Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Diskant lyder presset ved højere volumen
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Diskant lyder presset ved højere volumen

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diskant lyder presset ved højere volumen
    Posted: 30 Sep 2011 at 10:11
Originally posted by Busk

Men hvis 6dBs filtre kunne virke, så ville det da klart være vejen frem
Busk
 
Tro mig det kan virke!!!!!!!!!!!!!!!! (bare spørg Kappen)
 
Jeg var nede ved den gamle igår aftes og hjælpe ham med at samle filtre efter højttalerne er kommet hjem ovre fra Kasper. 1 ordens på basserne og 2. ordens på diskanten...
 
Jeg har uden undtagelse, ALDRIG NOGENSINDE hørt 15w lyde så super super fedt før!
 
Er bange for at jeg skal i snedkeriet igen og ha bygget nye kabinetter, for selvom mine egne lyder rigtig hæderligt, så tyder noget på at den ovennævnte konstellation er noget mere optimal....Big smile
 
Jeg var totalt blown away, og er stadig noget rystet over resultatet...Wink
Mvh.
Friman
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Sep 2011 at 10:32
Originally posted by friman

Originally posted by Busk

Men hvis 6dBs filtre kunne virke, så ville det da klart være vejen frem
Busk
 
Tro mig det kan virke!!!!!!!!!!!!!!!! (bare spørg Kappen)
 
Jeg var nede ved den gamle igår aftes og hjælpe ham med at samle filtre efter højttalerne er kommet hjem ovre fra Kasper. 1 ordens på basserne og 2. ordens på diskanten...
 
Jeg har uden undtagelse, ALDRIG NOGENSINDE hørt 15w lyde så super super fedt før!
 
Er bange for at jeg skal i snedkeriet igen og ha bygget nye kabinetter, for selvom mine egne lyder rigtig hæderligt, så tyder noget på at den ovennævnte konstellation er noget mere optimal....Big smile
 
Jeg var totalt blown away, og er stadig noget rystet over resultatet...Wink

Ja en blanding har jeg også hørt virke, men sjældent ren 6dbs.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Sep 2011 at 11:06
Originally posted by Busk

Originally posted by friman

Originally posted by Busk

Men hvis 6dBs filtre kunne virke, så ville det da klart være vejen frem
Busk
 
Tro mig det kan virke!!!!!!!!!!!!!!!! (bare spørg Kappen)
 
Jeg var nede ved den gamle igår aftes og hjælpe ham med at samle filtre efter højttalerne er kommet hjem ovre fra Kasper. 1 ordens på basserne og 2. ordens på diskanten...
 
Jeg har uden undtagelse, ALDRIG NOGENSINDE hørt 15w lyde så super super fedt før!
 
Er bange for at jeg skal i snedkeriet igen og ha bygget nye kabinetter, for selvom mine egne lyder rigtig hæderligt, så tyder noget på at den ovennævnte konstellation er noget mere optimal....Big smile
 
Jeg var totalt blown away, og er stadig noget rystet over resultatet...Wink

Ja en blanding har jeg også hørt virke, men sjældent ren 6dbs.
Ja, det kan der så være noget om...
 
Jeg tror at hvis det er tilfældet, så er man nødt til at arbejde som fx. Dynaudio (om man så synes det lyder godt eller ej) hvor man kan trimme enheder, kabinetudformning og filter "in-house" så alt "snakker samme sprog".
Mvh.
Friman
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Sep 2011 at 11:10
Originally posted by friman

Originally posted by Busk

Originally posted by friman

Originally posted by Busk

Men hvis 6dBs filtre kunne virke, så ville det da klart være vejen frem
Busk
 
Tro mig det kan virke!!!!!!!!!!!!!!!! (bare spørg Kappen)
 
Jeg var nede ved den gamle igår aftes og hjælpe ham med at samle filtre efter højttalerne er kommet hjem ovre fra Kasper. 1 ordens på basserne og 2. ordens på diskanten...
 
Jeg har uden undtagelse, ALDRIG NOGENSINDE hørt 15w lyde så super super fedt før!
 
Er bange for at jeg skal i snedkeriet igen og ha bygget nye kabinetter, for selvom mine egne lyder rigtig hæderligt, så tyder noget på at den ovennævnte konstellation er noget mere optimal....Big smile
 
Jeg var totalt blown away, og er stadig noget rystet over resultatet...Wink

Ja en blanding har jeg også hørt virke, men sjældent ren 6dbs.
Ja, det kan der så være noget om...
 
Jeg tror at hvis det er tilfældet, så er man nødt til at arbejde som fx. Dynaudio (om man så synes det lyder godt eller ej) hvor man kan trimme enheder, kabinetudformning og filter "in-house" så alt "snakker samme sprog".
Precis det jeg mener
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Sep 2011 at 22:25
Jeg kan se at forummet pÃ¥ HIFI4ALL har haft en kort trÃ¥d om AR filtret - og lægger mærke til bÃ¥de tvivl om justeringerne og begejstringen specielt over diskanten.  
Jeg fandt også dette link til en spændende artikel om delefiltre:
(Har vi et bibliotek med artikler eller links til artikler?)
12 db til diskanten er løsningen for de fleste diskanter - for ikke at nævne 18 db.
Kunsten er at finde en diskant, der ogsÃ¥ lyder godt med 6 db. Dynaudio blev skabt med det formÃ¥l og fik tyk magnetisk olie i svingspolen som ogsÃ¥ virker kølende og stabiliserende - domer har jo kun et ophæng. Kun derfor kunne Holfi tweake dynaudiodiskanten (og den første 28 ScanSpeak) ved at bortskære ophænget og lade diskanten sidde rent i svingspolens fede magnetiske olie - med 24 db filter!
 
Syncroniq nævner kabinetpåvirkninger og Busk tænker på det samme, og Syncroniq viser en typisk Seas mellemtone med frekvenspukkel fra ca. 800 Hz - tja, hvis man skal kæmpe med at regulere for kabinettes indflydelser via delefiltret, kommer man nemt på overarbejde og kvæler enhederne i elektronik.
Løsningen er at tilpasse enheder og kabinet lidt bedre og dæmpe f. eks. med filt. Dæmpningen af kabinettets indre har faktisk også betydning. Endelig skal man være forsigtig med at konkludere ud fra ensartede målinger. Der skal sammenlignes med målinger under forskellige forhold. Hvis man ser på målinger fra en dagligstue eller et lyddødt rum er der store forskelle - ligesom der er forskelle ved nærfeltsmåling og måling 2-3 m- væk. Personligt nyder jeg fleksibiliteten ved at have separat kabinet til mellemtone og diskant. Der findes i øvrigt overvældende dokumentation for fordelen ved at dæmpe forpladen med f. eks. filt (kan fås i alle tykkelser og pæne farver). Hvis diskantenheden er meget lineær ser jeg ikke den samme nødvendighed i at dæmpe selve flangen - evt. kun halvt eller med et par ringe eller striber.
De fleste diskanter har tilbagereflekser fra polstykket til bagsiden af membranen - gennemboret eller ej - og det giver forvrængning - i dÃ¥rlige enheder mÃ¥ske en brillans. Hvis det er nemt at gÃ¥ til uden att begÃ¥ hærværk er der noget at hente ved at Ã¥bne enheden og fore toppen af polstykket med tynd filt - hvis udboringen har rimelig diameter kan man ogsÃ¥ fore udboringen. Nogle fabrikanter har fra starten puttet vat i udboringen. Jeg har set før og efter mÃ¥linger, hvor frekvensen er blevet en del mere lineær og udglattet for smÃ¥ peaks. Operationen skal foretages med forsigtighed og filten pÃ¥føres et tyndt lag hobbylim før den sættes pÃ¥ polstykket - altsÃ¥ ikke først pÃ¥føre lim direkte pÃ¥ polstykket, som kan flyde ned i svingspolegabet. Og ingen jernspÃ¥ner i nærheden - pas pÃ¥ at skruetrækkeren ikke slider en spÃ¥n af en skrue - de flyver gerne lige i svingspolegabet og sætter sig jernhÃ¥rdt fast. 
 
Med 6 db filter er det en gammel husregel at dele basenheden op til en oktav længere nede end delefrekvensen og der skal også eksperimenteres med mellemtonen. På denne simple måde kan baffelstep, pukler og ujævnheder udglattes/kompenseres. Den første Dynaudiodiskant (D28) havde et kort horn og en jævnt faldende frekvens fra 2kHz til 20kHz. Det betød, at den kunne deles ved 2 kHz med en kondensator på 3,3 uF og være lineær som slået efter en lineal og falde skarpt under 2 kHz.
 
Og Friman - tillykke med vellyden. fortæl gerne om konstruktionen.
 
Mvh.
Holm


Edited by Holm - 30 Sep 2011 at 23:36
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Sep 2011 at 23:09
Hey,

Den seas enhed mÃ¥ler rigtig fint i en stor baffle. Det er ikke enheden der laver den ballade, men kun kabinettet. 

Vi må lave nogle eksperimenter. Jeg prøver og finde nogle målinger frem, og ser hvad der er muligt i lspCAD. Så kan jeg lave en 6dB tråd herinde.

Angående filt om diskanter, har jeg målt på det. Det ødelagde frekvensgangen den jeg prøvede med. Så det røg af igen.

Jeg forstår ikke hvordan et 6dB filter magisk kan fjerne bafflestep, pukler osv. Kan du uddybe det?
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2011 at 00:35
"High-Fidelity" havde engang nogle artikler og målinger af dæmpning af forplader - med glasuld!!
Og jeg har set tilsvarende på nettet - skal forsøge at finde mere. Diskanten skal ikke kvæles i filt og har den et kort horn, så skal der holdes afstand. Som nævnt foretrækker jeg at flangen eller det meste af den er fri. Her er der plads til eksperimenter. For nogle vil tæmmede refleksioner være det samme som at fjerne noget lyd.
Ja, de smalle kabinetter giver nogle problemer. Virkningen af forskellige kabinetudformninger er beskrevet allerede i 1950´erne. Men vi har jo også denne tråd her på forummet: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=69&title=mlinger-af-konstruktions-ider
Jeg vil helst ikke pÃ¥stÃ¥ for meget og fjerne skal mÃ¥ske modereres til kompensere i en eller anden grad. Ved at gøre overlapningen større end en oktav sænkes frekvensomrÃ¥det i overlapningen ved delefrekvensen. Check hvad der f. eks. sker, hvis en delefrekvens pÃ¥ 600 Hz hvor mellemtonen deles ved 1200Hz og bassen ved 300Hz - eller ml.t ved 600Hz og bas ved 300Hz. ved at rykke afskæringerne ændres overlapning og frekvensomrÃ¥det i overlapningsomrÃ¥det sænkes - det er simpelthen en trimning af frekvensgang og delefrekvens. Hvis en diskantenhed rÃ¥ber lidt for højt kan man i stedet for at dæmpe den med modstande hæve dens afskæringsfrekvens og samtidig fÃ¥ lidt mere krudt i den øvre diskant, hvis det ønskes, og alligevel bevare den valgte akustiske delefrekvens til mellemtonen.


Edited by Holm - 01 Okt 2011 at 01:12
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2011 at 08:20
Vi fandt aldrig ud af om du brugte mÃ¥leudstyr Holm Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 02:21
Hej Busk
Jeg bruger sjældent mÃ¥leudstyr og er ikke i besiddelse af Clio el. lgn. Er jeg meget i tvivl bruger jeg testskive med bl.a. glidende tone og kan fÃ¥ tegnet en frekvensgang i mellemtone-diskant og lytte til ujævnheder. Jeg bruger ogsÃ¥ "hvid støj" til at sammenligne lyden fra enhederne med filter bÃ¥de en ad gangen og samlet. Jeg har en pæn samling gode optagelser til referencebrug bl. a. hele High Fidelitys samlede udgivelser. Til sammenlignende kontrollytning bruger jeg Stax-elektrostatiske hovedtelefoner som er sÃ¥ Ã¥bne, at jeg hører normalt med dem pÃ¥ uden musik - det betyder at jeg tilstræber at lyden fra mine højttalere lyder som pÃ¥ min Stax - bortset fra bassen, som er noget bedre pÃ¥ mine højttalere.
Jeg har bygget højttalere siden 1978 (ikke hele tiden) og er en trænet lytter - jeg kan høre forskelle! og finde unoder, delefrekvenser, om der er skarpe filtre eller god overlapning osv.
NÃ¥r jeg hører højttalere kan det begynde at krible i mine fingre for at rette dem til. Derfor vil jeg aldrig kunne købe færdige produkter. Jeg er glad for mine højttalere og ved ogsÃ¥ hvor deres svagheder er. Det betyder at jeg kan høre det - men ja, jeg kunne nok have gavn af at foretage nogle mÃ¥linger for at se den side af sagen. Jeg bruger en Peerless  10" som aktiv slave og SBAs 8" som basenhed i et kabinet pÃ¥ ca 70 liter. Mellemtone-diskantkabinettet er pÃ¥ ca. 10 liter med aperiodisk dæmpning - ScanSpeak 15M og Hiquphon OW II.  Men i øvrigt har jeg ikke skrevet om mit eget system, sÃ¥ hvorfor  er det interessant hvad jeg bruger af mÃ¥leapparatur som hjælpemiddel - i forhold til hvad jeg har skrevet? MÃ¥linger er ikke objektive, men afhænger af mÃ¥lemetode og omstændigheder. NÃ¥r Syncroniq fortæller at hans diskant blev frekvensulineær af dæmpning med filt strider det mod alle de mÃ¥linger jeg har set, sÃ¥ der mÃ¥ være en forklaring i mÃ¥lemetoden mere end i et "objektivt" resultat. NÃ¥r der mÃ¥les pÃ¥ kabinetresonanser og diffraktioner kan det være meget tvivlsomt hvad man egentlig mÃ¥ler - lige fra resonanser i selve mkrofonen pÃ¥ det sted hvor den befinder til lydpÃ¥virkninger i smalle vinkler og pÃ¥virket af hele rummet. Prøv f. eks. at mÃ¥le inde i kabinettet 4 forskellige steder og find ud af hvad der gør forskellen? Ved nærfeltsmÃ¥linger kan en lille drejning af mikrofonen eller en centimeters afvigelse give et nyt resultat. Men jeg er selvfølgelig nysgerrig eftr at se hvad jeres anvendte mÃ¥lesystemer kan præstere og har mine overvejelser.
 
Mvh.
Holm
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 12:31
Hey,

Holm> Jeg har stor respekt for at man kan gøre tingene på mere end én måde. Og det er jo også vigtigt at kunne lytte må man sige.

Dog mener jeg der er nogle ting et øre nemmere kan "måle", men det er altså også ting som en mikrofon langt nemmere kan måle. Jeg mener ikke man kan undvære den ene, eller den anden.

Jeg er ogsÃ¥ af den overbevisning, at det stort set er umuligt at lave et delefilter, uden mÃ¥leudstyr. 

Jeg havde engang en højttaler på besøg, der var i modfase i et meget smalt område. Den fasede 16dB ud. Men det kunne faktisk ikke høres. Andre gange er der målemessigt meget få udsving, men kan nemt høres. Så det er ikke nemt.

Når jeg måler, måler jeg gated. Dvs at jeg måler kun højttaleren. Jeg skære rummet fra så at sige. Derfor kan jeg præcis sige at det er kabinettet der laver ballade. Ved at placere enhederne strategisk på frontpladen, kan man minimere det, men aldrig fjerne det helt. Og det SKAL der tages højde for i filteret.

Men jeg mener ogsÃ¥ at det er vigtigt at vide hvilken ingangsvinkel folk kommer med, for at kunne snakke bedst muligt sammen. Derfor blev der spurgt om du havde mÃ¥leudstyr eller ej. 

Vi har alle vores "filosofi" for hvordan man laver højttalere, og hvordan de skal lyde. Og jeg mener selvfølgelig at man skal respektere at vi alle ikke tilgår denne hobby på samme måde. Men hvis du er nysgerrig, viser jeg gerne hvordan jeg gør, og hvorfor. Jeg bor tæt på Randers, og du skal være meget velkommen. Jeg har Clio stående klar.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz