Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: 2 el. 2.5-vejs med 15W8531K-01?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2 el. 2.5-vejs med 15W8531K-01?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Kong Gulerod View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 15 Sep 2011
Online Status: Offline
Posts: 58
  Quote Kong Gulerod Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2 el. 2.5-vejs med 15W8531K-01?
    Posted: 16 Sep 2011 at 14:10
Hejsa,
 
Jeg faldt i og købte et sæt 15W8531K-01 (ucoatede og med lille magnet) og et sæt R2904 på Frequence's oprydningsudsalg for en uges tid siden og håber I kan hjælpe mig med et par spørgsmål:
 
1) Planen var egentlig at bygge et sæt små monitors og da jeg kan se at eksempelvis Troels G. bruger ca. 10,5 liter til 15W8531K-01 ville det være det jeg ville gå ud fra. Lyder det rimeligt?
 
2) En kammerat købte også et sæt 15W'ere magen til mine. Han har nu købet fortrudt så han har tilbudt mig en byttehandel (med et sæt Seas-basser jeg alligevel ikke bruger) så jeg kunne få et ekstra sæt Scan-Speaks til en fornuftig pris. Skal jeg tage det tilbud og bygge en 2.5-vejs i stedet og hvis ja så i hvilken kabinetstørrelse?
 
Jeg kunne godt bruge et sæt (mindre) gulvhøjttalere, så 2.5-vejs er ikke afskrækkende, men jeg kan ikke finde nogen 2.5-vejs projekter med K-01, så lidt i tvivl om det bare er fordi K-00 modellen af 15W passer i et mindre kabinet at den normalt bliver valgt.
 
På forhånd tak for hjælpen! :-)
 
/U.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2011 at 14:28
8ohms udgaven af 15W er heller ikke specielt vellegnet til 2 vejs, så det er en udemærket ide.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2011 at 21:48

Jeg ville også helt klart gå efter en 2½-vejs i dit sted.



Edited by JAV - 16 Sep 2011 at 21:50
Back to Top
Kong Gulerod View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 15 Sep 2011
Online Status: Offline
Posts: 58
  Quote Kong Gulerod Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2011 at 10:48
Tak for kommentarerne. Nogen bud på kabinetstørrelsen?

/U.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2011 at 12:03
Kappen: Hvorfor er 8 Ω udgaven uegnet til 2-vejs? For ineffektiv?

Edited by felsby - 17 Sep 2011 at 12:04
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2011 at 12:11
Originally posted by Kong Gulerod

Tak for kommentarerne. Nogen bud på kabinetstørrelsen?

Hvis SS´s egne data står til troende  http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w-8530k01.pdf så vil du ved at lave en 2.5 vejs i et lukket 24 l kabinet få respektabel bas med fb 50Hz og Q = 0.7.

Det tror jeg kommer til at lyde godt!
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2011 at 12:28
Originally posted by felsby

Kappen: Hvorfor er 8 Ω udgaven uegnet til 2-vejs? For ineffektiv?
Ja, imo. Ved standere bliver citronen ofte presset til max, og med en følsomhed på 84.5dB er der mange andre mere vellegnet enheder, hvor man heller ikke skal dæmpe tweeteren i bund.
Back to Top
Kong Gulerod View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 15 Sep 2011
Online Status: Offline
Posts: 58
  Quote Kong Gulerod Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2011 at 20:00
Felsby: Enig i at det ser fornuftigt ud (i UniBox). Kan dog se ved at google lidt rundt at mange skriver at fabriksdata ikke nødvendigvis matcher særlig godt med det der måles på enhederne (heller ikke efter tilspilning) så når jeg kommer hjem og får pakket enhederne op må jeg vist hellere i gang med tilspilning og målinger :-)

/U.

PS: Nogen der ved hvordan jeg simulerer et ventileret kabinet (dvs. med en variovent)? Meget gerne i UniBox :)
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2011 at 20:06
Giv dem 40Hz i et døgn. Men lukkede kabinetter er meget "udglattende" - der vil ikke være stor forskel i det endelige respons.

Variovent er egtl. bare at tilføje bas-energi-tab i systemet. Hvis boxen er stor nok til at Q er tilpas lav -som her - vinder du intet ved at bruge sådan en. Jeg kender ikke til beregning, men du kan regne med 10-20% reduktion i Q og uændret fb.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2011 at 09:09
Hvorfor er det, at folk bliver ved med at ville bruge 8 ohm enheder til 2-vejs systemer? Efter den absolut nødvendige baffelkorrektion (hvordan den så ellers laves) ender man med en meget lav følsomhed. I dette tilfælde vil en R29 jo skulle kvæles for at nå helt derned (men så kommer impedansniveauerne selvfølgelig også til at passe bedre - noget man ikke helt skal sidde overhørig). 15W i 8 ohm med lille system er super til en 2½-vejs.

8 ohm bas-mellemtoner til 2-vejs er noget, man bruger til rørforstærkere p.g.a. disses højere udgangsimpedans - ellers ville dæmpningsfaktoren jo være håbløst elendig. Det kræver så en enhed med høj følsomhed (p.g.a. den ringe effekt) - en helt anden type end 15W.




Edited by USXX - 18 Sep 2011 at 09:09
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz