Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: SB acoustics 4" vs 5"
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB acoustics 4" vs 5"

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB acoustics 4" vs 5"
    Posted: 08 Jun 2011 at 18:09
Hej Folkens

Håber især jeg kan få lidt respons fra evt. Kappen eller USXX. 

Jeg bruger pt SB15NRXC30-4  til mellemtone i mit aktive system. Og jeg er faktisk fint tilfreds med den. Men så tænkte jeg på at dele endnu højere, for at afstresse min 9900 diskant. eller måske endda bruge SB's 29RDN, da jeg har hørt meget godt om denne.
Jeg har nemlig fuldt aktivt 4 vejs system, og tænke på at prøve at opdele frekvensspektret så optimalt som muligt.
Men så fik jeg øje på SB's lille 4" SB12MNRX25-4. Og jeg prøvede at søge på denne. Men fandt intet. Er der virkelig ingen som har brugt denne fine lille enhed. Ville jeg kunne dele højere, vil den sprede bedere, er der overhovedet nogen fordel andet end den lavere membranvægt??

Eller skal jeg slå koldt vand i blodet og vente tålmodigt på Satori?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2011 at 15:26
Hey,

Mener den nye mellemtone er ret ny. Tror det er den RABU bruger i deres trevejs. Men at have hørt den har en kortere vandring = lavere vægt og Le. Og så mener jeg der er noget med ophænget. Så den skulle være en bedre mellemtone end den alm de har.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2011 at 17:44
SB12MNRX25-4 er endnu ikke på vores website - men som man kan se derinde, er opdateringen i gang (fx passive enheder, menu-punktet TECHNICAL NOTES...).

Der kommer også en SB12NRX25-4, som er en SB12NRXF25-4, blot med gummikant i stedet for skum. SB12MNRX25-4 er ligeledes med gummikant, men har som ren mellemtone-enhed en kortere og lettere svingspole samt en ekstra magnet bagpå. Jeg kan uploade databladene herinde inden så længe.

Det skal lige siges, at de to SB12 med gummibølge bruger en mere dæmpende gummitype, end vi normalt anvender. Som udgangspunkt bruger vi lavtabsgummi, men det virkede simpelthen ikke sammen med membrangeometrien på SB12, der oprindelig var udviklet til en skumbølge. 

Hvis man ønsker optimal mikrodynamik og transparens, vil jeg anbefale den oprindelige SB12 med skumbølge. De nye enheder med gummibølge, som blev udviklet på opfordring fra en del kunder (skum anses for lidt gammeldags), spiller til gengæld meget "pænt" og er mere tilgivende.


Edited by USXX - 10 Jun 2011 at 17:47
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2011 at 17:45
Hey, vent lige.... den er kommet på sitet - under MIDRANGE DRIVERS.

Edited by USXX - 10 Jun 2011 at 17:45
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2011 at 18:58
http://rabu-acoustics.dk/hoejttaler-enheder-9/sb-acoustics-68/bas-mellemtone-70/sb-acoustics-4-sb12mnrx25-4-1254.html

Vi har den på lager.

Til aktiv deling som du jo kører, hvor man ikke altid har samme mulighed for at fintrimme filter-slopes (uden at kende til dit specifikke system). Ser jeg det som en klar fordel at hæve delefrekvensen og bruge en 4" med bedre spredning og en frekvensgang der er nemmere at arbejde med. Jeg synes selv at den spiller formidabelt godt sammen med rdc29 i vores 3vejs.


Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2011 at 22:32
Hvis man er til gummi (og det skal ikke kommenteres), kan man evt. se den anden, USXX nævner her:  https://www.madisound.com/store/product_info.php?manufacturers_id=147&products_id=8986 (ved ikke om kappen har planer om at tilføje den sortimentet). Bemærk: Madisounds datablad er "preliminary".
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2011 at 22:40
USXX: ..........og i øvrigt kanon med lidt supplerende kommentarer om jeres enheder Thumbs Up
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2011 at 22:42
Vores officielle datablad (på bas-mellemtonen SB12NRX25-4) er her:

uploads/8/4_SB12NRX25-4.pdf


Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jun 2011 at 00:01
Originally posted by bknielsen

Hvis man er til gummi (og det skal ikke kommenteres), kan man evt. se den anden, USXX nævner her:  https://www.madisound.com/store/product_info.php?manufacturers_id=147&products_id=8986 (ved ikke om kappen har planer om at tilføje den sortimentet). Bemærk: Madisounds datablad er "preliminary".

Vores 4" mellemtone er med gummi! Hvorimod de 4" bas/mid vi har er med skum.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jun 2011 at 10:57
Først og fremmest tak for jeres tilbagemeldinger Thumbs Up

@Kappen
Mit digitale filter har netop muligheden for at indstille "slopes". Jeg kan skære med 96db/oktav hvis jeg vil, har dog bedst erfaringer med 24db linkwitz-riley. Og alle delefrekvenser er justerbare ned til en 1/100 hz, igen, hvis jeg ønsker det.
Så mit belæg for at overveje at skifte til 4" kontra min nuværrende 5", var blot at jeg har hørt mange skrive/sige at en mindre enhed med lettere membran og evt blødere ophæng, givere en mere fri mellemtone. Og når jeg alligevel har tænkt meget at bruge 2 stk 18W8545 til mellembas, så kan jeg lige så godt trække dem højere op, lad os sige ca 6-800 hz. og på den måde give min mellemtone de mest optimale arbejdsbetingelser. samt eventuelt dække lidt over baffelsteppet for denne, uden at skulle korigere for meget i filteret.
Og grunden til at jeg er tilhænger af 4 vejs, er netop også for at kunne få denne mindre mellemtone, men samtidig nemmere møde mellembassen, samt stadig bibeholde en 12" til at flytte luften rent fysisk i bunden. Svært måske, men bestemt underholdende Smile 
Groft set kommer det jo også bare til at ligne din 3 vejs, med en sub

@USXX
Min opfattelse var også at skum var lidt outdatet, men hvis det giver en fed mellemtone, så er der jo ikke nogen grund til at tænke så meget over holdbarhed/mørning osv.... især i til den pris.
Dog undre det mig lidt at 4" igen har ca samme dyk som 5" ved ca 1700hz. i mit kabinet med avalon-look-a-like front, har jeg ligesom data-bladet indikere fuldstændigt samme dyk. 
alt den snak omkring magnetens udformning og frit flow bagud. hvorfor er det kun et problem på nogle enheder. Er det kun fordi det gør det nemmere at placere enheden i en tykkere baffel, når man skal tage højde for camfering bagtil?
Jeg prøvede f.eks vifa's nye enheder, og deres mellemtone var da ikke noget særligt, på trods af neo-magnet og meget åben konstruktion.


Edited by Digital_thor - 11 Jun 2011 at 10:59
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz