Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Kabinet med gipsplader
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kabinet med gipsplader

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Hans J View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Hans J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabinet med gipsplader
    Posted: 05 Jul 2011 at 11:20
Er der nogen fordel/ulemper forbundet med, at fore en subkonstruktion med et lag gipsplader inderst ?

Altså en sandwichkonstruktion med mdf/spånplade yderst og så gipsplade inderst ?

Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jul 2011 at 20:09
jeg har set flere der bruger spånplade inderst og så MDF yderst
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jul 2011 at 21:12
Det nedenstående link giver udmærkede bud på forskellige kombinationer af spånplade, MDF, bitumenplader mm.
http://www.picosound.de/D_gehmat.htm

Edited by Larsen - 07 Jul 2011 at 21:13
Altid på vej...
Back to Top
Hans J View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Hans J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2011 at 12:58
Takker for svar.

@Larsen: Den side har jeg godt set, mener jeg fandt linket i en anden tråd her på forummet.

Nu spørger jeg specifikt til gipsplader, da de ofte bruges som støjisolering (flere lag), så jeg tænkte de måtte være gode til, at tilføre masse(vægt) til et kabinet.


Edited by Hans J - 11 Jul 2011 at 12:59
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2011 at 21:15

Jeg har ikke erfaringer med at anvende gipsplade til kabinetter, men bruger selv en kombinationen af 16mm MDF, 4 mm bitumen og 12mm krydsfiner til alle typer kabinetter der skal spille mellemtone og opefter i frekvens.

Til desideret subbas undlader jeg som regel at bruge bitumen.
Altid på vej...
Back to Top
Hans J View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Hans J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2011 at 21:25
OK, jeg tror jeg vil gøre et forsøg med 22mm spån + 13mm gipsplade Smile.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2011 at 09:02

Hvad skal gipsen gøre?

Michael
Back to Top
Hans J View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Hans J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2011 at 11:36
Tilføje masse og dæmpe kabinettets egenresonans, det er ren og skær tankespind og ikke noget jeg kan basere på lange tekniske formler, udregninger eller studier LOL.

Men da der åbenbart ikke er den store erfaring, så må det jo prøves, uden satsning går udviklingen i stå.


Edited by Hans J - 12 Jul 2011 at 13:04
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2011 at 13:06
Ok, jeg har aldrig set eller hørt det. Men du har ret, uden forsøg sker der ikke megen udvikling. Det bliver spændene at høre hvad du kommer frem til.
Michael
Back to Top
JJO View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Jan 2009
Location: Greve
Online Status: Offline
Posts: 82
  Quote JJO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2011 at 17:53

Jeg vil foreslå en sandwich konstruktion med birkefiner inderst, derefter gips efterfulgt af et lag MDF, Krydsfiner eller spånplade.

 

Jeg har tidligere bygget kabinetter med sand imellem 2 lag 22mm spånplade de var meget døde men også tunge.

Så de fleste blev bygget der hvor de skulle stå. For de var ikke lige til at flytte rundt på. Vægten var omkring 100 Kg. for et kabinet

Vi eksperimenterede en del med afstand mellem pladerne nogle af de bedste var med 35mm afstand.

 

/JJO

Is there any reason not to build a perfectly box?
Hvis alt ser ud til at virke ved første øjekast, så har man overset noget!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz