Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Betragtninger efter 20Ã¥rs DIY HT
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Betragtninger efter 20Ã¥rs DIY HT

 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>
Author
Message
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Betragtninger efter 20Ã¥rs DIY HT
    Posted: 11 Okt 2011 at 23:55

Så fik jeg styr på det.



Edited by JAV - 13 Okt 2011 at 23:37
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 08:19
Originally posted by kappen

Originally posted by Holm

860Hz er mere korrekt, men det kommer jo helt an på om det er 2vejs som der hvor målingerne er fra, og hvis det nu er en 4" mellemtone der skal overtages af et par 6" så er der jo heller ikke nogen problemer der. Hvad skulle fordelen være ved at placere dem i forskellige kabinetter med forskellig brede?
 
Ja, 860 Hz er korrekt ved 20 cm. Jeg fik blandet tallet for mine mellemtone-diskantkabinetter ind - de er pÃ¥ 18 cm i bredden! Og selvfølgelig har den valgte delefrekvens betydning her. Det var derfor, at jeg nævnte 350 Hz som er en almindelig delefrekvens og kan sÃ¥ give problemer. Mange mellemtoner stiger jo netop i frekvens ved 1-2 KHz - eller er det netop pga. baffelstep?
Fordelen ved separate kabinetter er vel bedre afkobling fra baskabinettet, mindre diffraktionsflade og mulighed for at forme mellemtonekabinettet mere optimalt jf. B&W.
Nogle holder på, at lyden først og fremmest skal komme fra membranen.
 
Jeg henviser til linket om Room Gain, fordi det især virker under 150 Hz og modvirker baffelsteppet. Samtidig er det en lidt uregerlig størrelse, der afhænger af rummets størrelse, form og dæmpning. Forskellen er også, at Room Gain ikke kommer fra kabinetterne og kan reguleres ved placeringen af kabinetterne og i bedste fald kompensere for baffelsteppet. Jeg forestiller mig at med en baffelbredde på 1 m, vil Room Gain hænge godt sammen med baffelsteppet - eller ved væg eller hjørneplacering.
Overfor dette står, at perspektiv og transienter påvirkes negativt af reflekterende flader tæt på membranerne.
Linket til det amerikanske firma med kunststofkabinetter er egnet til at drømme om nye muligheder for at skabe kabinetter - hvorfor har vi ikke noget tilsvarende i DK? Måske en ide for RABU/Kappen?
 
Jeg er endnu ikke stødt på en beregning af "indvendigt baffelstep" og tænker at der er mindst 5-6 flader, som lyden bevæger sig frem og tilbage mod - med lydens hastighed i alle retninger. Lidt af et - trykkammer!
Måske skulle man føre alle bagsidelyde ud gennem skorstenen?
 
Mvh.
Holm

Nu skal i huske at roomgain er et fænomen som først indtræder under den laveste eigenmode i rummet, dvs. meget lavere end 100 og 150Hz. (Prøv lige at regn efter pÃ¥ jeres eget rum) - Det har  ingen/meget ringe effekt pÃ¥ baffelsteppet.

Forstillede man sig at højttaleren var i en så lille kasse at det rent faktisk havde en effekt, så ville jeg stadig mene at man ikke skal blande det sammen med baffelsteppet eller ihvertfald ikke sige at det modvirker det, for det gør det ikke!

Lyden kommer heller ikke fra forpladen men nærmere kanten af den, gør du den større har du blot den samme lyd fordelt ud på mere kant.

Det betyder ikke at man ikke kan have hæv i bassen over den frekvens, men blot at disse skyldes et høj Q i den pågældende mode (ringe strømningsdæmpning og/el meget hårde vægge).

Hævet omkring 1kHz skyldes ofte en uheldigt designed baffel. Men det napper man jo bare lige med en sugekreds Thumbs Down.


Helt enig i at room gain aldrig har modvirket baffelstep, den stÃ¥r klart for holms regning Smile.
Og Kappen du er altid velkommen til at "svine" LOL min trÃ¥d med korrekte facts. Min betragtninger kommer jo kun fra egne erfaringer uden en egentlig uddannelse i noget af det, sÃ¥ det var helt klart meningen af fÃ¥ skrevet tingene ned og rettet til. SÃ¥ altid velkommen med rettelse fra jer som virkelig har noget at have det i Thumbs Up.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 08:21
Super fede simuleringer kappen, bliv endelig ved og ret gerne mine småfejl så jeg får tingene 100% på plads.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 08:22
Originally posted by Holm

 
Jeg er endnu ikke stødt pÃ¥ en beregning af "indvendigt baffelstep" 
 
Mvh.
Holm

Det er heller ikke baffelstep vi snakker om her med stående bølger som er problemet inde i kassen.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 19:54
Enig, det er ikke baffelstep, og det er heller ikke kun stående bølger, der er problemet.
Men du anvendte alligevel en formel for baffelstep inde i kabinettet til at forklare frekvensen på en udfasning i mellemtonen?
 
Mvh.
Holm
 
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 20:20
"Helt enig i at room gain aldrig har modvirket baffelstep, den stÃ¥r klart for holms regning "
 
Nu er vi vel enige i, at baffelsteppet reduceres til 4-5 dB pÃ¥ grund af rummets indflydelse. Og en del konstruktioner udnytter rummets forstærkninger f. eks. ved hjørne eller vægplacering.
En af de ypperste er Carlsons højttalere.
Prøv at bruge Google f. eks. med stikordene "Baffelstep Room Gain".
 
"Aldrig" er et voldsomt ord at bruge.
 
SÃ¥ vidt jeg har læst mig til, indtræder Room Gain ikke brat med en lodret stigning under 100Hz, og nÃ¥r jeg skriver 150 Hz, er det i forhold til hvornÃ¥r man med rimelighed kan begynde ar regne med at virkningen er tilstede i hørbar grad - i litteraturen har jeg set bÃ¥de 200 Hz 400 Hz nævnt. Tænk ogsÃ¥ pÃ¥, at stÃ¥ende bølger ebber ud til højere frekvenser med lavere lydtryk.
Room Gain er blot en del af rummets akustik, som indvirker pÃ¥ lyden fra en højttaler og er selvfølgelig ikke en del af selve højttalerkonstruktionen - kun en del af den mÃ¥de lyden fra højttaleren udfolder sig pÃ¥.
 
Mvh.
Holm
 
 
Back to Top
hhenne View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Sep 2009
Location: Virum
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote hhenne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 21:00
Originally posted by kappen

 
Lyden kommer heller ikke fra forpladen men nærmere kanten af den, gør du den større har du blot den samme lyd fordelt ud på mere kant.


Det er vist ikke korrekt. Lydtrykket aftager med afstanden i 3. potens, mens kantlængden kun vokser med afstanden i 2. potens. Man kan også se det på den måde, at der er mere energi der 'forlader' bafflen inden den når kanten, jo længere væk kanten er. Konklusion: store bafler har mindre kantrefleksion.
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 22:37
Jeg forstår heller ikke, at der skulle være mere kant på en bredere baffel end en smal, hvis de har samme højde??
 
Mvh.
Holm
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 23:28
Originally posted by hhenne

Originally posted by kappen

 
Lyden kommer heller ikke fra forpladen men nærmere kanten af den, gør du den større har du blot den samme lyd fordelt ud på mere kant.


Det er vist ikke korrekt. Lydtrykket aftager med afstanden i 3. potens, mens kantlængden kun vokser med afstanden i 2. potens. Man kan også se det på den måde, at der er mere energi der 'forlader' bafflen inden den når kanten, jo længere væk kanten er. Konklusion: store bafler har mindre kantrefleksion.

Nu er det jo ikke refleksion der opstår, diffraktionsbidraget kommer fra kanten ikke pladen.

Jeg vil ikke give dig ret i at de har mindre kantdiffraktion. lydtrykket der opstår under baffelsteppet er jo ALTID -6dB og det kommer af det er præcis halvdelen af lyden der "smutter bagud" og dermed giver anledning til en negativ impuls i tidsdomænet og amplituden af denne impuls ændres ikke med størrelsen på pladen. Det er kun frekvensindholdet i den der gør. Så jo, hvis vi kigger på samlede lyd effekt, har du jo nok ret, men det er jo ikke det som problematikken i baffeldesign.

Tager man 2 cirkelformede baffler hvor den ene har en dobbelt sÃ¥ stor radius som den anden og kigger pÃ¥ svaret fra dem i tidsdomænet opstÃ¥r der jo stortset den samme "negative delta impuls" fra begge baffler og sÃ¥ sandelig ogsÃ¥ ca. samme amplitude. Blot med forskellig forsinkelse og dermed anderledes effekt i frekvensdomænet. 

Vi ville være fri for det hvis vi havde en meget stor baffel, men det ville vi så sandelig også hvis vi havde en meget lille.


Edited by kappen - 12 Okt 2011 at 23:41
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2011 at 23:31
Originally posted by Holm

Jeg forstår heller ikke, at der skulle være mere kant på en bredere baffel end en smal, hvis de har samme højde??
 
Mvh.
Holm

Det var måske også lidt kringlet formuleret. Min pointe var egentlig bare at måden hvorpå en kugle af lyd overgår til en halvkugle af lyd udelukkende er bestemt af afgrænsningen på forpladen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz