Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: 2 el. 2.5-vejs med 15W8531K-01?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2 el. 2.5-vejs med 15W8531K-01?

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
Kong Gulerod View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 15 Sep 2011
Online Status: Offline
Posts: 58
  Quote Kong Gulerod Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2 el. 2.5-vejs med 15W8531K-01?
    Posted: 18 Sep 2011 at 10:59
Originally posted by USXX


8 ohm bas-mellemtoner til 2-vejs er noget, man bruger til rørforstærkere p.g.a. disses højere udgangsimpedans - ellers ville dæmpningsfaktoren jo være håbløst elendig. Det kræver så en enhed med høj følsomhed (p.g.a. den ringe effekt) - en helt anden type end 15W.
Kunne godt forestille mig at mange producenter i dag primært laver 8 ohms højttalere fordi "moderne" surroundreceivere ikke har ret meget strøm at gøre godt med, især ikke med alle kanaler i drift samtidigt. 


/U. 

Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Sep 2011 at 14:47
8 ohm er jo en gammel hi-fi standard, ligesom 4 ohm altid har været standarden for autohøjttalere. Da Scan Speak bevægede sig ind på automarkedet skete det ved at standardenheder blev lavet i 4 ohm - dog var den første Scan Speak i 4 ohm en 13m mellemtone med aluring, uden SD og med softdomestøvhætte - desværre.
Der var også engang hvor især engelske enheder kunne fås i 16 ohm - f. eks. med bextrenemembran.
Argumentet om Hi-Fi forstærkeres svage strømforsyning holder jo ikke når man sammenligner med bilradioer. Jeg tror at 8 ohm er en slags sikkerhedsgrænse, da de fleste HI-FI højttalere reelt burde hedde 3-10 ohm, hvilket sikkert ville forvirre sælgerne og kunderne lige meget.
Da jeg købte min første receiver reklameredes med "en ulv i fåreklæder" 50 watt i 4 ohm og de tilhørende cigaræsker fra Scansound var derfor også i 4 ohm.LOL
 
Vedr. delefilter til 2 eller 2.5 vejs afhænger det selvfølgelig af de valgte enheder. Det er endnu en god grund til at jeg fravælger bånddiskanter, de kræver en stejl filtrering, hvilket reducerer de øvrige kvaliteter ved enhederne og understreger yderligere problemerne med at spille sammen med en bas/mellemtone. Værst er dog at der stort set ikke findes enheder som giver en ordentlig spredning, og de der spreder ud i siderne gør det på bekostning af stendøde lydvinkler. Diskanter skal ikke høres - heller ikke med sprød og lækker lyd - lyden fra en diskant skal være "fraværende" uden særlig karakter og hænge frit i luften i et bredt perspektiv. Den skal ubesværet finde sammen med de fleste mellemtoner i en "uhørlig" overgang. Det er ikke noget der skal rettes til i et kompliceret filter, diskantenheden skal være bygget sådan fra starten.
De findes! Rigtig gode eksempler er de små Hiquphon-enheder fra Oskar Wrønding. De udspiller de fleste bånddiskanter selv i den øvre diskant på grund af deres eminente spredning - og kan anvendes med 6 db filter fra 4-5 kHz.
Her ses de i et kit (lidt af en joke): http://www.youtube.com/watch?v=Kh4ZunZmVg0 
 
Her er et interessant forslag til delefilter: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=26
 
Mvh.
Holm
 
 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Sep 2011 at 14:56
er det SP44 eller video´en der er en joke?

Ellers enig i at diskanter ikke skal høres. Den store Audax i Troels´s TQWT er et godt eksempel.
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Sep 2011 at 15:51
Hej
Det er selvfølgelig en joke at lytte til optagelse fra en mobiltlf. SP44 har eminente enheder.
 
Jeg har ikke lyttet til den nævnte Audax-diskant og der er mange fine diskanter på markedet, som jeg ikke kender - også Scan Speak har efterhånden fået en bred vifte af kvalitetsdiskanter, som det kan være svært at vælge mellem.
Når vi taler spredning i øvre diskant har membranstørrelsen betydning og vi ser ofte et fald, som starter ved 8-10 kHz. En god spredning har meget stor betydning for luftighed og perspektiv.
En mindre enhed har også lavere membranvægt og langt hurtige accelerationsfaktor og mulighed for en bedre transientgengivelse. Med mine Hiquphon kan jeg se naturudsendelser i TV og høre fuglekvidder i alle stuens hjørner (nej jeg har ikke hjørne-højttalere ;) )
Den herskende ideologi er, at diskanter skal deles ved 2-3000 Hz til en bas/mellemtone, men jeg mener at det sker på bekostning af den øvre diskant og at en god mellemtoneenhed skal kunne deles op til 4-5 kHz og have en jævn afrulning. Dem findes der ikke så mange af. Den herskende filosofi er, at delefilteret klarer ærterne, men et delefilter er en kompensation og ikke kvalitetstillæg til enhederne. Et delefilter er også ustabilt og temperaturafhængigt, så de fine måle og lytteresultater kan se anderledes ud, når svingspolerne er spillet varme - men det er en anden debat.
I øvrigt har jeg ikke hørt diskanter, der har lydt rigtig godt ved en lav delefrekvens i sammenligning med en mellemtone, der magter at spille op til diskantområdet. Jeg vil hellere trække mellemtonen op end diskanten ned!
 
Mvh.
Holm
 


Edited by Holm - 25 Sep 2011 at 15:51
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Sep 2011 at 16:27
Rettelse - har nu læst Troels Gravesens projekt - og jo, den Audax kender jeg fra forskellige systemer, hvor den ofte har været brugt sammen med en supertweeter. Rigtig god artikel fra TG i øvrigt.
Brug af waveguide minder mig om min gamle Dynaudio D28, der netop havde et kort horn.
 
Mvh.
Holm


Edited by Holm - 26 Sep 2011 at 00:33
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz