Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥ling af Thiele/Small parametre
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MÃ¥ling af Thiele/Small parametre

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥ling af Thiele/Small parametre
    Posted: 23 Jun 2011 at 17:34
Der har tidligere (både her og på et andet forum) været diskuteret, hvordan man måler (kan/bør måle) Thiele/Small parametre. Vi har tillige en enkelt gang imellem en kunde, der ikke kan få tingene til at stemme.

Jeg har derfor begået og tilføjet et lille skrift desangående på vores website ( http://www.sbacoustics.com ) under TECHNICAL NOTES (i top-menuen). Der er beskrevet den generelle procedure, og undervejs er der kommentarer til, hvordan vi gør hos os - så kender man da forudsætningerne for vores målinger.


Edited by USXX - 23 Jun 2011 at 17:35
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2011 at 10:11
Hey,

Super fedt :)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jul 2011 at 13:17
Her er en løsning til hobby-folket og andre, der gerne vil kunne måle T/S parametre uden at skulle investere i andet/dyrere målesystem. Den koster USD 100,-

Jeg har ingen erfaring med den selv (og jeg får ikke penge under bordet fra Dayton), men jeg kender folk, der er begyndt at bruge den, og de er tilsyneladende godt tilfreds.

Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jul 2011 at 14:02
Hey,

Hvis folk var smarte, gik de sammen og foreslog et fælleskøb igennem Jantzen som har en hel del med Dayton at gøre. Det kunne jo være de kunne få den hjem billigt så.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jul 2011 at 16:38
Man kan måle T/S (næsten) gratis, hvis ellers man gidder lodde lidt og investere i en effektmodstand af passsende størrelse (den koster jo ikke meget): http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=136&title=nemme-impedansmlinger. Med denne metode skal man dog huske at måle trinvis sinus. Støjsignalet, man også kan vælge har jeg ikke fået til at give noget realistisk.


Edited by bknielsen - 01 Jul 2011 at 16:38
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jul 2011 at 15:05
Originally posted by bknielsen

Man kan måle T/S (næsten) gratis, hvis ellers man gidder lodde lidt og investere i en effektmodstand af passsende størrelse (den koster jo ikke meget): http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=136&title=nemme-impedansmlinger. Med denne metode skal man dog huske at måle trinvis sinus. Støjsignalet, man også kan vælge har jeg ikke fået til at give noget realistisk.

Ja, og det virker ganske fint - omend lidt langsomt.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2011 at 10:01
Jeg har godt set den før, det er meget rimelige penge for sådan et udstyr. Det kunne være sjovt at se en sammenligning mellem den og så det udstyr du bruger Ulrik.
 
 
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2011 at 11:22
i clio, er det så ikke bare at slutte enheden til klemmerne også så kommer dataen ind? jeg har aldrig prøvet det må jeg indrømme, men har snart 2 enheder der skal måles ud efter de er kørt ind
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2011 at 14:15
Originally posted by ronnie rasmussen

i clio, er det så ikke bare at slutte enheden til klemmerne også så kommer dataen ind? jeg har aldrig prøvet det må jeg indrømme, men har snart 2 enheder der skal måles ud efter de er kørt ind

Sådan er det jo mere eller mindre på alle målesystemer, men for at du kan få alle parametrene, skal der måles to impedanskurver - den ene (den sidste) med delta-mass eller delta-compliance.

Den første impedanskurve giver dig ganske vist både Fs, Qms, Qes og Qts - men du mangler stadig Vas for at have de tre primære T/S parametre (Fs, Qts og Vas), der skal bruges til kabinetberegning.

Nu har jeg ikke den store erfaring med Clio, men de fleste systemer måler ikke DC-modstanden. Nogle systemer anslår DC-modstanden ud fra impedansen ved meget lave frekvenser, men det kan absolut ikke anbefales at bruge denne værdi.


Edited by USXX - 04 Jul 2011 at 14:16
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jul 2011 at 14:42
kan man sÃ¥ ikke beregne vas udefra det som clio leverer af data?  
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz