Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Diskant lyder presset ved højere volumen
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Diskant lyder presset ved højere volumen

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diskant lyder presset ved højere volumen
    Posted: 10 Sep 2011 at 18:39
når en diskant begynder at lyde presset og lave slemme S F T lyde, kan det så have noget at gøre med delefrekvensen imellem mellemtone og diskant er for lav, så den skal varetage et for stort område?


Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Sep 2011 at 09:43
Mine erfaringer er som dine at diskanten hurtigt lyder presset ved for lave delefrekvenser. Jeg synes i det hele taget alle diskanter jeg har hørt håndtere S´T lyden dårligt, altså mere eller mindre. Ja jeg er nok blevet noget kritisk efter at have hørt så mange enheder efterhånden....

Min egen teori her er at de S´T lyde ligger i diskanternes frekvens område mellem 5-10kHz, og i det område mister diskanterne deres stempel virkning og går over i opbrydnings området, det ses gerne på forvrængningsmålinger at specielt 2 ordens forvrængning stiger meget kraftigt, som mindst en kraftig peak i forvrængningsmålingen, jeg tror det noget af forklaringen.
4-8Khz er også her hvor øret er mest følsom så derfor høre vi nemt disse unoder!
Det hele bliver forstærket fvis vi forlanger høje lydtryk af diskanterne. Der kommer jo også andre forvrængningsprodukter til.

Hvis nogen kunne anvise mig en diskant (uden metal membran) som har en flad forvrængningskurve i 4-9 Khz området så høre jeg gerne om den?


Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Sep 2011 at 13:21
jamen det er super at lige få en for for bekræftelse på at det ikke er helt galt det jeg går og tænker

men det jeg oplever er også at øvre mellemtone faktisk er helt fraværende qua den lave delefrekvens (1500-1800hz)

men der er ikke andet for at jeg begynder på nye målinger når jeg får strikket kabinetter sammen
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Sep 2011 at 17:18

What ?

Har din mellemtone 300hz at køre på ?
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Sep 2011 at 19:18
naaa det er en basmellemtone, som gÃ¥r helt i bund  
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Sep 2011 at 20:53
Hvilken diskant bruger du? Der er få domediskanter som skulle kunne deles så lavt, men om det er optimalt er noget ganske andet. Og disse diskanter vil typisk have mangler i det øvre diskantområde f. eks. med mangelfuld spredning over ca. 10 kHz. Gode 6-8" basmellemtoner skulle række lidt højere end 2 kHz, men hvad er din filosofi for at diskanten skal række så lavt? Andre diskantenheder end domediskanter vil kunne klare opgaven f. eks. Heil-enheder, store bånddiskanter og conediskanter.
 
Betonede S-lyde høres på ret mange diskanter, men kan også stamme fra basmellemtonensopbrydninger, kantophænget og ikke mindst en hård domestøvhætte og høres stærkest, når diskanten spiller med og sætter overtoner på.
Personligt vil jeg aldrig gÃ¥ pÃ¥ kompromis med diskantomrÃ¥det over 4-5 kHz og min reference er Oskar Wrøndings enheder pÃ¥ 3/4".
Jeg har lige genindsat mine Hiquphon OW-II i stedet for SB Acoustics SB29RDC-004. De spiller en klasse bedre i mine ører - og ikke mindst spreder fantastisk fint. Lav forvrængning og ingen S-lyde.
 
Mvh.


Edited by Holm - 11 Sep 2011 at 21:04
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Sep 2011 at 21:41
jeg bruger en scan speak illuminator D3004 602010

grunde til jeg ville gå så langt ned, var jeg oprindeligt ville lave en diappolito konstruktion, men er efter hånden blevet revideret til en MTM konstruktion
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2011 at 23:25
Her er nogle gode forslag til konstruktioner med filterdesign:
 
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 14:23
det er faktisk en konstruktion alla maxima jeg tilstræber at bygge
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 14:37
Ja undskyld jeg siger det. Men efter vertigo der inde er det den mest underlige sammensætning af enheder.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz