Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Lufter lige en tanke (Fountek og SB)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lufter lige en tanke (Fountek og SB)

 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>
Author
Message
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lufter lige en tanke (Fountek og SB)
    Posted: 21 Sep 2011 at 11:21
Originally posted by kappen

Jeg finder det nu ikke så mystisk.
 
Kom frisk med din mening, som jeg formoder er i stilen: Passive filtre er bedre?
 
Det er jo det jeg fisker efter. Hvordan jeg bedst får top og mellem til at hænge sammen.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2011 at 11:36
Originally posted by kappen

Jeg finder det nu ikke så mystisk.
 
Heller ikke her.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2011 at 13:26
Det underbygger jo bare min påstand, Kasper og Ulrik Wink
 
- Aktive systemer kræver langt mindre effektforstærkere (omend flere)
- Aktive systemer kobler effektforstærkeren direkte til enheden.
- Bassen kan equalises selektivt med kontrol af Q etc.
- Gode passive komponenter er dyre, så merudgiften til et aktivt system behøver ikke at være prohibitiv. I forskellige nicher har både Meridian, AVI, Yamaha og B&O vist at man kan fremstille overlegne produkter ved at anvende aktiv teknologi. Men for en amatør som mig er det uden for rækkevidde. Det er de passive systers fordel - hvis man da kan kalde det en fordel.
 

Imagine we are listening to a piece of music that includes a bass part and cymbals, and that to replay this accurately at a chosen level on a two-way system we want to see a not unrealistic voltage of 20v peak at the terminals of both the tweeter and the woofer.

To do this with a passive system, even ignoring losses in the crossover, the driving amplifier needs to develop 40v peak. For a 8-ohm system, this requires an average power of 100W (by Ohm’s Law, the power is equal to the voltage squared divided by the impedance). In the equivalent active system, with a 1v line level input, a pair of 25W amplifiers will do the same job! (See Fig.3.)

Extend this thinking to a three-way system, and three 25W amplifiers in an active configuration will do the same job as a 250W amplifier driving a passive system. Meridian’s first DSP loudspeaker, the DSP6000, for example, included four channels of 70W amplification. This is equivalent to about 1kW driving a conventional passive system.

It is evident from these comparisons that an active system can produce surprisingly high levels from a significantly smaller amplification system.

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2011 at 13:51
Originally posted by bdef

Hvordan jeg bedst får top og mellem til at hænge sammen.
Jeg forestiller mig at et aktivt filterdesign med minimalt fasedrej og homogent udstrålingsmønster omkring delefrekvensen vil få det til at hænge sammen. Løbetidsforskelle kan måske korrigeres aktivt, hvis man vil undgå en baffel med "trin". Brugte Boholm fra H4A ikke også aktiv drift?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2011 at 13:54
Sven, vi er slet ikke uenige om potentialet i aktive filtre. De fleste selvbyggere vil bare have nemmere ved at få et passivt filter til at virke, idet det som udgangspunkt her er langt nemmere at arbejde med "skæve" filtre og halve ordener, når man arbejder på/med enhedens impedans. At realisere de samme overføringsfunktioner med aktive analoge filtre er bestemt muligt, men det lader sig ikke gøre med "standard"-filtre (fx 2. ordens Sallen-Key) eller kaskadekobling deraf.

Edited by USXX - 21 Sep 2011 at 13:55
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2011 at 14:07
Nu kører jeg selv fuldt aktivt. Og man skal måske også have med i mente at det jo selvfølgelig kræver at tingene er i  orden. Man kan ikke bare købe noget behringer og smide lidt gamle NAD forstærkere på. og så tro at det bliver meget bedre. Der skal kæles for detaljerne ligesom med alt andet.
Og igen vil jeg minde om at lytterum og selve kabinetkonstruktionen er næsten vigtigere.
Tilgengæld kan man så også opnå en formidabel lyd. Effekt koster jo ikke så meget i dag. så selv om man vil være "grøn" så er det ikke uoverkommeligt. Jeg syntes det største problem ligger i at de passive komponenter laver en masse problemer for at forstærkeren har ordenligt fat i enhederne. Der er vist også noget med at især enheder med hårde membraner "støjer" bagud i filteret. hvilket igen taler for det aktive. Og det er jo synd. da netop disse enheder tilbyder en præcision som jeg fortrækker frem for pap.
Dernæst er det dejligt nemt at lave en deling som virker bedst, med et aktivt system. man vælger simpelthen i et program og trykker opdatér. jeg skal ikke skifte en masse komponenter og tænke på om jeg nu kommer til at sætte et eller andet ekstra forstyrrende passivt led ind imellem min ellers gode diskant og min forstærker, for at opnå en eller anden given delefrekvens, med den ønskede stejlhed
Aktivt behøver ikke fylde synderligt meget mere. og man behøver heller ikke bruge vildt mange penge på det. Men indrømmet at der er fine konstruktioner derude, som er passive.
Men som DIY er det dælme fedt at kunne klikke lidt i et program, frem for at købe sig fattig i passive komponenter, som skal tilpasses hver eneste gang man skal ændre en lille bitte smule i den samlede konstruktion.
Alt ære og respekt for dem som hersker kunsten med passive filter og alle deres begrænsninger. det er flot at klaret at de kan få det hele til at gå op i en højere enhed. og ende op med spilleklare resultater.
Men en ting er fælles. du kan komme lige så galt afsted med passivt som med aktivt. hvis du vælger nogle forkerte komponenter- dvs, forstærkere, filtre, enheder, kabinetter osv.
Jeg har bare endnu ikke hørt en eneste konstruktion som er passiv. der kan konkurrere med de gode aktive systemer som jeg har hørt. og mine øre bestemmer altså hvad mine penge skal bruges til. så må andre gøre op med sig selv hvad de kan lide.
Og paradoksalt nok er de passive systemer ikke nødvendigvis billigere eller synderligt mere simple.
Mit system består af: CD/pc-flac -> DAC -> forforstærker -> 2 stk 4 kanals effektblokke med indbygger digitalt 4 vejs filter, og et sæt højttalere i størrelse med ca et sæt Dali grand. Og Den største forskel som man nok vil studse over. er at jeg har speakon-stik på mine forstærkere og højttalere. som kan indeholde de nødvendige 8.stk ledere. frem for et eller 2 sæt banan-bøsninger, som man normalt ser på højttalere.
Mine forstærkere fylder faktisk ikke meget mere end et sæt monoblokke fra Electrocompaniet.
Men det er jo ikke ligefrem fordi at markedet for passive højttalere er truet. Langt størstedelen af dem med et stereoanlæg aner jo dårligt nok hvad vi skriver om her Wink
Desuden har der jo været aktive højttalere i evigheder, når det gælder proffesionel lyd. det er bare inden for de sidste ca 5-10år, så småt blevet forfinet og billigere.. så det også kan lade sig gøre til privat hifi-brug.


Edited by Digital_thor - 21 Sep 2011 at 14:10
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2011 at 14:53
Kan vi læse om systemet et sted, Thor? Og har du et råd til trådstarter?

Edited by felsby - 21 Sep 2011 at 14:53
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2011 at 18:03
Originally posted by bdef

Originally posted by kappen

Jeg finder det nu ikke så mystisk.
 
Kom frisk med din mening, som jeg formoder er i stilen: Passive filtre er bedre?
 

Nej, passive filtre er ikke bedre.

Der er 1 grund til at de er fremragende:

1. De virker.


Hvis man begynder at koble psykoakustik og rumakustik på den subjektivt opfattede lydkvalitet af en højttaler, så er de fordele aktivt drift giver forsvindende små - Dette gælder også for symmetriske faselineære FIR filtre.

De ting der virkelig betyder noget for hvor god (subjektivt opleves) en højttaler er, bliver nødvendigvis ikke bedre af at der f.eks. sidder en forstærker direkte på enheden.

Hvis man evaluerer en højttaler på de parametre, som man ved betyder noget for lydkvaliteten (se evt. harmans og floyd's papers på aes), er der ingen grund til at køre aktivt frem for passivt. Hvis man så inkluderer dårlig rumakustik. f.eks. modal ringning i bassen og respons fejl i det øvrige område pga. ukotrollerede refleksioner. Så bliver det endnu mere meningsløst! 

Det værste man kan se, er de her digitale FIR filtre freaks (som er det helt hotte på h4a for tiden) som kan gøre en frekvensgang helt flad i en enkelt punkt i rummet vha inversfiltrering af rummets impulsrespons og en totalt flad fasekarakteristik. Det er de selv samme mennesker som hævder at kunne høre faseforvrængning..

Hvis man er så dum at tro, at man kan afbillede et rum med en overføringsfunktion H(z) og man også kan fjerne det igen ved at inversfiltrere og man rent faktisk udfører det hjemme i sin stue, så forstår jeg ikke at man ikke bare købte et par hovedetelefoner i første omgang.. 


Edited by kappen - 21 Sep 2011 at 18:05
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2011 at 19:54
Originally posted by kappen

.....så forstår jeg ikke at man ikke bare købte et par hovedetelefoner i første omgang.. 


Clap
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2011 at 19:56
@bdef
Nu skal vi jo ikke drukne dig i personlige holdninger og slåskampe om hvad der bedst. Du kan få både passive og aktive systemer til at lyde godt. også virkelig godt.
Men det er et spørgsmål om hvad man kan lide at rodde med. Hvis ud elsker at lodde eller sætte krokodillenæb på en masse komponenter. så er der ikke noget i vejen for det. du skal desuden regne en masse på det. ellers kommer du til at rodde i blinde.
Fordelen især ved aktive systemer er at du blot skal klikke lidt rundt med noget software. så klare filteret resten. Men husk at selv om du kan indstille nogle værdier i et aktivt filter. eller regne dig frem til et teoretisk genialt passivt filter. så er det desværre ikke givet at det kommer til at fungerer optimalt i virkeligheden.
F.eks er et datablad blot en guideline. og bestemt ikke nogen hel sandhed.
Enten skal du prøve dig frem. og det tager noget tid og kræver noget tålomdighed. eller også skal du prøve at lave nogle færdige konstruktioner, som nemt kan findes på diverse hjemmesider. f.eks Troelsgravesen.dk. han laver en masse fine konstruktioner. har desværre bare ikke hørt nogen af dem. Men mange snakker pænt om dem. også Kappens konstruktioner lader til at være populærer.
Jeg giver Kappen fuldstændig ret i at der et hav af tekniske termer og velforskede områder, hvor os mindre uddannede, sikkert mange gange kommer til kort. Men hvis man vil bygge selv. så skal man øve sig og opbygge noget erfaring. tag ud og lyt til andres konstruktioner. vær nysgerrig. lad dig ikke narre af smarte detaljer. det kan jo være at det slet ikke er noget som er vigtigt for dig. nogle er nemlig mere følsomme over for visse forvrængninger og f.eks basafstemninger end andre. og  derfor er det svært at give fundamentale skridsikre råd.

Min konstruktion kan man se her:
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=543&title=4-vejs-aktiv-diy

Jeg valgte den aktive version. fordi at jeg vidste at jeg skulle til at eksperimentere en del. og at jeg simpelthen ikke gad at rodde med en masse formler og dyre spoler/kondensatorer.  Desuden bliver det møj svært at lave en passiv deling af basområdet, og få det til at virke, som jeg vil. ja jeg "snyder" måske lidt ved at pille lidt  i det digitale domæne. Men jeg gør også et stort nummer ud af at vælge kabinet og enheder som jeg kan lide at lytte på.
Jeg har brugt SB 5". Den syntes jeg er nem at arbejde med. Men den mener jeg stadig ikke kan trækkes ned til 300hz uden at du skal have en relativt bred baffel. jeg syntes ihvertfald at det hele blev lidt tyndt i lyden, når jeg prøvede at dele så lavt. Så en 4" får nok endnu svære ved det. Den har simpelthen for lidt membran-areal. Desuden syntes jeg at en mellemtone lyder bedst når den ikke skal levere for meget bas. Jeg har prøvet nogle B&G bånd. og de spillede da fint og de er heller ikke specielt dyre. men jeg syntes at bånd er for retningsbestemte til min smag. og så fortrækker jeg simpelthen domes. NEO diskanten skulle også være fin og til at betale.
Måske var jeg bare heldig med mit system. Købte også mine enheder af andre med en masse erfaring. og det smittede jo nok lidt af Smile
Summasunarum er at du kan bruge en masse penge på det hele. Men hvis du skal nå i mål. så skal du fremlægge lidt budget. Hvor meget vil du ofre. hvor meget plads har du. flytter du om et halvt år til noget større eller mindre. Gode overvejelser som gør at du kan komme længst muligt for dine penge. Titanium diskanter vil jeg ikke røre ved. de kan godt lokkes til at spille virkelig godt. Men det skulle være lidt svært at få til at lykkedes. Mener der sidder et sæt i Von sweikert højttalere. og dem syntes jeg spiller vildt godt. overhovedet ikke metallisk. Men de koster jo også derefter og konstruktøren er møj dygtig Wink
Håber det hjælper lidt. men spørg endelig løs. det er en meget stor og omfangsrig verden som du bevæger dig ud i, fyldt med gode ideer, faldgrupper og overraskelser Wink
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz