandør og få hjælp ind i mellem...
 
Back to Top
Darkwing View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 27 Aug 2011
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote Darkwing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2011 at 12:12
Normalt bruges EMC2 (Linux) eller Mach3 (Windows) til at styrer dem.
Tror mest folk bruger 2D filer som input og billige/gratis programmer til at lave g-code.
Til 3D skal man selvfølgelig have et rigtigt CAD/CAM system til at lave g-code.
De gode koster kassen og er nok ikke lige noget man sætter sig ind i på 5min.
Jeg har desværre ikke noget CAM erfaring endnu.
Hvad bruger I svendborg?

Anders
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2011 at 12:22
Når, der var ikke så meget at spare ved birkekrysfiner.
 
Fx. en 150 x 300cm, 24mm koster knap 1200 kr.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz