Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Betragtninger efter 20Ã¥rs DIY HT
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Betragtninger efter 20Ã¥rs DIY HT

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>
Author
Message
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Betragtninger efter 20Ã¥rs DIY HT
    Posted: 21 Okt 2011 at 11:42
Det er ikke korrekt.
 
Baffelsteppet har noget med højtalerens 1) bredde og 2) højde at gøre, og for en rund højtaler; 3)diameteren.
 
Når en højtaler placeres op ad en væg eller i et hjørne mindskes baffeltabet, fordi bagvæg/siddevæg nu spiller med som baffel. Lyden forsvinder ikke ud i det tomme rum, som når højtaleren står frit placeret.
 
/JH
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Okt 2011 at 12:04
Så har du godt nok nogen tynde højttalere.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Okt 2011 at 14:16

...



Edited by JAV - 12 Jan 2012 at 21:28
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Okt 2011 at 18:12
Busk
Det giver absolut begrebet slimlinehøjtalere ny mening med et baffeltab på 5dB ved 650 hz, jeg havde ellers ikke indtrykket af at det var den slags du gjorde mest iSmile
Et hurtigt gæt ville være 5 dB ved 65 hz for en typisk baffelbredde på 30 cm, alt efter højden på denne naturligvis.
Naturligvis kan der kompenseres for baffelsteppet på mange forskellige måder ved placering af basenheden nær gulvet, placering af højtaleren i rummet mm.
Jeg foretrækker at bygge store 3 eller 4 vejs systemer. Bruge 4 ohms diskant og mellemtoneenheder. Til bassen anvendes 2 stk 8 ohms enheder koblet paralelt og helle baffelsteppet realiseres pÃ¥ basenhederne med skyldig hensyntagen til den tiltænkte placerings indflydelse pÃ¥ det endelige resultat.
Mellemtonenens højpasdel kompenseres nedadtil for baffeltabet.  
Altid på vej...
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2011 at 01:39
Jeg forstår ikke helt hvordan højde og bredde virker tilsammen - er der tale om 2 uafhængige baffelstep ved forskellige frekvenser, og hvis højden er det dobbelte af bredden, vil der så være en oktav mellem de 2 baffelstep? - Altså en akustisk 6dB afskæring over 2 oktaver?
 
En indlysende ide må være at sætte låger på højttalerens sider, som ved musikafspilning kan slås ud fra siderne - altså med hængsler i baffelkanten - og vupti vil baffelsteppet kunne reguleres, endda som et reflekterende horn ved at lukke lågerne op mellem 90 grader og 180 grader??
 
Det kan nemt arrangeres i en forsøgsopstilling med plader i linje med baffelkanten. Desværre besidder jeg ikke avanceret måleudstyr - ellers ville målingerne have fulgt med dette indlæg (!?), men det er der heldigvis andre der har.
 
I øvrigt formoder jeg, at det selvfølgelig er den korteste afstand til en baffelkant, der giver det afgørende første baffelstep, uanset om det er højden eller bredden - altsÃ¥ at det ikke gør nogen forskel om højttaleren lægges ned - jf. centerhøjttalere?
 
Mine tanker går også til de ægte reolhøjttalere - altså de, der står i en reol med bøger til begge sider og dermed udvider baffelbredden med op til mange meter ...
 
Mvh.
Holm 
 
 


Edited by Holm - 22 Okt 2011 at 01:43
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2011 at 09:03
)
Originally posted by Larsen

Busk
Det giver absolut begrebet slimlinehøjtalere ny mening med et baffeltab på 5dB ved 650 hz, jeg havde ellers ikke indtrykket af at det var den slags du gjorde mest iSmile
Et hurtigt gæt ville være 5 dB ved 65 hz for en typisk baffelbredde på 30 cm, alt efter højden på denne naturligvis.
Naturligvis kan der kompenseres for baffelsteppet på mange forskellige måder ved placering af basenheden nær gulvet, placering af højtaleren i rummet mm.
Jeg foretrækker at bygge store 3 eller 4 vejs systemer. Bruge 4 ohms diskant og mellemtoneenheder. Til bassen anvendes 2 stk 8 ohms enheder koblet paralelt og helle baffelsteppet realiseres pÃ¥ basenhederne med skyldig hensyntagen til den tiltænkte placerings indflydelse pÃ¥ det endelige resultat.
Mellemtonenens højpasdel kompenseres nedadtil for baffeltabet.  
65hz paser ingen steder, ved i baffelbrede pÃ¥ 30cm sÃ¥ opstÃ¥r baffelsteppet ved præcis 573hz, beregnet pÃ¥ helt normal vis (650hz hukommelsen som ikke var rigtig LOL), herfra falder følsomheden med ca. 5dB, og enten skal man have nogen basser der spiller op til de 573hz, ikke sÃ¥ mange store der gør ret godt, eller  man mÃ¥ bruge baffelstep kompensation i delefilteret pÃ¥ mellemtonen som sænker hele omrÃ¥det over de 573hz sÃ¥ man fÃ¥ mellemtonen til at være linær i stedet for at dykke under frekvensen. Præcis det man gør i en 2vejs højttaler.

Men ligegyldigt hvordan vi vender og drejer det så er baffelstep en realitet som alle højttalerkonstruktører er nød til at forholde sig til. Og derfor benytter mange også 2basser i deres konstruktioner for at basområdet ikke trækker resten af følsomheden ned.

Bare tag min egen conductor alu. den har en følsomhed på 83dB grundet dette problem, ikke noget jeg tænkte over da jeg startede projektet, men som jeg blev meget bevist om undervejs. Og med målingerne til at støtte op om det så er jeg ikke så meget i tvivl, jeg har har nemlig brugt baffelstep kompensation for at få mellemtonen til at have linær respons så jeg kunne lægge delingen nede ved 350hz.
Det næste udgave af denne højttaler bliver med to basser og dermed med en følsomhed på ca. 89dB så den er nemmere at drive, og med en bredere baffel så problemet ikke opstår så hurtigt, plus en lidt større mellemtone som kan klarer mere hug.

Hele denne diskution om baffelstep forstår jeg ikke, det er der og det bliver det ved med at være og man skal have det med i sine design planer.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2011 at 09:07
Originally posted by Holm

Jeg forstår ikke helt hvordan højde og bredde virker tilsammen - er der tale om 2 uafhængige baffelstep ved forskellige frekvenser, og hvis højden er det dobbelte af bredden, vil der så være en oktav mellem de 2 baffelstep? - Altså en akustisk 6dB afskæring over 2 oktaver?
 
En indlysende ide må være at sætte låger på højttalerens sider, som ved musikafspilning kan slås ud fra siderne - altså med hængsler i baffelkanten - og vupti vil baffelsteppet kunne reguleres, endda som et reflekterende horn ved at lukke lågerne op mellem 90 grader og 180 grader??
 
Det kan nemt arrangeres i en forsøgsopstilling med plader i linje med baffelkanten. Desværre besidder jeg ikke avanceret måleudstyr - ellers ville målingerne have fulgt med dette indlæg (!?), men det er der heldigvis andre der har.
 
I øvrigt formoder jeg, at det selvfølgelig er den korteste afstand til en baffelkant, der giver det afgørende første baffelstep, uanset om det er højden eller bredden - altsÃ¥ at det ikke gør nogen forskel om højttaleren lægges ned - jf. centerhøjttalere?
 
Mine tanker går også til de ægte reolhøjttalere - altså de, der står i en reol med bøger til begge sider og dermed udvider baffelbredden med op til mange meter ...
 
Mvh.
Holm 
 
 

Jeg har lidt tanker om at konvertere vores stue endevæg til en højtaler, og sÃ¥ lige snupper 30-40cm at dybden af stuen og bygge en ordentlig højttaler skjult der, sÃ¥ fÃ¥r jeg ikke de store problemer med baffelstep med 5m bred væg hehehe LOL.
Men ja den med vingerne på højttaleren er en nem måde at se hvor meget det betyder, men alle der har målt på deres mellemtone eller bas/mellemtoner, vil nemt kunne se at det sker ved den frekvens som basser med breden af deres frontbaffel.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2011 at 09:57
Hej Busk !
 
Grunden til at jeg skrev som jeg gjorde, var at du tidligere skrev at baffeltabet var 5 dB ved 650 hz ved en baffelbredde på 30 cm. det passer naturligvis bedre med at baffeltabet starter omkring 573 hz.
 
En større højtaler med bredere baffel omkring basenhederne f.eks omkring 50 cm og sÃ¥ et par kompetente 10 tommer basser paralelt ville være passende. Følsomhed omkring 90 og et baffelstep der starter omkring delefrekvensen for bas/mellemtone, dette er desuden nemmere at mÃ¥le pÃ¥ og kan give ganske gode resultater. 
De basser du allerede bruger kunne være et godt bud, eventuelt sammen med 18W i 4 ohms versionen som mellemtone.
Altid på vej...
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2011 at 10:18
Smile
4stk 26W alu i 8ohms er indkøbt og venter nu på Satori enhederne til at klare resten.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2011 at 17:31

Det bliver du garanteret glad for med 2 stk. 26W alu i hver side.

Den nye satori skal naturligvis med i betragtningerne i et sådan system og er en enhed jeg også forventer afprøvet når den kommer på lager i 4 ohm version. jeg vil gerne i nærheden af 90 dB.
Altid på vej...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz