Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SS 9700/18W 2way
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SS 9700/18W 2way

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SS 9700/18W 2way
    Posted: 14 Sep 2011 at 21:10
I øvrigt er det spændende at følge - jeg er også ved at lave et to-vejssystem med 18W og en Seas T25. Bassen kommer øverst på en stepped baffle, i et 32l reflekskabinet. Jeg poster så snart kasserne er klar.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2011 at 21:41
Originally posted by felsby

sæt bassen øverst - det giver et bedre udstrålingsmønster. Men så kan du seføli ikke lave de cool affasninger.

Hvorfor? Det giver da alt andet end lige et baffelstep og tilhørende diffraktioner der er sværre at arbejde med.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2011 at 08:39

Filteret jeg havde tænkt mig at få hjælp til, bliver et 2. ordens L-R, der jo kræver tidskompenseret placering af enhederne. I dette tilfælde er det 25mm mellem de akustiske centre. Hvis jeg skulle opnå dette med bagudhældning, ville det blive 10 grader! Det er altså meget.

Selvfølgelig bliver der et hak på baflen, men det kan klares:
 
(Bare for at holde vores sti ren: Når vi snakker "baffelstep", skal vi så ikke reservere det udtryk til 6dB stigningen i lydtryk over den frekvens, som bestemmes af forpladens mindste dimension?)
 
Jeg ved ikke om det gælder for alle delefiltertopologier, men iflg. nederst på denne side er det vertikale udstrålingsmønster asymmetrisk, hvilket kan tale for at sætte bassen øverst: http://www.silcom.com/~aludwig/Time_alignment.html
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2011 at 08:43
- men tilbage til tråden: jeg synes trådstarters design er megaflot. En 18W er et perfekt kompromis mellem størrelse og ydelse - jeg glæder mig til at se fotos.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2011 at 11:34
Originally posted by felsby

Filteret jeg havde tænkt mig at få hjælp til, bliver et 2. ordens L-R, der jo kræver tidskompenseret placering af enhederne. I dette tilfælde er det 25mm mellem de akustiske centre. Hvis jeg skulle opnå dette med bagudhældning, ville det blive 10 grader! Det er altså meget.

Selvfølgelig bliver der et hak på baflen, men det kan klares:
 
(Bare for at holde vores sti ren: Når vi snakker "baffelstep", skal vi så ikke reservere det udtryk til 6dB stigningen i lydtryk over den frekvens, som bestemmes af forpladens mindste dimension?)
 
Jeg ved ikke om det gælder for alle delefiltertopologier, men iflg. nederst på denne side er det vertikale udstrålingsmønster asymmetrisk, hvilket kan tale for at sætte bassen øverst: http://www.silcom.com/~aludwig/Time_alignment.html

Jeg er udemærket klar for fænomentet, men derfra til at sige at noget er difinitivt bedre end andet er jeg meget uenig i. I nogle tilfælde kan lobing effekter være direkte gavnende for nogle af de responsfejl der opstår pga. tidlige refleksioner, herunder specielt gulv og loft, fordi at de giver en diffuserende virkning (Nogle gange kan de endda helt reduceres ved at vælge afstand mellem enheder, højde på højttaler samt delefrekvens med omhu). Når jeg nævner baffelstep, så er det jo fordi at det begreb spænder over MEGET mere end +/- 6dB, måden det opstår på, størrelsen og formen af den første negative deltaimpuls det skaber, giver vidt forskellig udseende af signalet i tidsdomænet og kan nemt give besværlige pukler og ripple på frekvesgangen omkring steppet, hvis ikke forpladen og enhedernes placering vælges med omhu. OG hvis der er noget der kan gå direkte ind og påvirke klangbalancen på en negativ måde, så er det en løft ved 1kHz eller lignende i både den direkte lyd og i powerresponsen og det gør et grimt baffelstep! Men det suger man jo bare lige væk med en sugekreds, så er det problem væk....


Metoden med at alligne med impulresponsen er i øvrigt ikke ret nøjagtig! Impulsresponsen viser ikke exact delayet mellem to enheder, man bliver nødt til at transfomere den komplekse faserespons til excessfase og tage den første afledte af den i det frekvensområde man regner med at dele i (for delayet er ikke konstant hen over hele frekvensområdet!). Jeg har prøvet at sammenligne de 2 metoder og den første giver altså en fejl på op i mod 25%-50% afhængigt af enheder og delefrekvens.


Edited by kappen - 15 Sep 2011 at 11:41
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2011 at 11:48
Jeg vil stadig hævde at "baffelstep" refererer til at lyden går fra at være rundstrålende til at tilbagekastes fra baflen. Knækfrekvens=11500/(bredde i cm) Hz. 
 
Det vi snakker om her er et "step på baflen" som givetvis også kan give problemer med diffraktion. Men det har Troels målt igennem med tre forskellige fysiske udformninger, som jeg linkede til!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2011 at 12:21
Originally posted by felsby

Jeg vil stadig hævde at "baffelstep" refererer til at lyden går fra at være rundstrålende til at tilbagekastes fra baflen. Knækfrekvens=11500/(bredde i cm) Hz. 
 
Det vi snakker om her er et "step på baflen" som givetvis også kan give problemer med diffraktion. Men det har Troels målt igennem med tre forskellige fysiske udformninger, som jeg linkede til!

Baffelstep og diffraktioner er 2 sider af samme sag og det er altså mere kompliceret end at det kan beskrives med f3=115/bredde.

Overstående formel er en meget simpel model og i langt de fleste tilfælde beskriver den ikke problemet tilstrækkeligt, det er ihvertfald det min erfaring viser mig. Det må du da også med din erfaring med selvbyg kunne erkende og ikke mindst anerkende vigtigheden af at kontrollere fænomenet på god måde (jeg ved at du har været igang mindst lige så længe som jeg.). Det giver ihvertfald ingen mening at sidde og udplukke enheder af høj kvalitet hvis ikke man bruger bare et minimum af energi på at lave en baffel der fungerer.

Selv er jeg gået over til BEM simuleringer, som er det eneste der giver et tilnærmelsesvist korrekt billede af forholdene.


Edited by kappen - 15 Sep 2011 at 12:31
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2011 at 12:57
ok, Kasper, vi tager det i en separat tråd Smile
Back to Top
Darkwing View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 27 Aug 2011
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote Darkwing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2011 at 21:28
Nå som kom der da gang i tråden. Smile
Jeg har skåret det meste mdf ud og er igang med at fræse baffel, så designet ligger lidt fast for denne gang.
Men har da overvejet at sætte bas øverst ala. dynaudio. Men med en 2vejs floorstander kræver det et lidt underligt baffel design og som kappen er inde på giver det sikkert flere problemer end det løser.
Med en stander ht er det jo bare at vende den på hovedet og prøve LOL

Baffel design er helt sikkert et stor vigtigt område. Fortsæt endelig emnet i en ny tråd.
Vil da meget gerne vide mere om hvordan du simulere bafler kappen?
Jeg er desværre ikke så stærk i matematikken, men har overvejet om ikke jeg skulle igang med noget Ansys FEA når jeg engang får meget god tid.

Back to Top
Darkwing View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 27 Aug 2011
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote Darkwing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2011 at 21:44
Tilbage til projektet:
Jeg er ved at finde ud af hvordan kabinettet skal afstives invendigt. Da jeg har rigeligt med volume til overs er der ret frit slag. Jeg er ikke så meget for matix i et lille smalt kabinet, da jeg er lidt bange for at begrænse luftstrømmen for meget. Især når porten skal være i bunden. Så det bliver nok noget med nogle skæve vinkler og asymetrisk plaseret tværstivere.
Jeg sad også og overvejede hvordan man dæmper stående bølger og bag refektion fra enheder, da jeg kom op med denne ide lidt inspireret af et lydødt rum:

Halve pyramider i mdf som også er med til at afstive de 2 sider de er limet fast til.
Enheden vil så se ind i dette her:

Hvad siger folket, genialt eller tåbeligt? Big smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz