Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: forhold mellem diskant / mellemtone
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


forhold mellem diskant / mellemtone

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: forhold mellem diskant / mellemtone
    Posted: 09 Okt 2011 at 22:36
som Holm skriver - mere areal i bund, bedre match til mellemtone i top Wink
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2011 at 10:25
Ahh, jeg mangler briller Smile
Så forstår jeg bedre. Måske kan det give ok resultat. Holm, hvis du prøver det af må du meget gerne skrive din erfaring herinde.
Selvom det er så dybt delt, har jeg stadig en "bobob" fornemmelse.
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2011 at 21:23
Jeg har "prøvet det af" i mange år, dog i et "aktiv slave"system. P.t. anvender jer en subbas/slave med polysandwichmembran og en bas med hård papmembran (SBA), som i øvrigt afløste en 8" kevlarenhed. Jeg ville ikke anvende så forskellige enheder, hvis de skulle spille sammen længere op i frekvensområdet og heller aldrig bruge f. eks. 2 mellemtoneenheder med forskellig membran. Netop subbasområdet tror jeg er mindre følsomt for forskelle - samt muligvis også den øverste diskant (jf. at kombinationer med softdome og bånddiskant kan være særdeles vellykket) - da subbasområdet under 100 Hz ikke høres i sig selv (meget overraskende at få demonstreret).
 
Som Felsby nævner er det ikke ualmindeligt at bruge basenheder af forskellig størrelse med eller uden deling af samme kabinet.
 
I øvrigt er sammenblanding af vidt forskellige membranformer og materialer jo mere en regel end en undtagelse, når enhederne deles med forskellige arbejdsområder, men dog skal spille som en helhed. Det er en anden debat, som også er værd at gå ind i. Og her er det mere religion end videnskab, da lyden af membranmateriale ikke kan måles eller beregnes, men i reglen høres nogenlunde tydeligt.
Det er en overvejelse værd, om enheder skal sammensættes efter homogenitet eller absolut kvalitet. Der er ingen absolutte regler her, men nok en samling "tommelfingerregler".
 
Mvh.
Holm


Edited by Holm - 10 Okt 2011 at 21:27
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz