Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Busk Audio M765
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Busk Audio M765

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 15>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Busk Audio M765
    Posted: 21 Mar 2009 at 23:08
det vil jeg tage med når jeg går igang med målingerne.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2009 at 00:49
Originally posted by senilix

Hej Busk,
 
En 3-vejs er lidt vanskeligere, da tricket med at bruge punktet imellem diskant og mellem-tone, jo kun gælder dem. Afstanden til bassen er jo ikke med.
 
Du bruger begrebet "akustisk centrum". Jeg forstår hvad du mener, men begrebet er normalt brugt i en anden forbindelse. Det er lidt svært at forklare og jeg skal nok få rodet mig ud i noget Smile, men en enhed har et punkt, hvor man kan sige at lyden "udstråler" fra (Meger dårlig terminologi Embarrassed). Det punkt kan man sige er reference punktet for fasen. Jeg vil ikke komme nærmere ind på det her, da jeg synes vi skal oprette en anden tråd og diskuterer det.
 
Da du har alle enheder monteret på en flad baffel, vil de enkelte enheders akustiske centrum ikke ligge i samme plan. En mulighed for at rette lidt op på det kunne være at tilte højttaleren lidt bagover og måske bruge diskanten som design akse.
 
Sig endelig til hvis jeg vrøvler Wink
 
Mvh,
Senilix


Det med det akustiske centrum er helt rigtig. Jeg kom vist også til at kalde enhedernes centrum for det akustiske centrum, hvilket som du siger, plejer at betegne noget helt andet.

"En 3-vejs er lidt vanskeligere, da tricket med at bruge punktet imellem diskant og mellem-tone, jo kun gælder dem. Afstanden til bassen er jo ikke med."

- Der vil jeg gerne uderstrege at jeg stadig mener at man bør placere microfonen mellem diskant og mellemtone. Fordi: at vi der arbejder med en delefrekvens som ligger i et frekvensområde hvor bølgelængden er meget kort, derfor kan få graders vinkel på den vertikale akse betyde rigtig meget for fasen. Det betyder dog ikke ret meget når man skal have en mellemtone til at arbejde sammen med en bas i den lave ende af frekvensområdet, fordi at et par centimeters forskyldese kun er få graders fasedrej for så lange bølger. Hvorimod hvis det havde været længere oppe i frekvens, kunne det havde betydet en total udfasning. Så man bør tage størst hensyn til diskant og mellemtone her og placere microfonen mellem dem!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2009 at 00:57
Originally posted by senilix

Hej Busk,
 
Kappens råd er godt, men jeg vil godt tilføje at det det vil være godt at tage udfasning fra gulvet i betragtning når du designer filter. Du vil have en udfasning på både bas og mellemtone og et trick kunne være at prøve at ligge delefrekvensen i mellem disse to udfasninger.
 
Bassen er tættest på gulvet så dens udfasning vil ligge højere i frekvens end mellemtonens, da dens afstand er længere fra gulvet. 
 
Mvh,
Senilix 


Det lyder som en meget simplificeret model af virkeligheden du taler om her, har du nogle målinger eller andet der bakker dette op? Fordi min erfaring med gulvreflektioner er nemlig at de skaber "ripples" på kurven og ikke at de laver en udfasning, jeg kan sagtens følge ideen, men jeg er bange for at det ikke er så simpelt, så vil udfasnings-frekvensen jo også være en funktion af microfonens placering? - Hvis vi antog at microfonens afstand fra højttaleren var uendelig ville der ingen udfasning være.
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2009 at 08:59
Hej Kappen (Busk)
 
Det er en god diskussion, men måske skulle vi flytte den til en anden tråd?
 
Det er rigtigt at alignment problemet er mindre udtalt ved overgangen mellem bas og mellemtone. Min pointe var, at diskant og mellemtone jo heller ikke har deres akustiske centre alignet og ved at tilte højttaleren lidt bagover kunne man måske vinde lidt på alle enheder og derved lidt mindre fiflen i delefiltret. Det var kun et forslag.
 
Dit råd med at bruge punktet imellem diskant og mellemtone, som design akse, er godt. Det løser ikke problemet med aligment af de akustiske centre, men det gør at højttaleren er ikke kun er alignet rigtigt i en lytte position. Hvilket er godt. Mit forslag rammer kun rigtigt i lytte positionen, men der er jo som bekendt ingen facitliste og det er jo lidt forskelligt hvilket mål man går efter.
 
En løsning med tiltet baffel og design akse imellem diskant og mellemtone er et ligeså godt forslag.
 
Med hensyn til mit forslag omkring at tage gulv refleksionen, med i betragtning når man vælger sin delefrekvens, må jeg desværre sige at jeg ikke har en måling til at understøtte det. Jeg har dog tænkt mig at tage det med i betragtning ved den næste 3-vejs, jeg er ved at bygge (ikke Duelund). Tricket kommer fra Joseph D'Appolito og er nævnt i hans bog "Testing Loudspeakers" ISBN: 1-882580-17-6.
 
Gulv refleksionen, eller hvilken som helst anden flade, giver ganske rigtig ripple på frekvens kurven som følge af "comb filter" effekt, hvor den reflekterede lyd giver henholdsvis konstruktiv og destruktiv interferens. Frekvensen hvor dette sker er afhængig af afstanden til højttaleren og enhedens afstand til den nærmeste flade. Så hvis man ligger vægt på disse ting er man nød til at tage lytte afstanden i betragtning.    
 
Mange af disse ting er beskrevet i den før nævnte bog, som jeg kan anbefale og købe. Den koster vel en 200 - 300 kr.
 
Nu synes jeg at vi skal lade Busk få sin tråd tilbage og som sagt synes jeg vi skal flytte diskussionen til en anden tråd, hvis den skal forsætte. Jeg ved ikke om jeg har så meget mere at tilføje.
 
Mvh,
Senilix (som håber på svag vind i dag så han kan få brændt grene af fra det træ han fældede i går)
   
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2009 at 10:29

Så knoklede jeg hele dagen igår til kl 23. og lavede lige et hurtigt filter så de kan komme til at bevæge sig. Og her til morgen kæmpede jeg med Vista og Clio, men det er stort set lige så svært at få de to til at enes som der er hvis man lukkede en Nazist og en Jøde inden i et ligge rum, og bad dem om at opføre sig ordentligt. Så fram med den gamle bærbar med XP og så kunne jeg lige nå en enkelt måling på mellemtonen.

 
Og selv med det hurtige filter lyder det her godt. Målingen er taget med højttaleren stående på et ikea lack bord så mikrofonen kom 130cm over gulv.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2009 at 10:37
Jeg tror ikke jeg vil flytte noget ud af tråden, det er for direkte relateret. Men jeg giver dig helt ret i at tiltning somregel er en god ide, men det skal næsten sammenholdes direkte med delefilteret før det giver mening.

Hvad så busk, har du fået lavet nogle målinger vi må se?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2009 at 10:38
Nå, der var du sgu hurtigere end mig, lad det ikke ske igen LOL.

Jeg måtte også opgive Clio+Vista dengang jeg prøvede. Men hvorfor også køre vista LOL


Edited by kappen - 22 Mar 2009 at 10:39
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2009 at 11:00
Har du afstemt porten korrekt?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2009 at 12:04
Originally posted by kappen

Har du afstemt porten korrekt?
nej det tror jeg ikke, det var lige den jeg havde liggende, hvordan gør man det egentlig bedst, øret eller målinger?
Har ikke haft mere tid at gøre med, så lige nu spiller de med et hurtigt computer beregnet filter.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2009 at 12:23
Jeg ville starte med at simulere den respons du ønsker fra bassen, altså volumen kan du jo af gode grunde ikke længere ændre på, men du kan prøve at simulere forskellige port-frekvenser indtil du synes at du opnår det resultat som du sigter efter og så aflæse port-frekvensen i dit simulerings-program, derefter laver du en impedans måling af din højtaler og smider her ind.

USXX sagde engang at en god tommelfingerregel er at sigte efter en kurve som har et hæv på max. 1db lige inden afruldning, altså gerne 0.5db eller mindre. Det lader til at det er en rigtig god regel, specielt hvis man efterfølgende prøver at holde resultatet op med Step-response og groupdelay. Så plejer man at lande inde for noget fornuftigt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz