Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: MDF mod Krydsfiner
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MDF mod Krydsfiner

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message Reverse Sort Order
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MDF mod Krydsfiner
    Posted: 22 Jun 2011 at 16:23
Anyway skal der benyttes 2 eksakt ens kabinetter (bortset fra matrialevalget) og der SKAL benyttes de samme enheder og filter under måling - forudsat det hele skal give målbar mening Wink
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2011 at 23:24
Originally posted by JAV

Tror I man kan måle forskelle i rå MDF- vs. fx. birkekrydsfiner-kabinetter ?

Hvis ja, hvordan skulle man evt. gøre det ?

Det kan man sagtens, f.eks. med et accelerometer. Det svære ligger nok nærmere i at konkludere noget ud fra målingerne, det er ikke sikkert at det er nemt at drage en direkte sammenhæng mellem det man måler og lydkvalitet, men sådan er det jo generelt med højttalere. Det er ærgerligt at man ikke bare kan sætte clio til og den så rater højttaleren på en skala fra 1 til 10. Det er vores ører trodsalt stadig de bedste til. Der dog nogle få egenskaber ved højttalere hvor jeg vil påstå at der er en direkte sammenhæng mellem de og så lydkvalitet og det er ikke on-axis frekvensrespons Shocked
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2011 at 22:42
I mine ører "lyder" x-finer mere naturligt mht. dynamiske udladninger og start/stop i musikken. Min lommefilosofi siger mig at det er hastigheden som hvori energien afsættes/omdannes i materialet, som bare ligner "naturen" meget mere end fx. MDF. MDF lyder som om det akkumulerer energien og samtidig frigører den for sent...

Mvh.
Friman
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2011 at 22:07

Tror I man kan måle forskelle i rå MDF- vs. fx. birkekrydsfiner-kabinetter ?

Hvis ja, hvordan skulle man evt. gøre det ?
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2011 at 21:32
I øvrigt - hvad er der galt med et godt gammeldags afstivet (og prisbilligt) spånpladekabinet Big smile? Det er IMO bedre at arbejde med end MDF. Det lydmæssige har jeg ikke sammenlignet.

Hylles pointe med den variende materialesammensætning var måske en FEM analyse vedr. egenfrekvenser og svingningstilstande værd ...... når vi engang får tid.


Edited by bknielsen - 21 Jun 2011 at 21:33
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2011 at 09:10
Originally posted by USXX

Måske har der været støv eller fedt på limfladerne!?

Har da også hørt om nogle kina-plader fra Harald Nyborg som nærmest smuldrede bare man kiggede på dem. Måske det er dér problemet ligger...?
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3096
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2011 at 09:07
Personligt har jeg aldrig haft problemer med hvid trælim - og det er da også min foretrukne, men det er ikke første gang, jeg hører om problemer med a lime MDF. Måske har der været støv eller fedt på limfladerne!?
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2011 at 09:05
Har jeres hvide trælim været tør inden i har sat pladerne sammen....?

For så kan jeg da godt se hvis skidtet ikke holder...Big smile Men jeg har den unten-fløjteme limet meget MDF igennem tiden, og det er da aldrig gået fra hinanden eller lignende. Hvis man prøver at skille en korrekt limet samling, så er det da altid pladerne der går i stykker, og ikke limfugen...

Anyway, så er X-finer at foretrække på alle punkter IMHO...


Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3096
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2011 at 08:46
Originally posted by koan

Ikke alle typer krydsfiner er lige gode - finsk birketræskrydsfiner er toppen - men koster også toppen. Jeg vil mene at indmad at krydsfiner er god fordi limen binder meget bedre på krydsfiner - det er mildest sagt noget møg at lime noget på den glatte MDF-flade - af samme grund har jeg oplevet af limningen er røget efter nogle år i denne type kabinetter.

Ja, hvid snedkerlim og MDF er ikke altid forenelige. Du kan dog sagtens lime MDF, så du ikke kan flå det fra hinanden (så er det i hvert fald pladen, der delaminerer og ikke limningen, der brydes). Du skal bruge en-komponent opskummende polyurethan-lim. Det er noget værre stads at arbejde med - og man skal passe på med ikke at bruge for meget.

En væsentlig forudsætning for at få en god/optimal limning med denne type lim er, at man med en opvredet klud lige fugter begge i kanter/flader, der skal limes sammen - de skal bare lige tørres over, så overfladen bliver let fugtig.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2011 at 08:33
Originally posted by USXX

MDF er let at bruge (og det er grunden til, at man gør det). Lydmæssigt vil jeg klart foretrække birkefiner - det er uhyggelig meget bedre efter min mening!

Det er også min oplevelse....
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz