Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Lufter lige en tanke (Fountek og SB)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lufter lige en tanke (Fountek og SB)

 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lufter lige en tanke (Fountek og SB)
    Posted: 22 Sep 2011 at 14:30
Originally posted by kappen

Originally posted by syncroniq

Hey,

Kappen, Har du nogle gode links til artikler om rumakustik og psykopakustik?

Jeg kan anbefale at læse "Master handbook of acoustics". Den giver en god bund og nogle konkrete eksempler uden det bliver alt for flyvsk og teori orienteret, den burde de fleste med lidt teknisk indsigt kunne forstå.
Den fik jeg så her, kan den lånes nogen steder, eller skal den købes??
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 14:37
Originally posted by Busk

Originally posted by kappen

Originally posted by syncroniq

Hey,

Kappen, Har du nogle gode links til artikler om rumakustik og psykopakustik?

Jeg kan anbefale at læse "Master handbook of acoustics". Den giver en god bund og nogle konkrete eksempler uden det bliver alt for flyvsk og teori orienteret, den burde de fleste med lidt teknisk indsigt kunne forstå.
Den fik jeg så her, kan den lånes nogen steder, eller skal den købes??

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 14:44
Originally posted by Digital_thor


Jo jeg bruger IIR filtre fra groundsound. Og som jeg har forstået det. så er de netop en del nemmere at have med at gøre, frem for FIR filtre. eftersom at de f.eks ikke skal have en computer kørende nonstop for at "behandle" lyden.


Der findes stand-alone løsninger, som ikke fylder mere end et standardkabinet.

http://www.deqx.com/

 
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 14:46
Originally posted by syncroniq

Hey,

Laplace og transformers styre for vildt :)
Glæder mig til at se den nye i biffen.


Egentlig finder jeg det en smule bekymrende, at en som laver kits ikke kender til matematikken bag...
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 14:49
Originally posted by virious

Originally posted by syncroniq

Hey,

Laplace og transformers styre for vildt :)
Glæder mig til at se den nye i biffen.


Egentlig finder jeg det en smule bekymrende, at en som laver kits ikke kender til matematikken bag...
hahahahahahahahaha det gør han, bare rolig LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 14:54
Originally posted by Busk

Originally posted by virious

Originally posted by syncroniq

Hey,

Laplace og transformers styre for vildt :)
Glæder mig til at se den nye i biffen.


Egentlig finder jeg det en smule bekymrende, at en som laver kits ikke kender til matematikken bag...
hahahahahahahahaha det gør han, bare rolig LOL


Det lyder sgutte sådan!
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 15:04
Originally posted by virious

Originally posted by Digital_thor


Jo jeg bruger IIR filtre fra groundsound. Og som jeg har forstået det. så er de netop en del nemmere at have med at gøre, frem for FIR filtre. eftersom at de f.eks ikke skal have en computer kørende nonstop for at "behandle" lyden.


Der findes stand-alone løsninger, som ikke fylder mere end et standardkabinet.

http://www.deqx.com/

 


Fint nok. På nær lige den forskel at, at når jeg laver en korrektion. så gør jeg det direkte i filteret, lige før selve fordelingen til hver enkelt forstærker, som er forbundet til hver sin enhed. og ikke i et ekstra mellemled som skal "skydes" ind i kæden, på et i forvejen passivt system. Men indrømmet at det nok kan sparke noget mere liv i mange systemer Smile 

Men det koster så også det samme som jeg har givet for HELE mit anlæg Shocked
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 15:06
Hey,

Virious > Både og. Jeg kan ikke selv lave en Laplace osv. Det matematiske kan jeg ikke gennemskue, da det ikke er der mine evner er. Jeg er software udvikler, ikke matematiker.

Heldigvis får jeg hjælp fra folk der kan, ligesom jeg hjælper folk hvor jeg kan.

Jeg har jo også software til at hjælpe mig i form af Clio og LspCAD, samt en masse erfaring. 
Nogle gange er det heller ikke matematikerne der finder den nemmeste løsning. Hvordan man finder delayed imellem to enheder, gjorde jeg på en ikke-matematisk måde så alle kan gøre det efter. 

Heldigvis er vi forskellige, og villige til at hjælpe hinanden. F.eks. har jeg fået stor (kæmpe) hjælpe fra matematikere til at lave pro.speakerbuilder.dk. Det kunne jeg ikke uden (lige som de sikkert ikke kunne lave en PHP-Ajax løsning uden mig. :)

Men... Hvis jeg skal fatte mig kort, så var det jeg skrev længere oppe ment i sjov.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 15:32
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 15:33
Originally posted by syncroniq

Hey,

Virious > Både og. Jeg kan ikke selv lave en Laplace osv. Det matematiske kan jeg ikke gennemskue, da det ikke er der mine evner er. Jeg er software udvikler, ikke matematiker.

Heldigvis får jeg hjælp fra folk der kan, ligesom jeg hjælper folk hvor jeg kan.

Jeg har jo også software til at hjælpe mig i form af Clio og LspCAD, samt en masse erfaring. 
Nogle gange er det heller ikke matematikerne der finder den nemmeste løsning. Hvordan man finder delayed imellem to enheder, gjorde jeg på en ikke-matematisk måde så alle kan gøre det efter. 

Heldigvis er vi forskellige, og villige til at hjælpe hinanden. F.eks. har jeg fået stor (kæmpe) hjælpe fra matematikere til at lave pro.speakerbuilder.dk. Det kunne jeg ikke uden (lige som de sikkert ikke kunne lave en PHP-Ajax løsning uden mig. :)

Men... Hvis jeg skal fatte mig kort, så var det jeg skrev længere oppe ment i sjov.


Fair nok - vi lader den ligge der Wink
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz