Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Enheder til en 3-vejs Duelund
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Enheder til en 3-vejs Duelund

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Enheder til en 3-vejs Duelund
    Posted: 22 Feb 2009 at 19:41
Hej,
 
Der har været meget snak om Duelund højttalere i andre forummer. Duelund modificerede som bekendt enhederne for at de kunne bruges sammen med hans filtre. på www.hifi4all.dk og www.hifi-musik.dk kan man finde en mængde information om modifikationer.
 
Der har været nævnt følgende enheder til en 3-vejs Duelund.
W : Scan-Speak 21W/8554 8"kevlar
M : Monacor SPH-130
T : Scan-Speak 9300/Vifa XT25
 
Alle enheder, på nær Scan-Speak 9300, skal modificeres. Findes der flere enheder, som kan bruges uden modifikationer? Jeg har længe spekuleret på følgende kombination.
 
W: Peerless 830884 eller 830869
M: Monacor SPH-130 ? Andre forslag?
T: Peerless HDS
 
Jeg håber i synes det kunne være sjovt at prøve om vi kunne lave en højttaler som følger Duelunds filter teori.
 
Mvh,
Senilix
 
 
 
 
 
 
 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2009 at 21:18
Hey,
 
Seas mellemtone :
 
Seas bas :
 
?
 
Det er svært uden reele målinger på de enheder der benyttes. Tror kabinettet har lige så meget at sige, hvis man skal undgå kantballader.
 
Men jow, det kunne være super sjovt at prøve kræfter med duelund afruldninger.


Edited by syncroniq - 22 Feb 2009 at 21:18
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2009 at 20:55
Hej Syncronic,
 
Jeg har et sæt umodificerede Monacor SPH-130. Jeg har bare ikke fået taget mig sammen til at sætte en i et test kabinet endnu Embarrassed
 
Jeg har ligeledes et sæt SEAS 27TDFC, som jeg skal have målt for at se om de kan bruges.
 
Mvh,
Senilix
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2009 at 21:08
Hvordan måler den SPH-130 egentlig? Jeg har hørt den positivt nævnt mange gange, men aldrig set eller hørt den. Jeg kunne godt selv finde på at prøve den.

Det er helt sikkert ikke nogen nem opgave af finde enheder som kan bruges mere eller mindre direkte med duelund filteret, men en ting er helt sikkert, det filter stiller store krav til enhederne. Gerne enheder som kan gå langt op i frekvens uden at opbryde, desuden skal de have en flot og blød afruldning. Kan være det ville være en ide at coate dem?
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2009 at 21:18
Hej Kappen,
 
Ja, det må vi jo have fundet ud af, hvis ellers jeg kan få taget mig sammen Smile
 
Jeg har også haft et godt øje til SEAS MCA15RCY efter jeg så den på Troels Gravesen's hjemmeside:
 
 
Mvh,
Senilix
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2009 at 22:09
Ja, og i sådan en baffel som troels har lavet der, måler de mange gange bedre end de ellers ville have gjort.
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2009 at 22:43
Hej Kappen,
 
Ingen tvivl om at bred + bagud buede baffel hjælper gevaldigt. Ny yndede Duelund jo også at dæmpe kabinettet med filt.
 
Vi bliver jo nok nød til at bygge en for at få afprøvet.
 
Mvh,
Senilix
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2009 at 19:21
Hej,
 
Her er en hurtig måling på en umodificeret Monacor SPH-130, jeg synes jeg ville dele med jer. I skal tage den med en gran salt. Den er målt i det første og bedste styk MDF, med et hul som passede (og det er endda ikke for godt) , jeg havde til at ligge. Den er målt som åben baffel så det lave område siger ingenting. Men jeg var interesseret i at se den øvre del af frekvensgangen og hvordan den ruller af.
 
 
 
Den er målt under følgende konditioner:
- Åben baffel 28 cm x 45. Enhed placeret x=14, y = 19. (bafflen har været brugt til et andet formål).
- Målingen er i afstand = 1 meter, 4 msec gate og 16K MLS længde.
 
Jeg har for sjov lagt target kurven til en 3-vejs Duelund på. a=4, fc = 800 Hz.
 
Jeg skal nok lave en bedre måling, når jeg får lavet en rigtig baffel til mit test kabinet. Måske har I nogle forslag til hvordan I vil se den målt?
 
Mvh,
Senilix
 
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2009 at 19:24

Hej,

Jeg glemte at skrive at målingen er uden "smoothing"

Mvh,

Senilix

 

 

Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2009 at 19:57
Hey,
 
Det bliver lidt af en opgave. Men ikke umuligt. Har du ik et billede af pladen med enheden i? Har du hævet pladen så du kan måle lidt dybere? Første reflektion er somregel gulvet.
 
Vil du uploade frq og imp på enheden? Så kunne vi prøve for sjovt at lege lidt med filter.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz