Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: 12" XLS siger "GOK"??
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


12" XLS siger "GOK"??

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 12" XLS siger "GOK"??
    Posted: 13 Jun 2011 at 00:12
Et push-pull dobbelt 12" XLS system, hvor - når der bliver gået til den - men slet ikke noget overdrevet, siger den ene enhed "GOK" som om enheden klasker HELT i bund! Skrues der mere op, kommer de andre efter.
-Når jeg hører sammen passage, og flytter rundt på subs v-h til h-v så flytter gokket også med - altså det ikke er forstærkeren, eller signalet - men enhederne.
Hvad er galt? Jeg nægter at tro, at de kan være så stakkels, at de ikke kan trække mere!?? Er der bare en defekt i enheden, eller noget andet galt?
Driver dem med crown xls 802.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jun 2011 at 08:46
Det er desværre dine XLS'ere, der slår i bund (ikke sundt).

Den oprindelige Peerless XLS var konstrueret, så den kunne slå i bund - hurra! Ophængets vandring sammen med svingspolens længde/viklebredde gjode dette muligt - der var simpelthen ikke dybde nok i magnetsystemet.

Det er sådan ca. hovedregel nr. 1 at undgå den slags, når man konstruerer en højttalerenhed - og da særligt en subwoofer-enhed. Uden at fornærme nogen, vil jeg tillade mig at sige, at en eller anden havde en blank dag. Man opdagede problemet og "løste" det ved at sætte en stivere centreringsskive i enheden - flot! Resultatet blev ikke overraskende, at nu skulle der blot en endnu højere spænding til, før den slog i bund - men det kunne den (selvfølgelig) stadig. Desuden ændrede det jo også T/S parametrene - højere resonansfrekvens og Qts.

Den endelige (og rigtige) løsning kom med XXLS, skal det retfærdigvis siges.


Edited by USXX - 13 Jun 2011 at 08:48
Back to Top
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jun 2011 at 10:17
SÅDAN! Brugbar læsning, med en mulig løsning! Hvis alle boards var sådan her, var verden fandme et bedre sted!! Ikke engang een enkel ligegyldig lortepost, om "det er fordi det er lorte enheder" eller en klassiker "subwoofere er alligevel kun til techno, og nu ryger jeg mere på min pibe mens jeg kloger den bag skærmen halvfuld og forladt"
Back to Top
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jun 2011 at 10:30
Så der sker ikke noget ved de ryger i bund, eller?
Kan man sige noget om hvorfor den ene kommer før de andre?

Er der ressonnement i at skifte til fire XXLS i det push-pull eller skal man skifte til et helt andet setup, og hvilket - hvis man vil: præcist, dybt og huggende!?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jun 2011 at 10:43
Jo, der sker noget - du smadrer svingspolen. Der sker muligvis ikke noget de første gange eller hvis det ikke er for hårdt. Til at starte med smadrer du det lille stykke (ca. 1 mm) af svingspole-formeren, der stikker underud - det sker med al sandsynlighed første gang. Det i sig selv skader ikke nødvendigvis selve viklingen, men det gør den mere udsat. Da svingspolen i dette tilfælde slår mod en plan flade (og ikke en kant), får du nok ikke klippet spoletråden (det ville du straks opdage, da enheden så ville være helt død), men får gradvist deformeret viklingen, så det kan give problemer ved passage i luftgabet. Du skal ikke være alt for bekymret på nuværende tidspunkt. Hvis det er en 4-lags svingspole, er den ret stærk, og det kræver en del at slå den tilstrækkelig skæv - så hvis du ellers ikke oplever nogle problemer med enhederne, burde der ikke være noget galt (men spolen er nu mere udsatte for at blive beskadiget).

Edited by USXX - 13 Jun 2011 at 10:44
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jun 2011 at 10:48
Når den ene enhed slår på før den anden, skyldes det variationer i ophængets stivhed nær max udsving og/eller en ganske lille variation i spolens hvileposition (offset). 

Er det et lukket kabinet eller basrefleks?
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2011 at 08:26
Passer rigtig godt med min erfaring. Jeg har netop XXLS 12" og de slår ikke i bund, men lyder bare mindre godt, hvis de "blafre" for meget(meget stor vandring ved "leg" og test) - fed enhed til det dybe Thumbs Up  men kræver noget power Smile
Back to Top
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2011 at 13:19
Det er et lukket push-pull med to enheder i, der selvfølgelig kører mod hinanden.

Nu har jeg prøvet med en tonegenerator, prøv at kig filmen. Den er jo LAAANGT fra at nå x-max! Der er jo stort set ikke udslag på, og så siger den det der gok-gok-gok? Det ER jo ikke fordi den går i bund, det kan det umuligt være - men hvad så?

View My Video
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2011 at 13:38
Der er i hvert fald noget galt rent mekanisk. Har du prøvet at tage en enhed ud og afprøve den i fri luft?
Back to Top
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2011 at 13:54
Nej det har jeg ikke. Tingen er de er betalt, med returret, så vil ikke pille i dem, før vi er enige.
-Så lidt hypoteser om hvad der kan være galt? Det LYDER som om, at det er BEGGE enheder for- og bag, der siger det samme...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz