Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Enheder til en 3-vejs Duelund
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Enheder til en 3-vejs Duelund

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Enheder til en 3-vejs Duelund
    Posted: 28 Feb 2009 at 20:23
Hej Syncroniq,
 
Jeg gemte ikke målingerne, men jeg kunne måske godt tage en ny i morgen. Det var bare en "quick & dirty" måling. 
 
Enheden er placeret omkring 108 cm over gulvet, hvilket er ca. midt imellem gulv og loft (115 cm) på mit kontor. Som du kan se på det grålige område illustrere det grænsen på ca 250 Hz, ned af til som følge at mit 4 msec vindue. Problemet er at jeg bare måler den på et stykke forholdsvis lille MDF. Jeg skal have monteret den i et kabinet så vi kan få en reel måling.
 
Mit bud er at den skal i et ca. 20L lukket kabinet. Afrulning nedad til kan tilpasses med et Linkwitz transform. Så mangler den øvre ende. Støvhætten er meget blød, så jeg kunne godt have den mistænkt for at lave nogle unoder. Det skulle efter sigende udvide frekvensområdet at udskifte den med bordtennis bolde. Det må jeg overveje.
 
Jeg har vist også nogle Vifa TC14 til at ligge. Så vidt jeg husker kravlede de også pænt langt op. De har muligvis bare ikke nok xmax til en 3-vejs med a=4, fc=800.
 
Jeg må have taget mig sammen til at save et par test bafler ud.
 
Mvh,
Senilix
 
 
 
 
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 21:07

Hej,

Jeg fandt en måling fra det tyske Klang & Ton på SPH-130. Den ligner meget godt min i den høje ende.
 
 
Jeg bliver nok nød til at modificerer den. VC har en diameter på 25 mm. Mon det er ansvarlig for dykket ved 12-13 KHz?
 
Mvh,
Senilix
 


Edited by senilix - 02 Mar 2009 at 12:27
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 21:09
Hej,
 
Nogen som har en ide om hvorfor man ikke kan se billedet?
 
Mvh,
Senilix
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2009 at 08:12
Hey,

Prøv og rename billedet til noget simpelt. Der er noget "& amp" i navnet. Det kan være det.

Edited by syncroniq - 02 Mar 2009 at 08:13
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mar 2009 at 19:57
Hej,
 
Busk er ikke den eneste, som har været lidt aktiv i dag (selvom han fik hjælp) Smile
 
Jeg har lavet en ny måling på en Monacor SPH-130, i mit test kabinet.
 
 
Konditionerne er:
  • ~ 1m on axis.
  • Baffel 26 cm x 37,5 cm.
  • Enhed monteret@ X=13 cm, Y=17cm, fra bund.
  • Alle kanter savet i 45 grader, for at minimerer diffraktion.
  • Ingen "smoothing"
Der er dog ikke den store forskel på denne måling og den forrige, når vi ser bort fra det lave område. Jeg har lavet en nærfelts måling, men jeg er som bekendt mere interesseret i det øvre område.
 
Dykket ved 12 - 13 KHz området hænger nok sammen med en VC diameter på 25 mm. Jeg har tænkt mig at prøve og modificerer en af mine enheder, i henhold til Duelunds forskrifter. Jeg har kontaktet DCA for lidt råd, så lad os håbe de vender tilbage ellers har jeg kun hvad Duelund har skrevet og råd fra en kilde tæt på Duelund, at gå efter.
 
P.S. Jeg har bestilt en Monacor SPH-265, som måske også skulle være velegnet. Vi får se når den kommer i test kabinettet.
 
Mvh,
Senilix
 
 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2009 at 10:00
Du burde kunne måle lidt lavere, ihvertfald ned til en 2-300Hz. Men ellers ser det fornuftigt ud. 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2009 at 14:05
hvad er det lige det går ud på med det duelund filter? har ikke rigtig fuldt med i hans arbejde.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2009 at 21:33
Originally posted by senilix

Hej,
 
Busk er ikke den eneste, som har været lidt aktiv i dag (selvom han fik hjælp) Smile
 
Jeg har lavet en ny måling på en Monacor SPH-130, i mit test kabinet.
 
Konditionerne er:
  • ~ 1m on axis.
  • Baffel 26 cm x 37,5 cm.
  • Enhed monteret@ X=13 cm, Y=17cm, fra bund.
  • Alle kanter savet i 45 grader, for at minimerer diffraktion.
  • Ingen "smoothing"
Der er dog ikke den store forskel på denne måling og den forrige, når vi ser bort fra det lave område. Jeg har lavet en nærfelts måling, men jeg er som bekendt mere interesseret i det øvre område.
 
Dykket ved 12 - 13 KHz området hænger nok sammen med en VC diameter på 25 mm. Jeg har tænkt mig at prøve og modificerer en af mine enheder, i henhold til Duelunds forskrifter. Jeg har kontaktet DCA for lidt råd, så lad os håbe de vender tilbage ellers har jeg kun hvad Duelund har skrevet og råd fra en kilde tæt på Duelund, at gå efter.
 
P.S. Jeg har bestilt en Monacor SPH-265, som måske også skulle være velegnet. Vi får se når den kommer i test kabinettet.
 
Mvh,
Senilix
 
 
Stoppede i her?
Hilsen
Thomas
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Aug 2009 at 08:56
Hej Thomas,
 
Nej, ikke stoppet. Det ligger stille her hen over sommeren. Andre forpligtelser tager tiden, men mon ikke der kommer lidt gang i det igen når vi når til de lange vinter aftner.
 
Mvh,
Senilix
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2009 at 06:42
Originally posted by senilix

Hej Thomas,
 
Nej, ikke stoppet. Det ligger stille her hen over sommeren. Andre forpligtelser tager tiden, men mon ikke der kommer lidt gang i det igen når vi når til de lange vinter aftner.
 
Mvh,
Senilix
OK, jeg holder øje med tråden Wink
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz