Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Busk Audio M765
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Busk Audio M765

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 15>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Busk Audio M765
    Posted: 22 Mar 2009 at 15:28
Originally posted by kappen

Jeg ville starte med at simulere den respons du ønsker fra bassen, altså volumen kan du jo af gode grunde ikke længere ændre på, men du kan prøve at simulere forskellige port-frekvenser indtil du synes at du opnår det resultat som du sigter efter og så aflæse port-frekvensen i dit simulerings-program, derefter laver du en impedans måling af din højtaler og smider her ind.

USXX sagde engang at en god tommelfingerregel er at sigte efter en kurve som har et hæv på max. 1db lige inden afruldning, altså gerne 0.5db eller mindre. Det lader til at det er en rigtig god regel, specielt hvis man efterfølgende prøver at holde resultatet op med Step-response og groupdelay. Så plejer man at lande inde for noget fornuftigt.
Lige nu er de afstemt efter 29hz og det passer godt ind, har ikke kunne løsrive mig i de sidste 2 timer, og det er enda uden det rigtige filterWink.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2009 at 15:35
Originally posted by Busk

Originally posted by kappen

Jeg ville starte med at simulere den respons du ønsker fra bassen, altså volumen kan du jo af gode grunde ikke længere ændre på, men du kan prøve at simulere forskellige port-frekvenser indtil du synes at du opnår det resultat som du sigter efter og så aflæse port-frekvensen i dit simulerings-program, derefter laver du en impedans måling af din højtaler og smider her ind.

USXX sagde engang at en god tommelfingerregel er at sigte efter en kurve som har et hæv på max. 1db lige inden afruldning, altså gerne 0.5db eller mindre. Det lader til at det er en rigtig god regel, specielt hvis man efterfølgende prøver at holde resultatet op med Step-response og groupdelay. Så plejer man at lande inde for noget fornuftigt.
Lige nu er de afstemt efter 29hz og det passer godt ind, har ikke kunne løsrive mig i de sidste 2 timer, og det er enda uden det rigtige filterWink.
 
Busk


Lyder fornuftigt, har du også kontrol-målt det? Hvordan står det ellers til med målinger af enhederne? er du kommet igang med lspcad?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2009 at 15:38
Originally posted by kappen

Originally posted by Busk

Originally posted by kappen

Jeg ville starte med at simulere den respons du ønsker fra bassen, altså volumen kan du jo af gode grunde ikke længere ændre på, men du kan prøve at simulere forskellige port-frekvenser indtil du synes at du opnår det resultat som du sigter efter og så aflæse port-frekvensen i dit simulerings-program, derefter laver du en impedans måling af din højtaler og smider her ind.

USXX sagde engang at en god tommelfingerregel er at sigte efter en kurve som har et hæv på max. 1db lige inden afruldning, altså gerne 0.5db eller mindre. Det lader til at det er en rigtig god regel, specielt hvis man efterfølgende prøver at holde resultatet op med Step-response og groupdelay. Så plejer man at lande inde for noget fornuftigt.
Lige nu er de afstemt efter 29hz og det passer godt ind, har ikke kunne løsrive mig i de sidste 2 timer, og det er enda uden det rigtige filterWink.
 
Busk


Lyder fornuftigt, har du også kontrol-målt det? Hvordan står det ellers til med målinger af enhederne? er du kommet igang med lspcad?
ikke længere end den måling jeg har vist, ungerne er kommet hjem fra weekend hos de gamle og konen er kommet hjem fra 25timers vagt, så lige nu spiller de bare og gør det dejligt. målinger bliver en anden dag hvor der igen er tid.
 
busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2009 at 19:23
Så er der lavet de 6 målinger så nu kan jeg går i gang med at simulere filter i lspcad6.
I får lige de rå målinger her.
 
Diskant
Mellemtone
Bas
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2009 at 19:27
Er alle målinger taget fra præcis samme microfon og højttaler placering? Kan se du gater dem forskelligt.

Derudover kan man se nogle reflektioner i den høje ende, det kunne tyde på at din microfon kunne placeres bedre på stangen.

Hvad med at uploade data? Så kunne du få lidt forslag og ideer til filteret.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2009 at 19:44
Originally posted by kappen

Er alle målinger taget fra præcis samme microfon og højttaler placering? Kan se du gater dem forskelligt.

Derudover kan man se nogle reflektioner i den høje ende, det kunne tyde på at din microfon kunne placeres bedre på stangen.

Hvad med at uploade data? Så kunne du få lidt forslag og ideer til filteret.
Ja mikrofonen har ikke skiftet placering, men ja har gatet forskelligt, har jo nulstilliet hver gang, kan man forud bestemme gateningen? og er det jeg har gjort noget man kan arbejde med?
 
Har bestilt et ordentligt mikrofon stativ idag og der skulle være på vej, det jeg bruger nu er standeren til en 500w halogen arbejdslampe LOL, så den giver nok en smule ballade LOL.
 
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2009 at 20:29
Ser fornuftigt ud. Du er kommet på lidt af en opgave, diskanten og mellemtonen integrerer flot og nemt. Men bassen er lidt værre, men det finder du jo nok ud af..

Næste gang du måler så husk at vælge "Minimum fase" I Clio ved at højre-klikke på fase-knappen. Derudover ville jeg nok lige tage den igen, pga. de reflektioner, så kan det være svært at se hvordan det endelige bliver. Se evt hvordan henrik har sat microfonen i hans clio guide. Ledningen igennem røret og stikket ude for enden og microfonen på der, så det bare ligner en lige stang, så kommer der ingen reflektioner fra den.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2009 at 20:44
Originally posted by kappen

Ser fornuftigt ud. Du er kommet på lidt af en opgave, diskanten og mellemtonen integrerer flot og nemt. Men bassen er lidt værre, men det finder du jo nok ud af..

Næste gang du måler så husk at vælge "Minimum fase" I Clio ved at højre-klikke på fase-knappen. Derudover ville jeg nok lige tage den igen, pga. de reflektioner, så kan det være svært at se hvordan det endelige bliver. Se evt hvordan henrik har sat microfonen i hans clio guide. Ledningen igennem røret og stikket ude for enden og microfonen på der, så det bare ligner en lige stang, så kommer der ingen reflektioner fra den.
Okay det skal jeg huske når mit stativ kommer i morgen.'
 
Er ved at rode med det nu, er ikke kommet så langt endnu.
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2009 at 21:12
Er der noget galt med mine målinger? eller hvad sker der lige for bassen?
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2009 at 21:42
Så har jeg kæmpet lidt, har et peak ved diskanten som sikkert er mit dårlige mikrofon stativ. Kan man nemt sætte sin gate ens på alle målinger? Og er der ellers gode råd?
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz