Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Diskant lyder presset ved højere volumen
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Diskant lyder presset ved højere volumen

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diskant lyder presset ved højere volumen
    Posted: 02 Okt 2011 at 13:41
Originally posted by syncroniq

Hey,

Holm> Jeg har stor respekt for at man kan gøre tingene på mere end én måde. Og det er jo også vigtigt at kunne lytte må man sige.

Dog mener jeg der er nogle ting et øre nemmere kan "måle", men det er altså også ting som en mikrofon langt nemmere kan måle. Jeg mener ikke man kan undvære den ene, eller den anden.

Jeg er ogsÃ¥ af den overbevisning, at det stort set er umuligt at lave et delefilter, uden mÃ¥leudstyr. 

Jeg havde engang en højttaler på besøg, der var i modfase i et meget smalt område. Den fasede 16dB ud. Men det kunne faktisk ikke høres. Andre gange er der målemessigt meget få udsving, men kan nemt høres. Så det er ikke nemt.

Når jeg måler, måler jeg gated. Dvs at jeg måler kun højttaleren. Jeg skære rummet fra så at sige. Derfor kan jeg præcis sige at det er kabinettet der laver ballade. Ved at placere enhederne strategisk på frontpladen, kan man minimere det, men aldrig fjerne det helt. Og det SKAL der tages højde for i filteret.

Men jeg mener ogsÃ¥ at det er vigtigt at vide hvilken ingangsvinkel folk kommer med, for at kunne snakke bedst muligt sammen. Derfor blev der spurgt om du havde mÃ¥leudstyr eller ej. 

Vi har alle vores "filosofi" for hvordan man laver højttalere, og hvordan de skal lyde. Og jeg mener selvfølgelig at man skal respektere at vi alle ikke tilgår denne hobby på samme måde. Men hvis du er nysgerrig, viser jeg gerne hvordan jeg gør, og hvorfor. Jeg bor tæt på Randers, og du skal være meget velkommen. Jeg har Clio stående klar.
Thumbs Up og jeg putter gerne de mÃ¥linger ind i lspcad, sÃ¥ vi kan se hvor disse ting rent faktisk passer sammen, med det beregnede filter.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 15:39
Hej Syncroniq
Tak for tilbuddet, jeg er bestemt nysgerrig og anskaffelse af mÃ¥leudstyr kan være næste skridt. Set i bakspejlet kunne meget sikkert have været nemmere. Men det er jo ogsÃ¥ en investering og jeg er ikke konstant pÃ¥ vej med at bygge nyt. Nogle gange har jeg faktisk været mega tilfreds med mine højttalere i flere Ã¥r, og min sammenligning er high-end systemer, som de kan høres pÃ¥ udstillinger og i HiFi-forretninger. Mit system er sÃ¥ at sige 2-delt - i basmodulerne med det aktive slavesystem og sammenkobling med mellemtone-diskantmodul. Bassen er bare hjemme og skulle en udskiftning gøre den ringere, vil det være nemt at gÃ¥ tilbage til det bedre. I mange Ã¥r har jeg brugt SS 13m i en modificeret udgave og kendt denne enhed sÃ¥ godt, at jeg vidste, hvad der foregik. Jeg har haft 15m i 3  Ã¥r og været glad for nogle af dens egenskaber, men har endnu ikke fÃ¥et den til at være neutral og tænker, at jeg mÃ¥ske skulle have købt en AudioTechnology enhed i stedet. Hiquphon diskanten er perfekt at arbejde med i al enkelhed og en drøm at lytte til.
Manglen pÃ¥ et avanceret mÃ¥leudstyr betyder, at der gÃ¥r lang tid med at lytte og efterhÃ¥nden opsamle behov for forandringer/forbedringer. Jeg ved ikke om mÃ¥leudstyr gør en højttaler færdig for altid - at der ikke er mere at gøre med de valgte enheder i det valgte kabinet. Men det er vel det man drømmer om. Det er ogsÃ¥ en vigtig del af HiFI og selvbyggerinteressen at følge med i, hvordan andre gør, hvilke konstruktioner der præsenteres pÃ¥ nettet og i magasiner, og hvad der er pÃ¥ markedet.  Generelt er det gÃ¥et meget tilbage for HiFi anlæggenes betydning i de smÃ¥ hjem, og jeg mÃ¥tte for noget tid siden skuffe en ekspedient i Fona, som lovpriste et Jamo surroundanlæg med smÃ¥ plastickabinetter som det bedste pÃ¥ markedet - jeg sagde, at mine diskantenheder var dyrere end hele Jamosystemet og ogsÃ¥ spillede bedre bas - og det er ikke engang løgn LOL
Jeg kan blive helt bange for at få testet og målt mine højttalere - tænk hvis de teoretisk set er noget møg, og så har jeg (og andre) gået rundt i en illusion om den fede lyd!
Nej sÃ¥dan er det selvfølgelig ikke, men smukke - det er de ikke - og forplade, kabinetfinish, kabler og lodninger er alle midlertidige.
 
Mvh.
Holm


Edited by Holm - 02 Okt 2011 at 20:20
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 15:55
Hey,.

Det vi har gjort her er, at dem der har mÃ¥leudstyr mange gange tilbyder gratis mÃ¥linger. 
Hvor i landet bor du? Det tager kun 5 min at måle, og så ved du om der potentielt er mere at komme efter :) (dermed ikke sagt at målinger er alt)
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 16:13
5 minutter - det lyder uhyggeligt næsten for nemt - fornemt. Jeg bor på nordkalotten mellem Løkken og Hjørring - ca. 1½ times kørsel fra Randers.
Mvh.
Holm
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 20:33
Lige en tanke: Vil lspcad kunne anvendes til optimering af "alternative" delefiltre som f. eks. Sonus Faber og AR´s faselineære filtre. Tager programmet højde for minimalistløsninger, hvor hensynet til færre komponenter vægtes?
De lyttemæssige forskelle er jo (endnu) ikke udtrykt i matematik ligesom valg af enheder og deres lydforskelle i membranmaterialer, kompression, dæmpning af bagsiderefleksioner m.v. jo ogsÃ¥ har indflydelse pÃ¥ valg af filter og delefrekvens?
 
Jeg er klar til at køre til Randers når det passer dig - aften eller weekends - og har hele dagen til rådighed torsdag og fredag i efterårsferien. Det er jo et meget fint og venligt tilbud du byder på.
 
Mvh.
Holm


Edited by Holm - 02 Okt 2011 at 20:38
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2011 at 17:00
Hej Holm

I LSPcad tegner du selv filteret fuldstændigt som du vil, du kan se en del eksempler på det herinde, od du uploader en frekvens om impedans måling for hver enkel enhed, og mine erfaringer med at er at det det du ser på skærmen passer noget der ligner 98% med en efterfølgende måling.

Så du kan lave det lige så minimalistisk som du ønsker det, og kan afprøve sære tanker om kombinationer, og hele tiden se hvad der sker med frekvens, fase, impedans, gruppeløbstid og impulsrespons.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz