Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: forhold mellem diskant / mellemtone
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


forhold mellem diskant / mellemtone

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: forhold mellem diskant / mellemtone
    Posted: 08 Okt 2011 at 15:30
nu har jeg så taget nogle ting til mig, som jeg kan se er forkerte i mit projekt

men nu bringer et spørgsmål så med sig

jeg har nu kig på en 15M/4531K00 mellemtone

men den ligger på 90db
og min diskant ligger på 89,6db

skla jeg regne det for noget, eller er der et baffelstep for begge enheder så det kommer til at passe i den sidste ende?



Edited by ronnie rasmussen - 08 Okt 2011 at 15:30
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2011 at 18:00
Jeg kan regne ud, at det er en 3-vejs højttaler, du har gang i. Hvad bruger du som bas(ser) - og hvor bred er din baffel?
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2011 at 09:20
planen var at bruge 

d3004_602010
01015m/4531k00
26w/8861t00 og frontpladen vil blive 30 cm med et par udfræsninger alla busk



Edited by ronnie rasmussen - 09 Okt 2011 at 09:23
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2011 at 09:39
Du har valgt én 8 ohm bas til et 3-vejs system!?

Den har en følsomhed på 88.5 dB. Herfra kan du så trække et sted mellem 3 dB og 6 dB  (afh. af placering i forhold til særligt bagvæggen) som følge af baffelstep - lad os bare sige 4.5 dB (det er typisk 4-5 dB). Så er du nede på 84 dB (ret ineffektivt!), og de øvrige enheder skal da dæmpes ned til det niveau, hvis klangbalancen ønskes neutral. Jeg ville nok bruge to af de basser i parallel (og placere den ene over diskant/mellemtone-sektionen).

Din baffelfrekvens ligger mellem 500-600 Hz, og mellemtonen vil man typisk dele ved 300-500 Hz, når bassen har den størrelse. Derfor har du ikke behov for egentlig baffelkorrektion på din mellemtoneenhed.


Edited by USXX - 09 Okt 2011 at 09:40
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2011 at 09:44
hahahahah det skulle jeg lige til at skrive, ved om nogen alt om problemet med baffelsteppet og den lave følsomhed.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2011 at 12:28
jamen min 22W/8857 spiller fint alene! Jeg har lige skiftet min 100W integreret ud med en vintage Nakamichi 40W, der totalt overgår den store, strømstærke Sony. Og i min 50m2 stue kan jeg ikke spille tordnende højt. Men højt! Jeg må være gammel...

Selvfølgelig ville jeg gerne have haft 2 stk 22W i hvert kabinet. Men så var de blevet større end jeg havde tænkt mig. Næste gang....
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2011 at 12:42
Originally posted by felsby

jamen min 22W/8857 spiller fint alene! Jeg har lige skiftet min 100W integreret ud med en vintage Nakamichi 40W, der totalt overgår den store, strømstærke Sony. Og i min 50m2 stue kan jeg ikke spille tordnende højt. Men højt! Jeg må være gammel...

Selvfølgelig ville jeg gerne have haft 2 stk 22W i hvert kabinet. Men så var de blevet større end jeg havde tænkt mig. Næste gang....
Precis, du kan ikke give den den lille tand extra der giver den helt fede stemning.
Det samme har jeg og det er jeg træt af.

Jeg ved godt det koster 5K extra men det er det værd.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2011 at 18:35
Jeg er helt enig med Busk - bassen er afgørende for en live oplevelse, vi kan ikke bilde os ind, at være tilstede i koncertsalen uden en dyb og dynamisk bas. Det betyder utrolig meget for gengivelsen af størrelse og afstand i lydbilledet - en akustisk guitar lyder lille og fjern med en for svag bas, og med en stor bas får man hele den akustiske bund med - lyden af guitarkassen og rumsteren  i rummet omkring scenen. Menneskestemmer kommer til at lyde som en person i rigtig størrelse.
Bassen definerer rummet, mellemtonen fortæller indholdet og diskanten placerer knivsskarpe grænser og giver liv via overtonerne. En af mine "test"CD er en optagelse med kontrabas og akustisk guitar, og bassen skal gå gennem gulvet og mærkes i kroppen.
 
Spørgsmålet er om det skal være 2 ens enheder? Jeg bruger en 10" og en 8", som kun deler de dybe frekvenser under ca. 100 Hz (mangler målinger!) men jeg formoder, at de spiller sammen i yderligere 1-2 oktaver, da 10" enheden (Peerless CSX 257 W) deles med 6 db ved 80Hz. Ved at bruge forskellig størrelse kan man få en fordel ved overgangen fra den mindre basenhed til mellemtonen.
 
Jeg spekulerer på, om der er nogle "tommelfingerregler" for brug af basenheder i forskellig størrelse? Beregninger bliver vel noget mere komplicerede og uforudsigelige, og subenhedens egenskaber er vel mindre kritisk, blot den kan formidle det dybe lydtryk - vi hører jo ikke toner under 100 Hz, hvis de er afskåret skarpt fra alle højere frekvenser - vi hører dem kun, når de mangler! Det kan betyde, at en dyr 8" højkvalitetsenhed kan kombineres med en billigere kvalitetsenhed som subbas - de findes jo, f. eks. SBA, Peerless, SS Discovery og mange flere.
 
Mvh.
Holm


Edited by Holm - 09 Okt 2011 at 19:29
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2011 at 20:02
Jeg er 100% enig - min pointe var bare at hvis man ikke spiller højt, kan man rent faktisk klare sig med en mindre basenhed. Det, den lille bas dårligt kan, er at koble til rummet, den har simpelthen for lille strålingsmodstand. Jeg har ikke beviser, men jeg tror ikke at membranareal kan erstattes af større slaglængde. Men flere små kan godt gøre det ud for en stor - de vil opføre sig som en, arealmæssigt og mht. strålingsmodstand.
Jeg synes da at ideen med 8" og 10" kombineret er smart (De skal måske være lidt sammenlignelige mht. Qm og Le?) Focal synes også om ideen; de har da brugt det så vidt jeg husker!
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2011 at 22:14
Lyder mærkeligt at bruge to forskellige basser i min verden. Med forskellige afrulninger kan jeg kunne forestille mig at det bliver mudret. Det ville ikke være optimalt, men hvis man kørte med "samme" enhed, fra samme serie naturligvis i form af en 10" og 8", og under 100Hz, ville det sikkert være til at leve med. Men hvorfor skulle man gøre det ?     
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz