Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Er det helt tosset?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Er det helt tosset?

 Post Reply Post Reply Page  <1 567
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er det helt tosset?
    Posted: 09 Sep 2011 at 22:06
Uden at have læst af V. Dickson, mener jeg også at have hørt at han skriver at højttalerenheden er drevet af svingspolens magnetfelt som trækker/skubber på det stationære felt. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Husk at for at +6dB SPL gælder, når man ikke regner med komplekse tal. Så SKAL signalerne være i fase.

Altså hvis du summerer støj bidrag, er forøgelsen +3dB.

Er signalerne 90 grader ude af fase er summationen også +3dB.

SPL er jo på baggrund af lydtryk, lydtryk er lidt det samme som spænding, man regner ihvertfald på det på samme måde.

ligesom hvis du lægger DC spænding sammen. Tag 2 spændingskilder (batterier) på 1 volt hver, sæt dem i serie og du har 2 volt over dem. Er reference spændingen 1V, så er forøgelsen 20*log(2/1) = 6dB

På samme måde, har du 2 højttalerenheder som spiller 100Hz i fase den ene med et tryk på 1 Pa og den anden med et tryk på 1 Pa, så får du altså et lydtryk på 2 Pa.

Når du skal regne SPL bruger du reference lydtrykket på 20 uPa, som er din absolutte høreterskel.

SPL = 20*log((1 Pa + 1 Pa)/20 uPa)


Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Sep 2011 at 23:56
@Holm: Der er ikke nogle af de citater, som du henviser til, der påstår andet end det Kappen og undertegnede skriver! Problemet er, at du blander rundt i hvad dB er.
Lydtrykket [dB re. 20uPa] er et mål for potentialet, på samme måde som spænding [Volt] er. Derfor svare en fordobling i lydtryksniveau (SPL) til +6 dB på samme måde som en fordobling i spænding gør.
Lydeffekten [dB re. 1pW] er et mål for energi pr. tidsenhed, på samme måde som effekt [Watt] er. Her svare en fordobling til +3 dB.
 
Jeg kan udemærket forstå, at det forvirre dig. For ændringen i lydtryksniveau (følsomhed), ved at koble to enheder i parallelt, er +6 dB, hvis du regner med konstant indgangsspænding. Hvis du derimod regner med konstant (elektrisk) effekt afsat i højtaleren, ændres lydtryksniveauet kun med +3 dB fordi indgangsspændingen samtidigt ændres med -3 dB Wink.
 
Og forøvrigt er det ikke 3 og 6 dB, det handler om men 3,01 og 6,02 dB.
 
Mvh.
Simon


Edited by ham_den_lange - 09 Sep 2011 at 23:57
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Sep 2011 at 06:23
Nu har jeg læst, og delvist forstået, denne interessante debat. Jeg fandt denne side i min søgen efter mere info om emnet http://www.misalydservice.dk/goderaad/lydtryk.html jeg tror den siger ret meget om jeres ueninghed, eller har jeg helt misforstået det hele?
Michael


Edited by m@dsen - 10 Sep 2011 at 06:24
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Sep 2011 at 15:22
Tak for svarene indtil nu. Mens jeg tygger videre og spekulerer over det dobbelte af et tordenskrald (2 tordenskrald!) har jeg et spørgsmål omkring dæmpning af enheder:
Når der anvendes 2 ens enheder i samme kabinet i stedet for en, hvad bliver dæmpningen så - altså i dB og i ohm! Der er jo forskel på om man dæmper for enhedernes følsomhed eller lydtrykket....
Andre forhold er jo at 2 enheder i samme kabinet svarer til at kabinettet halveres - altså luftens fjedermodstand fordobles og følsomheden nedsættes.
 
Og ja, Vance Dickason skriver om højttalere! Og det skal man måske ærgre sig over, når han skriver, som jeg har citeret.
 
Mvh.
 
 
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Sep 2011 at 22:15
Der er lige et par punkter, som jeg er nød til at vide, om du er enig i:
1) Måleenheden for følsomhed er det resulterende lydtryk [dB re. 20 uPa] målt i en given afstand og ved et givet elektrisk signal tilført højtaleren?
2)Eftergivenheden har ingen indvirkning på følsomheden?
 
Så har jeg også et spørgsmål til dit seneste indlæg:
Hvad mener du med dæmpningen "når der anvendes 2 ens enheder i samme kabinet"? Er det det mekaniske tab, du henviser til?
 
Mvh.
Simon Nielsen (forvirret akustiker)
 
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Sep 2011 at 23:56
Det var mangelfuldt formuleret i mit indlæg. Jeg mener i tilfælde at, at man skal foretage en dæmpning f. eks. for at tilpasse til diskanten.
 
Og mit spørgsmål er simpelt: f. eks. anvendes 2 ens 8ohm mellemtoner i parallel i stedet for en i samme kabinet, Der ønskes ingen ændring i lydtryk, akustisk effekt eller hvad man vil kalde det. Kort sagt skal mellemtoneområdet dæmpes, så der ikke spilles højere end ved anvendelse af kun en enhed.
Hvordan vil dæmpeleddet se ud i ohm?
 
Vedr. følsomhed, så ser vi jo dels et mål i watt f. eks. 4 watt eller i dB på 90 og en fordobling i - ydelsen? - hedder 2 watt og 93 dB. Det er sådan jeg plejer at se følsomhed opgivet.
2 stk.  8 ohm enheder i parallel resulterer i 4 ohm, hvilket er en fordobling af følsomheden i kraft af at modstanden halveres.
Jeg går ud fra at vi er enige her?
 
Mvh.
 
 


Edited by Holm - 11 Sep 2011 at 00:23
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Sep 2011 at 10:46
Der er flere forskellige måde at dæmpe en (eller to) enhed(er), som spiller for højt ift. de andre enheder i en flervejs højtaler. Hvad jeg ville vælge i en given situation, afhænger helt af hvad der fungere (lyder) bedst. Den betoning, som man ønsker, har jo også indflydelse på, hvor meget man ender med at dæmde de forskellige enheder.
 
Hvis du på databladet for en given enhed får oplyst at følsomheden er 2 W og 93 dB, betyder det at enheden afgiver et lydtryk (SPL) på 93 [dB re. 20uPa] målt i en given afstand (normalt 1 m), når du afsætter 2 W elektrisk effekt i enhedens svingspole.
 
Hvis du bruger to enheder istedet for en, resulterer det i en fordobling af følsomheden(lydtrykket), hvis de to enheder(svingspoler) tilsammen får tilført den dobbelte effekt ift. situationen med kun en enhed. Det betyder, at for at få en fordobling af følsomheden(lydtrykket) skal du holde spændingen konstand.
Hvis du derimod holder den afsatte effekt konstant, vil følsomheden(lydtrykket) kun ændres med +3 dB, svarende til en faktor 1,414.
 
Mvh.
Simon
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2011 at 16:03
Mit spørgsmål er simpelt: f. eks. anvendes 2 ens 8ohm mellemtoner i parallel i stedet for en i samme kabinet, Der ønskes ingen ændring i lydtryk, akustisk effekt eller hvad man vil kalde det. Kort sagt skal mellemtoneområdet dæmpes, så der ikke spilles højere end ved anvendelse af kun en enhed.
Hvordan vil dæmpeleddet se ud i ohm?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2011 at 17:47
- og få det helt ned på jorden, så osse jeg kan forstå det: Hvis man ændrer en 2-vejs til en 2.5vejs højttaler, hvor meget mindre skal diskanten så dæmpes? ca. 3dB?

Edited by felsby - 17 Sep 2011 at 17:47
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 567

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz