Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Busk Audio M765
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Busk Audio M765

 Post Reply Post Reply Page  <1234 15>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Busk Audio M765
    Posted: 27 Feb 2009 at 21:36
Originally posted by Stryg

Hej Busk.
 
Det er ret interessant at se sine gode gamle, og ret udtjente højtalere her. Du skulle vel egentlig bare finde et par nye enheder til dem ? Men så tog det hele vist bare fart..
Nuvel.. jeg er sikker på at de er i gode hænder. Jeg glæder mig godt nok til at lytte på dem igen.
 
PS: Der står en mindre end halvfærdig TIPS i værkstedet, som du kan se frem til mandag, så det er godt at du er øvet i at læse "håndtegninger".. Dead
 
Mvh...
 
Hej Stryg
 
Ja det startede i det små, men så havde jeg lige lidt liggende og havde da lige en idé eller to du lige skulle overveje, og ja så blev det ene lige til det andet, min entusiasme smittede vist af Smile. Jeg glæder mig til at spille det første nummer for dig på de nye højttalere, tror allerede jeg ved hvad det skal være.
Og bare rolig, jeg passer på dem som var det mine egne og din kommer tilbage med nyt liv.
 
Ja jeg viste godt at Tips-en blev min på mandag, men det håbede jeg også, jeg elsker prototyper hvor man kan sætte sit eget præg, nøjagtigt som her. Og hvor kragetærs håndtegninger har vi jo kunnet tyde før LOL.
 
I morgen ligger der 17kg sort MDF i form af 2lag 20mm + 1lag 17mm til hver HT, så må vi se hvad jeg kan udrette med det Wink.
 
Der kommer en update i morgen aften.
 
Busk
 
Edit: Har lige her kl 7:00 været inde og veje MDF-en, og der er ikke 17kg men 21kg LOL, men så skal 50% fræset og skæres væk.
 


Edited by Busk - 28 Feb 2009 at 07:21
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2009 at 21:40
Originally posted by senilix

Hej,
 
Jeg har for længst konkluderet at Busk er noget yngre end mig, med al den energi han har Smile
 
Ikke for at "hijacke" Busk's tråd, men joesch sidste kommentar om målinger på hvilken indflydelse facetter har på diffraktion, fik mig til at tænke på følgende tråd. I kender sikkert forummet, ellers har i mange gode timer foran jer.
 
 
Mvh,
Senilix
 
Fedt med det link, den form for hijacking er altid velkommen Thumbs%20Up
 
31år er jo ingen alder, der kan man både klare en kone, 2 børn, bygning af to sæt højttalere og bygning af en lejlighed og ja så lige gå på arbejde ind i mellem. Nå ja en 3000w effektforstærker er da også under opbygning LOL.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2009 at 07:24
Ha ha ha ha ha har lige vejet højttalerne inden ombygning, 20,7kg, er spændt på at se hvad de vejer når jeg er færdig med dem.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2009 at 16:20

Så er der arbejdet i 6 timer i streg og det er blevet til en del, fronterne ligger lige nu til tørre, og når de er det kan de sættes på kabinetterne så jeg kan begynde at lave affasningerne. Alle enheder er blevet undersænket.

Først lige et shot af enhederne der skal i denne voldsomt upgraderede Mission 765.
 
 
Fronterne består som sagt af 3 lag, dette er det inderste lag.
 
Samme en gang til.
 
Til venstre ses det mellemste lag MDF.
 
Sort MDF sviner ad H til.
 
De yderste fronter, her er undsænkningen til basserne lavet.
 
Skabelon måtte der laves til mellemtone og diskant.
 
Så er den første front færdig og enhederne er lagt i for at prøve om det passer.
 
En gang til.
 
Alle 6 fronter færdige.
 
Så er der påført lim og derefter rullet med en malerrulle for at få det fordelt ens.
 
Det var alt for nu, håber på at nå lidt mere senere når fronterne har tørret nogen timer, men nu må vi se.
 
Busk
 
 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2009 at 21:36
Så fik jeg lige arbejdet et par timer til, og fandt ud af hvor svært det er at lave de affasninger på fronten, den metode jeg havde regnet med var god, virkede slet ikke Dead, men nu har jeg to fronter som er spejlet i forhold til hinanden. Den ene skal dog lige spartles lidt da der kom et hak som ikke skal være der, men det kan sagtens ordnes. Der er lidt slibe arbejde tilbage, men ikke noget vildt, men nu er der også knoklet på det i 9,5 time idag.
 

Denne metode kan godt bruges, men jeg havde fået lavet to stykker på en 1m og det viste sig at skabe problemer senere hen, faktisk så viste det sig at være rimmeligt til at at save direkte uden styr på og så pudse resten til, så det passer med de streger jeg havde tegnet op.
 

Den ene færdige front, der skal bare pudses på de lige sider og fræses en 45 graders kant.
 
 
 
Der skal lige en pusning til ved enhederne så de sider helt perfekt, men de er 95% i orden nu. Men nu har jeg også sort støv alle steder, og snottet er sort, en maske skal der til når jeg gør dem færdige.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Stryg View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 27 Feb 2009
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Stryg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 09:04
Busk altså.. Det havde måske været letter for dig bare at bytte de døde højtalere? Det er jo et kæmpe arbejde du har gang i der....
Jeg ved godt at du har fortalt mig hvad og hvordan du ville lave dem, men når jeg ser billederne af arbejdet, så bliver jeg liiidt mundlam alligevel Confused .
 
Havde din kone ikke foretrukket at du brugte tiden på stue projektet...?
 
Noget tyder vist på at det bliver et par tunge drenge når du bliver færdige med dem, men det har jo aldrig skadet lyden. Du skriver at du har spejlet dem, og det kan man også godt se på billederne, at de bliver asymetriske, hvad gav dig den ide?
 
Mvh ..
 
 


Edited by Stryg - 01 Mar 2009 at 09:08
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 10:32
Originally posted by Stryg

Busk altså.. Det havde måske været letter for dig bare at bytte de døde højtalere? Det er jo et kæmpe arbejde du har gang i der....
Jeg ved godt at du har fortalt mig hvad og hvordan du ville lave dem, men når jeg ser billederne af arbejdet, så bliver jeg liiidt mundlam alligevel Confused .
 
Havde din kone ikke foretrukket at du brugte tiden på stue projektet...?
 
Noget tyder vist på at det bliver et par tunge drenge når du bliver færdige med dem, men det har jo aldrig skadet lyden. Du skriver at du har spejlet dem, og det kan man også godt se på billederne, at de bliver asymetriske, hvad gav dig den ide?
 
Mvh ..
 
 
 
Faktisk var igår en direkte ordre fra konen om at tage en "gør hvad du har lyst til bare du slapper af med ting du har lyst til dag"Smile, ellers havde jeg arbejdet på svigermor bolig.
 
Asymetrien kom egentlig først ved et uheld, hvor jeg så tog en pause og læste lidt på hi-fi forums osv. og så fladt tanken mig ind at asymetri i rigtig mange dele af højttaler bygningen er godt. Og da jeg trådte lidt tilbage og kikkede på det syntes jeg også det så fedt ud. Jeg har vlagt at droppe affasningen i bunden af højttaleren, det giver ikke noget lyd messigt, og i stedet for vil jeg fræse en 45grader kant på alle de flader der ikke er affaset, jeg bryder mig ikke om skarbe lige kanter.
 
Husk at det her er måden jeg afstresser på, jeg elsker det her, dette er min livsstil. Big%20smile
 
Jeg tager den front, der er som den skal være, med i morgen så du kan se den, dog er der ikke fræst det i bunden og siderne er ikke pudset så de passer ind til kabinetterne endnu, men du kan se idéen med projektet.
 
Jeg skal helt sikker have leget mere med affasede fronter, udvikle den bedste måde at lave dem på og så måle forskellene med og uden.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 11:20
De nye fronter vejer 7,2 kg pr. stk Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 11:52
Det er primært mellemtonen som døjer med diffraktions problemer, så du kunne eventuelt forsøge bare at montere den på forsiden/bagsiden og lave 2 forskellige målinger af dette, for at dokumentere effekten af din baffel (måske lige lappe de andre huller til midlertidigt / sætte de andre enheder i).

Kunne ihvertfald være rigtig spændende at se.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 12:04
Jeg tror jeg laver en lille hurtig ekstra front og laver målingen på. Det bare MLS målinger der skal laves?

Edited by Busk - 01 Mar 2009 at 12:05
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz