Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: CNC fræsning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


CNC fræsning

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: CNC fræsning
    Posted: 09 Okt 2011 at 15:47
Originally posted by JAV

Ach so :)
 
Wink nemlig
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
koan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 10 Jan 2009
Location: Hillerød
Online Status: Offline
Posts: 50
  Quote koan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2011 at 19:25
Hej Busk

Det ser spændende ud men ogsÃ¥ meget omfattende - tænker pÃ¥ om det ikke vil give et bedre ( og nemmere at lave )  hvis ud laver kryds i birketræfiner - der overfører træk og tryk fra siderne - og sÃ¥ limer krydsene ind i pladerne eventuelt ved brug af festool domino fræser - eller bruger gevind-stænker til at overfører kræfter fra kryds til kabinet. 

Birketræskrydsfiner er lagt stærkere og min erfaring er at mdf kun egner sig til plader ikke som stave til tryk og træk.

Blot nogle strø-tanker

mvh

jørn

Back to Top
Darkwing View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 27 Aug 2011
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote Darkwing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2011 at 12:12

Fedt projekt Busk

Jeg kommer også lige med et par tanker herfra.

Ved godt at du ikke gider stå flere timer med rundsaven og det forstår man da godt Smile

Men det virker lidt overkill at cnc fræse det der design.

Det udvendige kan du vel få skåret ved bauhaus (undtagen front) og det indvendige kan nemt skæres med en dyksav.
På de plader hvor der ikke er afstivning har du også stort spild, jeg ville måske lave disse "rammer" i 4 stykker og så lave samlingerne skifte vis på den ene og den anden led, så de nærmest bliver tappet sammen, hvis du forstår. Tror ikke det har noget at sige mht. til styrke.

Hvis det skal cnc fræses hvorfor så ikke gå helt amok med buede flader, evt. bølge formet eller dobbelt bølge? Eller B&W dråbeform indvendig i mellemtone kammer?

Hvis du kan få adgang til en 5 aksel fræser brude det ikke være noget problem at lave syge designs. Big smile

Mht. krydsfiner var det måske en god ide.
Jeg har desværre set dårlige eksempler på store cnc kabinetter i vandret stablet mdf, der er revnet ShockedCry som følge af udvidelse/sammentrækning pga. luftfugtighed.
Du skal i hvert fald være meget omhyggelig med at få det grundet indvendigt. Mdf udvider sig ret vildt i tykkelsen (dvs. bredden af dit design) når det ser skyggen af fugt.
Men det ved du sikkert godt Wink

Vandret afstivning har du sikkert også styr på?


Anders

Back to Top
koan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 10 Jan 2009
Location: Hillerød
Online Status: Offline
Posts: 50
  Quote koan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2011 at 12:56
Hej anders

Jeg tror du har ret i det med styrken når du arbejder på tværs i fladen - udover at det revner så tror jeg faktisk også at du får en anden dæmpning - du har jo ikke længere den hårde overflade - hvorvidt det bliver godt eller dårligt det ved jeg ikke.

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2011 at 16:51
Originally posted by koan

Hej Busk

Det ser spændende ud men ogsÃ¥ meget omfattende - tænker pÃ¥ om det ikke vil give et bedre ( og nemmere at lave )  hvis ud laver kryds i birketræfiner - der overfører træk og tryk fra siderne - og sÃ¥ limer krydsene ind i pladerne eventuelt ved brug af festool domino fræser - eller bruger gevind-stænker til at overfører kræfter fra kryds til kabinet. 

Birketræskrydsfiner er lagt stærkere og min erfaring er at mdf kun egner sig til plader ikke som stave til tryk og træk.

Blot nogle strø-tanker

mvh

jørn

Kender godt din holding til mdf gennem lange tlf samtaler LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2011 at 16:59
Originally posted by Darkwing

Fedt projekt Busk

Jeg kommer også lige med et par tanker herfra.

Ved godt at du ikke gider stå flere timer med rundsaven og det forstår man da godt Smile

Men det virker lidt overkill at cnc fræse det der design.

Det udvendige kan du vel få skåret ved bauhaus (undtagen front) og det indvendige kan nemt skæres med en dyksav.
På de plader hvor der ikke er afstivning har du også stort spild, jeg ville måske lave disse "rammer" i 4 stykker og så lave samlingerne skifte vis på den ene og den anden led, så de nærmest bliver tappet sammen, hvis du forstår. Tror ikke det har noget at sige mht. til styrke.

Hvis det skal cnc fræses hvorfor så ikke gå helt amok med buede flader, evt. bølge formet eller dobbelt bølge? Eller B&W dråbeform indvendig i mellemtone kammer?

Hvis du kan få adgang til en 5 aksel fræser brude det ikke være noget problem at lave syge designs. Big smile

Mht. krydsfiner var det måske en god ide.
Jeg har desværre set dårlige eksempler på store cnc kabinetter i vandret stablet mdf, der er revnet ShockedCry som følge af udvidelse/sammentrækning pga. luftfugtighed.
Du skal i hvert fald være meget omhyggelig med at få det grundet indvendigt. Mdf udvider sig ret vildt i tykkelsen (dvs. bredden af dit design) når det ser skyggen af fugt.
Men det ved du sikkert godt Wink

Vandret afstivning har du sikkert også styr på?


Anders


Ja vandret er også tænkt, der vil der kommer klodser i de grønne felter på 5*5cm i så der bliver forbindelse til siderne lige midt i krydset.

Nu har jeg aldrig haft problemer med mdf, min forældres kabinetter er 8år gamle og der er ikke sket den mindste forandring i samlinger eller noget, så med mindre de skal bo i en jordhule så tror jeg ikke der bliver problemer.

Og nej, jeg gider ikke stå og lave det der, det tager sindsygt mange timer, og jeg har gennem 20år lavet mere end rigeligt med kabinetter til at kunne tjekke det af listen, og det andet du foreslår tager og så meget tid.
Plus at jeg ønsker at udnytte brugen af for skellige tykkelse på kabinettet for at se hvad dette giver.
De bliver ikke billige men taget i betragtning hvad resten koster så gør det ikke noget og jeg sparer en del tid.

Og så er der nogen andre ting med i designet som gør denne fremgangsmåde den rigtige.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Darkwing View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 27 Aug 2011
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote Darkwing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 00:37
Helt i orden.
Det er bare os fattige i jordhulerne ude på heden, der er misundelige over at vi er for nærrige til den slags. LOL

Cnc er da klart det smarteste, hvis bugettet er til det, eller hvis man kan få det lavet billigt. Og når du får dem prof. malet er der sikkert ikke nogen problemer med fugt.

Må man være fræk og spørge om hvad dine argumenterne er imod at bruge brikekrydsfiner?
Mdf er selvfølgelig billigere og nemmere at arbejde med.

Glæder mig til at se hvad du får lavet.
Sig til hvis du mangler lidt hjælp til 3D.

PS. Har du overvejet en diy cnc fræser?
Man kan vist efterhånde få div. kits, så de kan bygges ret nemt/billigt.

Anders
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 08:29
Originally posted by Darkwing

Helt i orden.
Det er bare os fattige i jordhulerne ude på heden, der er misundelige over at vi er for nærrige til den slags. LOL

Cnc er da klart det smarteste, hvis bugettet er til det, eller hvis man kan få det lavet billigt. Og når du får dem prof. malet er der sikkert ikke nogen problemer med fugt.

Må man være fræk og spørge om hvad dine argumenterne er imod at bruge brikekrydsfiner?
Mdf er selvfølgelig billigere og nemmere at arbejde med.

Glæder mig til at se hvad du får lavet.
Sig til hvis du mangler lidt hjælp til 3D.

PS. Har du overvejet en diy cnc fræser?
Man kan vist efterhånde få div. kits, så de kan bygges ret nemt/billigt.

Anders
Jeg har absolut ingen indvendiger mod birkekrydsfiner ud over prisen kontra mdf Smile, og som usxx en gang skrev: "jeg foretrækker birkekrysfiner frem for mdf grundet meget bedre lyd, med mindre man bruger mdf som Busk gør". skal lige se om jeg kan finde citatet et eller andet sted, men bruger du kun et lag mdf eller krydsfiner, sÃ¥ vinder krydsfiner helt klart, men da jeg laver 2 - 5 lag, sÃ¥ har jeg bestemt ikke lydmessige problemer af nogen art.

3D tegning skal jeg have fundet ud af så jeg kan springe den dyre programeringstid over.

Kender du noget til priser pÃ¥ disse cnc diy maskiner, konen har nemlig sagt at jeg burde have sÃ¥dan en Tongue.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
koan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 10 Jan 2009
Location: Hillerød
Online Status: Offline
Posts: 50
  Quote koan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 16:33
Hej Busk

Men det er første gang du vil gå så langt med at skabe tryk/træk udveksling og dæmpning ved hjælp af MDF - og her siger jeg at der tror jeg ike du får din iversetering hjem - men jeg glæder mig til at høre dem - så må jeg jo lave nogle kabinetter på min måde - så kan vi jo sammenligne :-)

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 17:34
Originally posted by koan

Hej Busk

Men det er første gang du vil gå så langt med at skabe tryk/træk udveksling og dæmpning ved hjælp af MDF - og her siger jeg at der tror jeg ike du får din iversetering hjem - men jeg glæder mig til at høre dem - så må jeg jo lave nogle kabinetter på min måde - så kan vi jo sammenligne :-)

Jo da, det har jeg gjort stort set hver eneste gang, så det forstår jeg ikke lige, største udgave var nok min lillebroders højttalere med en B&W matrix.

Men forestil dig prisen pÃ¥ 42stk 0,80m*0,75m = 25,2m2 + 42*0,4m*0,40m = 6,72m2, som totalt giver 31,92m2 LOL.

Ja man kunne får det skåret så man samler det på en anden måde hvor man sparer, men det giver ikke den sidste design ting som jeg ønsker at få med.
Tanken er nemlig at hver eneste plade får en 45graders fræsekant på begge sider så når højttaleren er samlet, så får alle plane overflader riller, det kommer til at se vildt ud, og så bruger jeg også lagene til noget konstruktivt i designet.
Dette er en drøm som jeg bare skal have afprøvet, og jeg er svær at rokke, med mindre nogen vil være sponsor med birkekrydsfiner til samme pris som mdf LOL.

Rille design inspiration kommer fra Kharma exquisite extreme grand: http://www.kharma.com/exquisite-world/exquisite-extreme-grand/


Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz