Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Vinkel pÃ¥ tilt = 0 delay
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vinkel på tilt = 0 delay

 Post Reply Post Reply Page  123 7>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vinkel pÃ¥ tilt = 0 delay
    Posted: 27 Sep 2011 at 18:29
Hey,

Kasper hjalp mig hurtigt til lige at lave et script, der beregner hvor meget ens frontplade skal tiltes bagover, for at enhederne er tidskorrigeret.

I finder det her :

Jeg får lavet et link i menuen, og rettet det kosmetiske til i aften håber jeg.

Så mangler vi bare at kunne finde delay ud fra to filer der uploades. Det arbejdes der vidst på :)

Hygge
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2011 at 18:41
Hvor er det bare smukt Smile

Men nu skal man sÃ¥ ikke tro at det hellige gral sÃ¥ er i hus, da alt for meget vinkling kan ødelægge det hele med hensyn til spredningen. Men her mÃ¥ man kikke i datablad og bruge sit mÃ¥le udstyr Tongue

Men fedt med et værktøj der kan fortælle vinklen, super arbejde drenge. Thumbs Up

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2011 at 20:20
har man en tommelfingerregel, for hvor stor vinklen på være i forhold til 0?
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2011 at 20:46
Betyder vinkling af HT'en, ikke også at man lytter til sine enheder mere eller mindre off-axis?
Jeg kan f.eks tidsforsinke hvert enkel af mine enheder i mit digitale delefilter. Men det hjælper jo ikke på den vinkel hvorpå jeg lytter på den enkelte enhed. Så derfor kan jeg vel også drage nytte af at tilte min HT lidt bagover... eller ?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2011 at 20:53
Hey,

Nogen mener det ikke er godt at lytte direkte pÃ¥ en frontplade. Noget beam effekt tror jeg de kalder det. Ved at tilte kabinettet/frontplade bagover, vil du kunne korrigere for den tidsforskel der er i mellem enhederne. Det kan selvfølgelig ogsÃ¥ gøres med en dsp/fir eller hvad det hedder. Og ja, man vil komme til at lytte lidt off aksis, men det drejer sig f.eks. i mit tilfælde med en 6½" og en diskant om 8 grader. Faktisk har diskanten lidt ekstra energi i toppen, som jeg sÃ¥ slipper for (hvis det er godt). 

Men, grunden til at siden er lavet er, at jeg selv stod og skulle beregne et tilt til min næste højttaler, og så tænkte jeg at jeg lige så godt kunne lave det som en hjemmeside andre også kunne få gavn af. Hvor vidt man vil/bør/skulle bruge det, er op til en selv :)

Jeg uploader snart et eksempel, som jeg arbejder på med de to Satori enheder.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2011 at 21:10
Originally posted by syncroniq

Hey,

Nogen mener det ikke er godt at lytte direkte pÃ¥ en frontplade. Noget beam effekt tror jeg de kalder det. Ved at tilte kabinettet/frontplade bagover, vil du kunne korrigere for den tidsforskel der er i mellem enhederne. Det kan selvfølgelig ogsÃ¥ gøres med en dsp/fir eller hvad det hedder. Og ja, man vil komme til at lytte lidt off aksis, men det drejer sig f.eks. i mit tilfælde med en 6½" og en diskant om 8 grader. Faktisk har diskanten lidt ekstra energi i toppen, som jeg sÃ¥ slipper for (hvis det er godt). 

Men, grunden til at siden er lavet er, at jeg selv stod og skulle beregne et tilt til min næste højttaler, og så tænkte jeg at jeg lige så godt kunne lave det som en hjemmeside andre også kunne få gavn af. Hvor vidt man vil/bør/skulle bruge det, er op til en selv :)

Jeg uploader snart et eksempel, som jeg arbejder på med de to Satori enheder.

Fedt. tak for svar Smile

Jeg prøver ogsÃ¥ sÃ¥ vidt muligt at gøre det grundlæggende arbejde ordenligt, sÃ¥ jeg ikke skal bruge mit filter sÃ¥ meget. Og selv om det er lige sÃ¥ nemt for mig at justere filteret som det er at lægge lidt ekstra under fronten af højttaleren. sÃ¥ vil jeg helst gøre det som giver mest. Men jeg mÃ¥ jo bare eksperimenterer lidt, det plejer at gi' mest  Big smile
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 07:09
Originally posted by syncroniq

Hey,

Nogen mener det ikke er godt at lytte direkte pÃ¥ en frontplade. Noget beam effekt tror jeg de kalder det. Ved at tilte kabinettet/frontplade bagover, vil du kunne korrigere for den tidsforskel der er i mellem enhederne. Det kan selvfølgelig ogsÃ¥ gøres med en dsp/fir eller hvad det hedder. Og ja, man vil komme til at lytte lidt off aksis, men det drejer sig f.eks. i mit tilfælde med en 6½" og en diskant om 8 grader. Faktisk har diskanten lidt ekstra energi i toppen, som jeg sÃ¥ slipper for (hvis det er godt). 

Men, grunden til at siden er lavet er, at jeg selv stod og skulle beregne et tilt til min næste højttaler, og så tænkte jeg at jeg lige så godt kunne lave det som en hjemmeside andre også kunne få gavn af. Hvor vidt man vil/bør/skulle bruge det, er op til en selv :)

Jeg uploader snart et eksempel, som jeg arbejder på med de to Satori enheder.

Super godt.
Mit indlæg var bestemt ikke negativt, men man skal vel passe pÃ¥ ikke at vinkle for meget, men det afgør spredningen af enhederne jo Smile.

Hvor har du fået fat i satori enhederne???????
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 07:29
Mener du ikke VERTIKAL afstand?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 08:41
Hey,

Ulrik > Det kunne man godt fristes til at tro LOL
Det får jeg lige rettet...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2011 at 10:44
Jeg har lige et par kommentarer.

1) Jeg kan regne mig frem til, at du sætter lydens hastighed til 343 m/s. Ved stue temperatur er 344 m/s en mere korrekt værdi. Det er småting - men alligevel.

2) Du regner ikke med den vertikale afstand, du regner med afstanden mellem enhedernes centre i baffelplanet - og det skal du også, for det er jo den afstand, folk kender. Derfor er det misvisende, at du skriver vertikal afstand.

3) Sæt en decimal-politik - én decimal på vinklen må være rigeligt/passende.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz