Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Værkstedshøjttalere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Værkstedshøjttalere

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Værkstedshøjttalere
    Posted: 31 Aug 2011 at 22:12
Hey,

Prøv og lav en nærfelts måling. så kan du se om det er enheden eller dit kabinet der laver ballade.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Aug 2011 at 22:45
syncroniq: Hvilken ballade? De seneste målinger ligner da helt normale målinger af en diskant uden filter, tager jeg fejl?

ubl: I øvrigt vedr. dit filter forslag længere tilbage i tråden, skal du passe på den elektriske dæmpning i filtret. Lur mig om diskantens pukkel ved ca. 2.5 kHz er en elektrisk resonans (det gætter jeg på med de komponentværdier du har valgt). Med andre ord jeg tror ikke det bliver godt. Når du laver filter så kig også på dine overføringsfunktioner og enhedernes fase i lspCAD ikke kun frekvensrespons (det sidste er nok det mindst vigtige for at provokere lidt).


Edited by bknielsen - 31 Aug 2011 at 22:46
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2011 at 08:47
Originally posted by ubl_

Så fik jeg afprøver et par xt25'er i en anden baffel (Ellam XT)
Jeg har desuden prøvet med to forskellige lydkort, to forskellige mikrofonforstærkere og to forskellige mikrofoner, med hver deres kalibreringsfil (den ene har jeg selv kalibreret, den anden fulgte der en kalibrering med mikrofonen)
Og her ser jeg ikke på samme måde en mærkelig frekvensrespons....




 Hvis du prøver at simulerer placeringen af diskanten i edge vil du se lige nøjagtig den graf du har i dine mÃ¥linger. Bare en tanke herfra.
Michael
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2011 at 22:18

Lige for at undgå misforståelser. Ovenstående måling af XT25'ern er målt i en flad baffel som tegnet i mit første indlæg.
syncroniq: Jeg har prøvet at lave en nærfeltsmåling og så forsvinder problemet, tak for hintet.
m@dsen: Jeg har prøvet at rodde med edge, men syntes ikke rigtigt at den gav svaret på hvorfor...
bknielsen: Det er nu nærmere overføringsfunktionen til bassen der ikke er helt fornuftig, så vidt jeg kan se...


Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Sep 2011 at 21:35
Med lidt tape kan man nå langt, prøvede lidt for sjov at lave skrå kanter og fik dette resultat:
Grøn respons: Garage ht med flad front, som tegnet på side 1, første indlæg.


Så nu skal jeg bare have startet overfræseren
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Sep 2011 at 22:18
_ubl:
Du har i princippet ret vedr. den samlede overføringsfunktion, når man inkluderer seriemodstanden i filteret. Den havde jeg i farten ikke medregnet, da den grundet dens placering ikke giver noget til dæmpningen i selve filteret.

Men, det ændrer ikke ved at dit diskantfilter er "usundt". Din impedans for filteret går mod ~0 Ohm ved resonansfrekvensen, og seriemodstanden tager så stort set det samlede spændingsfald fra forstærkeren ved filtrerets resonans.

Sagt med andre ord: Den store forstærkning i filteret (betragtet uden seriemodstand) ved resonansen udlignes, ved at filteret efter seriemodstanden får en meget lille del af spændingen fra forstærkeren, så resonansen ses ikke i frekvensresponset.

Er det sort snak så prøv sætte seriemodstanden til 0.01 Ohm i dit diskantfilter, så vil du kunne se, at der er et problem, som også er årsagen til din lave impedans omkring 3kHz.

Desværre er lspCAD nogle gange "for let" at bruge, det burde efter min mening oplyse om filterets Q-værdier, for brugere der måske ikke lige er vandt til at regne på overføringsfunktioner.

Du har helt ret vedr. bassens filter, det ser også ud til at der er noget galt.






Edited by bknielsen - 06 Sep 2011 at 22:19
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Sep 2011 at 21:14
hmm... godt set! Impedansen dykker jo helt ned til 0.4 ohm, ups...
Jeg vil skynde at undskylde mig med at jeg er maskiningeniør Wink
Kan du evt. anbefalse en god lærebog om emnet passiv filter teori som er anvendelig til at skabe forståelse i forhold til ht filter konstruktion (jeg har styr på Laplace transformation, det skal bare friskes opBig smile)






Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Sep 2011 at 22:58
Originally posted by ubl_

hmm... godt set! Impedansen dykker jo helt ned til 0.4 ohm, ups...
Jeg vil skynde at undskylde mig med at jeg er maskiningeniør Wink
Kan du evt. anbefalse en god lærebog om emnet passiv filter teori som er anvendelig til at skabe forståelse i forhold til ht filter konstruktion (jeg har styr på Laplace transformation, det skal bare friskes opBig smile)







Som Maskiningeniør.  burde du da have en serdeles god forstÃ¥else for filterteori :) Det er jo stortset det samme som at analysere en støddæmper til en bil eller lignende.

En spole kan sammenlignes med en masse en fjeder kan sammenlignes med en kondensator. En modstand er blot tab, f.eks friktion.

Har du f.eks. en sugekreds med en spole, kondensator og modstand i serie, så vil jeg tro at du godt kan fortælle mig hvad der sker med henholdvis resonansfrekvensen og Q hvis jeg gøre kondensatoreren større og modstanden større

Tænkt over i mekanik: Et lod (L) hænger i en fjeder (C) og der er noget tab i fjederen og i luften (R).


Når det er sagt, har jeg faktisk tænkt på at holde en dag hvor jeg kan gennemgå nogle af de ting som folk generelt er i tvivl om med filterteori. Det kræver at vi samler ca. 20mand og de 20 mand finder en række emner som de gerne vil være klogere på. Jeg har jo selv ligesom bknielsen været inde på at lspcad KUN er et værktøj og dermed ikke alene vejen til et godt resultat.



Edited by kappen - 07 Sep 2011 at 23:01
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Sep 2011 at 22:06
Originally posted by ubl_

hmm... godt set! Impedansen dykker jo helt ned til 0.4 ohm, ups...
Jeg vil skynde at undskylde mig med at jeg er maskiningeniør Wink
Kan du evt. anbefalse en god lærebog om emnet passiv filter teori som er anvendelig til at skabe forståelse i forhold til ht filter konstruktion (jeg har styr på Laplace transformation, det skal bare friskes opBig smile)





Jeg kender desværre ikke bøger, hvor man som sådan kan slå analoge filterstrukturer op, ud over dem man også kan finde ved at google, dvs. de gængse 1. til 4. orden.

Jeg plejer at lade mig inspirere af, hvad andre har lavet + eksperimentere selv og beregne overføringsfunktionen i hånden. Herefter "smider" jeg den ind i et værktøj (kommercielt), der kan finde polplaceringer, dvs. dæmpning og egenfrekvenser for komplekse polpar, numerisk. Det bliver bare let noget regneri, en ny komponentplacering giver jo en ny overføringsfunktion. Så, ofte bruger jeg også lspCAD, man skal bare holde øje med både impedans og spændingens overføringsfunktion.

For simple overføringsfunktioner kan du under visse antagelser finde polplaceringerne analystisk, det gælder f.eks. for de gængse 1. til 4. ordens.

I sidste ende kan processen mod god lyd blive "for ingeniøragtig" (og det kan jeg roligt skrive, for jeg er også af den skole). En overslagsberegning er fin for at komme i den rigtige retning, men i sidste ende skal du jo lytte filteret på plads.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz