Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Busk Audio M765
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Busk Audio M765

 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 15>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Busk Audio M765
    Posted: 10 Apr 2009 at 15:31
Hey,

Det riple du har i toppen ved 10.000Hz og 15.000Hz er på grund af den dårlige imp måling, sån vil den ikke måle når du får den samlet. Jeg ville måske se hvad der skal til for at dæmpe mellemtonen lidt, og så lade ejeren lytte sig frem. Ellers ser det jo fint ud.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2009 at 16:38
Originally posted by syncroniq

Hey,

Det riple du har i toppen ved 10.000Hz og 15.000Hz er på grund af den dårlige imp måling, sån vil den ikke måle når du får den samlet. Jeg ville måske se hvad der skal til for at dæmpe mellemtonen lidt, og så lade ejeren lytte sig frem. Ellers ser det jo fint ud.
 
Ja det regnede jeg også med at det havde noget med det at gøre. Ejeren kommer på besøg og så justere vi niveauerne til det passer til ham, har lige regnet det sammen og der er for ca. 3000kr delefilter komponenter.
Er ret tilfreds med resultatet, og det er bare fedt at benytte lspCAD, er ved at være inde i det. Smile
 
Busk
 
Forøvrigt skal det lige siges at ejeren kender en dygtig autolaker i sin vennekreds, så han sørger for finish.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2009 at 16:58
Jeg synes det ville være synd at runde af så hurtigt, jeg tror helt klart at du vil kunne få et bedre resultat hvis du fik styr på målingerne. Derudover kunne du jo forsøge at tage off-axis spredning og forvrængning med ind i beslutningen omkring hvor delefrekvenserne skal ligge. Filteret er uden tvivl det absolut vigtigste i en højttaler og hver eneste ekstra arbejdstime her på, betaler sig i sídste ende.

Hvordan ser det ud hvis du vender fasen på mellemtonen?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2009 at 17:00
Hvordan med impedansen og de elektriske fase forskydninger, hvordan ser det ud?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2009 at 19:45
Originally posted by kappen

Jeg synes det ville være synd at runde af så hurtigt, jeg tror helt klart at du vil kunne få et bedre resultat hvis du fik styr på målingerne. Derudover kunne du jo forsøge at tage off-axis spredning og forvrængning med ind i beslutningen omkring hvor delefrekvenserne skal ligge. Filteret er uden tvivl det absolut vigtigste i en højttaler og hver eneste ekstra arbejdstime her på, betaler sig i sídste ende.

Hvordan ser det ud hvis du vender fasen på mellemtonen?
Så kommer der store huller i frekvenskurven, bare rolig det har jeg prøvet. Vi er helt enige om at det er det vigtigste og jeg arbejder stadig på sagen.
 
Fasen har jeg vist på side 10, eller hvad mener du lige med elektriske fase forskydninger?
Impedansen ligge på ca. 3ohm fra 500hz og opefter, fra 500hz og ned ligger den på gennemsnitlig 6ohm.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2009 at 15:25

Hvis nogen skulle have lyst til at lege med at lave et filter til disse højttalere, slå et par timer ihjel, en undskyldning for at slippe væk fra en familiesammenkomst, eller noget hetl 3. så uploander jeg lige målingerne her.

uploads/11/BuskAudioM765.zip

God Påske
Busk 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2009 at 19:13

Hej i tråden.

Der er nu 5kg komponenter på vej LOL.

Og så er clio systemet på vej til italien i morgen, de har været yderst hurtige og behjælpelige, nu får de det og firmware updatere det og kikker det efter.
 
Busk


Edited by Busk - 16 Apr 2009 at 19:15
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Apr 2009 at 16:00

Så kom der komponenter.

Komponenter til en ht, lagt tilfældigt på et a4 ark.
 
Planen er jo et eksternt filter, og her er der valgt at lave det i et kabinet med sammen dimention som foden på selve højttaleren. Dette er valgt af 2 årsager, 1: højttaleren er meget lav i forhold til når man sidder i en normal sofa/lænestol osv. så her bliver de hævet op i en god højde. 2: for ikke at gå ejerens kone for meget i bedene så er det bedre filteret er placeret under ht så de ikke tager yderligere plads, end at de står ved siden af.
 
Her kommer en lille tegning af hvordan det kommer til at se ud. Filteret får et underlag af kork og så spikes mellem filter og ht.
 
God weekend.
Busk


Edited by Busk - 17 Apr 2009 at 16:02
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2009 at 09:00

Så kommer der lige et close-up af filter kabinettet, der kommer et kammer til hvert filter, og hvert filter sektion vil bliver skæmet, hvis muligt, fra de andre sektioner.

Nu vil jeg smutte i Bauhaus og få skåret pladerne ud, så kan jeg lieg få dem samlet og når konen og jeg så ikke gider arbejde mere på huset, så kan jeg samle filtre.
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2009 at 19:56

Så er der blevet leget med at bygge kabinetterne til filtrene.

 

Hvert filter består af en top og bund af 12mm MDF og så 3 lag 19mm MDF, dette er det midterste lag, her er der skåret forbindelser mellem kamrene til ledninger.

 

kabinetter samlet, nu skal top pladen skrues løst på så de kan blive pudset så alle lag passer ordentligt sammen.

 

Her er det muligt at se det mellemste lag hvor der er forbindelse i mellem kamrene.

 

Busk

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz