Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Diskant lyder presset ved højere volumen
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Diskant lyder presset ved højere volumen

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diskant lyder presset ved højere volumen
    Posted: 28 Sep 2011 at 14:39
Hey,

Maxima har en aktiv bund. Og vertigo er en fattigmands højttaler.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 14:46
nå men hvad synes i så om mit projekt?

lad os få svesken på disken.....
2 x Scan-speak Revalator 15w_8831g00 
Illuminator D3004_602010 
Scan-speak 26w 8861t00
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 15:01
Som undgangspunkt kan jeg ikke se ideen med at benytte 2stk 15w, da du vil få en meget høj følsomhed på mellemtone området i forhold til bassen, ved fordobling af menbran arealet med 2ens enheder i paralel får du 6dB ekstra følsomhed, hvilket vil sige 91,5dB, og derfor skal hen og dæmpe den meget.

1stk 26W giver meget lav følsomhed, den har 88,5dbs følsomhed, men efter baffelsteppet så forsvinder der teoretisk 6dB, men i et rum nok nærmere 5dB, det vil sige at du lander på 83,5db totalt set. Og jeg kender om nogen til dette problem, med 3projekter med 8867/4867/8861. Og hvis man gerne vil spille højt, så skal du have meget effekt, jeg har i 4ohm 850W og dem bruger jeg flittigt af når jeg spiller på en 4867 skal jeg lige hilse og sige.

15W er ikke nogen specielt god mellemtone i forhold til den broder 15M, 15M er godt nok kun 4ohms, sÃ¥ skal du bruge 2stk sÃ¥ skal disse i serie. Men sÃ¥ holder du følsomheden for en enhed. 

Grundet denne problematik vil jeg selv i næste projekt bruge 2stk 26W og så en mel og diskant, men det er en helt anden snak.

Men jeg ville nok benytte 2stk 26W og dermed holde ca. 88db i følsomhed her, 1stk 15M og så den diskant du snakker om. Kabinettet bliver stort, og hvis for stort så brug 2stk 22w i stedet for.

Bare lige mine tanker.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 15:47
Hvorfor vil du have 2 enheder til at varetage mellemtonen?
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 15:51
jamen for at lave en MTM
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 16:07
Fremragende argument Tongue
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 16:12
jamen hvad skulle jeg ellers sige?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 16:38
Jeg tror at det kappen prøver at sige LOL er at det gør projektet væsentlig sværere at lave, og at det med en mellemtone pÃ¥ hver side sætter store krav til delefilteret, jeg kan skriver under pÃ¥ at det ikke gør noget nemmere. Og nÃ¥r du ikke har brug for følsomheden det giver, sÃ¥ ville jeg spare penegene og bruge dem pÃ¥ en extra bas.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 16:52
Jeg vil så også skynde mig at sige, at alt det vi t**ser kommer med af gode råd, kun er råd, men som bygger på en del års erfaring og teknisk baggrund af forskellig art.

Og nogen gange skal man prøve tingene af, selv om t**serne siger noget andet, jeg har selv lavet mange mærkelige konstruktioner, og gået imod strømmen, mange har ikke båret frugt, men nogen få har alligevel givet pote trods alt, men det vigtige er at det giver erfaringer i hvorfor det ikke virker og hvorfor noget gør. Dette skal man selvfølgelig kun gøre hvis man har gjort op med sig selv, at denne hobby er livslang og der kommer mange konstruktioner igennem.

Men hvis målet er EN højttaler nu, så lyt til t**serne, ellers løber man sur i det.

Jeg har for 20Ã¥r siden fundet ud af at dette vil jeg rode med til mine arme ikke kan mere LOL.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2011 at 16:58
busk og kappen, jeg er helt på linie med hvad i siger

men kigger vi på dataene for diskanten ligger den på 89,6db

og efter hvad jeg sådan hører, så har jeg ikke den store mangel i diskantområdet kontra mellemtone
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz