Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: vægt pÃ¥ MMS?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


vægt på MMS?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: vægt pÃ¥ MMS?
    Posted: 24 Jul 2011 at 00:38
hvad ville i skyde en membran fra cerwin vega 10" til at veje?

de kommer fra et sæt D3E som jeg skal have målt T&S på

og skulle jo gerne have hvad der ville svare omkring 70% af MMS som vægt til min VAS måling/beregning

kan se min S.P 26W pap vejer omkring 45Gram er det helt galt skudt, synes den her C.V virker tykkere

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2011 at 10:56
De 70% er blot mit forslag - det giver en tilstrækkelig/betydelig ændring af resonansfrekvensen, uden at Qts løber helt af sporet.

Du starter bare med en tillægmasse efter bedste gæt. Så kan du ud fra den første måling afgøre, om du vil måle igen med en anden tillægsmasse.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2011 at 11:00
jeg har brugt 35Gram vægt

og målingerne ser således ud
http://www.hifigalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22865_l.jpg

men jeg kan ikke forstå at MMS bare er den samme som hvad jeg sætter på membranen.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2011 at 11:03
jeg har uploadet 2 af mine T&S målinger, du kan se på MMS hvad vægt jeg har brugt
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2011 at 11:20
Der er ihvertfald noget galt med den af impedansmålingerne med en ekstra pukkel på, sidder vægten ordentligt fast?
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2011 at 11:25
det er en klisterklods man bruger til at afveje fælge til biler og mc (vejet efter på en vægt self)
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2011 at 11:38
nu har jeg prøvet ar dele dem op i flere små stykker så de sidder helt fast, men det ændrer ikke det store, den bliver en bitte smule mindre
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2011 at 12:49
Sidder den så tæt på svingspolen som muligt?

Det er meget væsentligt at man holder det svingende system til de 2 komponenter som det oprindeligt består af (masse og fjeder) + tab, men tab har ikke den store betydning for hvad resonansfrekvensen enheder med at blive. Hvis massen placeres langt fra svingspolen, kan det sagtens tænkes at membranens eftergivenhed kan give en ekstra fjederkomponent mellem membranens masse og den vedhæftede masse og så giver det ikke længere mening at bruge Thiele/small formlerne til at finde Cms og Mms. I det at de tager udgangspunkt i at vi har med et svingende system at gøre som kan ækvivaleres med en masse (L) og en fjeder (C).

Det kan måske lige tilføjes at placerer du den rigtig dumt, er det ikke engang sikkert at svingspolen og den ekstra masse bevæger sig i fase.


Edited by kappen - 24 Jul 2011 at 13:01
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2011 at 15:11
hmmm, jeg har sat vægten på toppen af centerdomen, men den er jo ikke HELT hård, jeg må lige prøve at sætte dem på membranen helt ind imod centerdomen
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2011 at 15:23
HAHAHAH så fik jeg en korrekt kurve SUUUUPER

så det er altså ikke altid godt at de sidder på centerdomen, så fik jeg da lært det

uploader lige den endelige måling i mit fotoalbum på hifigalleri
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz