Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Busk Audio M765
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Busk Audio M765

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 15>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Busk Audio M765
    Posted: 16 Mar 2009 at 20:33

Så fik projektet lige 1,5 time mere her til aften og den sidste af højttalerne er nu også tappeseret med bly-gummi, og vejer nu også som et ondt år. Skal dog bygge mest i svigermor boligen i weekenden, men måske der ikke blive mulighed for en time eller to, til at arbejde lidt på foden. Nu får vi se.

 
Busk


Edited by Busk - 16 Mar 2009 at 20:33
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2009 at 16:03

endnu 6 timer er gået i højttalernes navn og her er hvad der er sket.

Lige et sidste bly-gummi billede med lillemanden der lyser for farSmile.
Mellemstykket i foden hvor kablerne skal løbe.
Godt med lim på, rullet på for et jævnt lag.
Boret ud og undersænket til speakon terminalerne.
 
Så er foden blevet facet skåret.
Alt i mens den nye bagplade blev limet på.
 
 
 
 
 
Nu vil jeg ud og bade og få alt støvet væk, inden jeg går ned i stuen og kommer lidt enheder i.
 
Busk


Edited by Busk - 21 Mar 2009 at 16:03
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2009 at 16:22
Hej Busk,
 
Det ser god ud. Jeg glæder mig til at se rå-målingerne. Det bliver spændende at se resultatet af facetterne.
 
Husk nu at få drengen ud inden du skruer enhederne i. Det vil nok give en hvis "mis-lyd"Smile
 
Mvh,
Senilix
 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2009 at 16:28

Ha ha ja han er taget ud Wink.

Nu skal jeg bare ige være sikker på hvor mikrofonen skal placeres, går ud fra at den skal være midt mellem diskant og mellemtonens akustiks centrum når jeg måler på alle enhederne en af gangen.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2009 at 16:42
Hjælper facetterne på foden også på diffraktioner? LOL

Jo midt mellem diskantens og mellemtonens akustiske centrum er korrekt. Det skal nemlig være sådan at du kan gå længere væk, uden afstanden og dermed fasen, mellem enhederne ændres..


Edited by kappen - 21 Mar 2009 at 16:58
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2009 at 17:08
Originally posted by kappen

Hjælper facetterne på foden også på diffraktioner? LOL

Jo midt mellem diskantens og mellemtonens akustiske centrum er korrekt. Det skal nemlig være sådan at du kan gå længere væk, uden afstanden og dermed fasen, mellem enhederne ændres..
Ja for søren, så kommer der ikke nogen grimme spidser fra gulvet af når de spiller LOL.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2009 at 18:25
Jeg vil forresten anbefale dig at finde et sted hvor der er højt til loftet og så stille højttaleren op på et bord eller noget andet højt, det vil nemlig betyde at der går længere tid før du får din første reflektion ind på målingen (gulvet) og dermed kan du lave en længere gatening og måle længere ned i frekvens. Hvilket kan være en fordel, så du bedre kan se hvad du laver når du skal igang med filter og dele mellem mellemtonen og bassen.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2009 at 18:28
Originally posted by kappen

Jeg vil forresten anbefale dig at finde et sted hvor der er højt til loftet og så stille højttaleren op på et bord eller noget andet højt, det vil nemlig betyde at der går længere tid før du får din første reflektion ind på målingen (gulvet) og dermed kan du lave en længere gatening og måle længere ned i frekvens. Hvilket kan være en fordel, så du bedre kan se hvad du laver når du skal igang med filter og dele mellem mellemtonen og bassen.
det er ikke noget problem, huset er fra 1840 så der er 3m til loftet i alle ´rum Wink.
Mange tag for rådet, det jo ikke dig der skal løfteLOL.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2009 at 18:31
Hej Busk,
 
En 3-vejs er lidt vanskeligere, da tricket med at bruge punktet imellem diskant og mellem-tone, jo kun gælder dem. Afstanden til bassen er jo ikke med.
 
Du bruger begrebet "akustisk centrum". Jeg forstår hvad du mener, men begrebet er normalt brugt i en anden forbindelse. Det er lidt svært at forklare og jeg skal nok få rodet mig ud i noget Smile, men en enhed har et punkt, hvor man kan sige at lyden "udstråler" fra (Meger dårlig terminologi Embarrassed). Det punkt kan man sige er reference punktet for fasen. Jeg vil ikke komme nærmere ind på det her, da jeg synes vi skal oprette en anden tråd og diskuterer det.
 
Da du har alle enheder monteret på en flad baffel, vil de enkelte enheders akustiske centrum ikke ligge i samme plan. En mulighed for at rette lidt op på det kunne være at tilte højttaleren lidt bagover og måske bruge diskanten som design akse.
 
Sig endelig til hvis jeg vrøvler Wink
 
Mvh,
Senilix
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2009 at 18:43
Hej Busk,
 
Kappens råd er godt, men jeg vil godt tilføje at det det vil være godt at tage udfasning fra gulvet i betragtning når du designer filter. Du vil have en udfasning på både bas og mellemtone og et trick kunne være at prøve at ligge delefrekvensen i mellem disse to udfasninger.
 
Bassen er tættest på gulvet så dens udfasning vil ligge højere i frekvens end mellemtonens, da dens afstand er længere fra gulvet. 
 
Mvh,
Senilix 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz