Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: MDF mod Krydsfiner
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MDF mod Krydsfiner

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
koan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 10 Jan 2009
Location: Hillerød
Online Status: Offline
Posts: 50
  Quote koan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MDF mod Krydsfiner
    Posted: 05 Feb 2012 at 10:44
Jeg tror at birk er langt bedre til at håndter bas - du får et langt mere dødt kabinet hvis du bruger 16 mm birk i stedet for 16 mm MDF. I forhold til mellemtone er det rigtigt, at egensvingningerne sikkert kan blive problematiske i dette område - men birk-X har en mere absorberende overflade i forhold til MDF - blot lidt lommefilosofiske betragtninger :-)
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2012 at 14:37
Det er sjovt at disse tråde kommer igen. Jeg er ihvertfald blevet overbevist af Larsen´s Picosound link som jeg har kendt i nogen år:
En sandwich af MDF (eller spånplade) + bitumen + krydsfiner (alt limet med uelastisk lim!- vigtigt!*) er alle andre løsninger totalt overlegent.


Derudover er det - uanset materiale - helt nødvendigt med afstivninger til baskabinetter. hvis ikke bevægelsesenergien skal omsættes til blafrende kabinetvægge.
Mellemtonekabinetter påtrykkes højere frekvenser og bitumen virker derfor mere effektivt end afstivninger alene.

Og kan man jo kigge over nordsøen til naboerne, som virkelig har lavet et grundigt arbejde: B&W har forsket i kabinetvibrationer siden 80´erne. Læs denne meget grundige gennemgang som er hostet på en eller anden privat side - jeg googlede "Development of the B&W 800D":

*"shear stresses" SKAL foregå indeni bitumenlaget, IKKE i limen.
Back to Top
Clement View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 16 Mar 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Clement Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2012 at 07:48
Originally posted by koan

Ikke alle typer krydsfiner er lige gode - finsk birketræskrydsfiner er toppen - men koster også toppen. Jeg vil mene at indmad at krydsfiner er god fordi limen binder meget bedre på krydsfiner - det er mildest sagt noget møg at lime noget på den glatte MDF-flade - af samme grund har jeg oplevet af limningen er røget efter nogle år i denne type kabinetter.

Jeg tror måske du siger giver mening ~ ~
Back to Top
Darkwing View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 27 Aug 2011
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote Darkwing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2012 at 14:57
Originally posted by felsby

Det er sjovt at disse tråde kommer igen. Jeg er ihvertfald blevet overbevist af Larsen´s Picosound link som jeg har kendt i nogen år:
En sandwich af MDF (eller spånplade) + bitumen + krydsfiner (alt limet med uelastisk lim!- vigtigt!*) er alle andre løsninger totalt overlegent.


Derudover er det - uanset materiale - helt nødvendigt med afstivninger til baskabinetter. hvis ikke bevægelsesenergien skal omsættes til blafrende kabinetvægge.
Mellemtonekabinetter påtrykkes højere frekvenser og bitumen virker derfor mere effektivt end afstivninger alene.

Og kan man jo kigge over nordsøen til naboerne, som virkelig har lavet et grundigt arbejde: B&W har forsket i kabinetvibrationer siden 80´erne. Læs denne meget grundige gennemgang som er hostet på en eller anden privat side - jeg googlede "Development of the B&W 800D":

*"shear stresses" SKAL foregå indeni bitumenlaget, IKKE i limen.


Hvilken type lim vil være bedst at anvende til dette? Det skal jo være noget der klæber godt på overfladen af blygummiet, som normalt er beklædt med et tyndt lag plastik folie.

Hvad gør man med samlinger i hjørnerne? Skal indre kabinettet være helt "flydende" eller er det nok at blygummiet dæmper fladerne.
Tænkte på at fræse felter ud til blygummi i mellem to plader men beholder de sidste cm hele vejen rundt i kanten så blygimmiet ikke er synligt i kanterne.

Mvh Anders
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mar 2012 at 20:23
ideelt set samler man det hele i smig, men det bliver vanvittigt besværligt. Jeg ville gå efter den flydende løsning, hvor jeg lavede yderkabinettet og så klistrede resten på indvendlgt. Selvfølgelig bør man klæbe siderne sammen før man samler dem. De uundgåelige gab mellem inderpladerne kan man så lukke med fugemasse.
Som sagt: limen skal være ueftergivelig. Er der en lim-expert til stede?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz