Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: SB acoustics 4" vs 5"
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB acoustics 4" vs 5"

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB acoustics 4" vs 5"
    Posted: 19 Jun 2011 at 10:54
Nu var jeg en lille kort tur forbi Thorbjørn igår aftes, dog uden Clio i denne omgang da tiden ikke var til så meget nørderi denne gang.

Enhederne igår var som følgende:
Diskant: Morel MDT32S
Mellemtone: Accuton C82-T8
Mellembas: Scan Speak 18w8545
Sub: Peerless XXlS 12 (den der virker) og Vifa Lat500

Lad mig som det allerførste slå fast, at evt. forud indtagede meninger i mod den accuton, eller meninger læst på diverse forums, faldt fuldstændig til jorden Smile. Og at de ting som folk har i mod denne enhed nok stammer fra et dårligt konstrueret passivt filter.

Det næste der slog mig var den totale mangel på "filter LOL, slør, tæppe osv" der var over lyden, alle toneområder spillede helt uden begrænsninger, uden nogen former for hæmmende ting til at at frarøve enhederne deres naturlige spillestil.

Det totale fravær af af begrænsende passive komponenter er virkelig noget der kan høres, og de enkelte enheder vågner op til en hel anden dåd end man før har hørt dem.

Ud over det så spillede det hele super lækkert og samspillet mellem enhederne var næsten perfekt, lidt små justeringer med måleudstyr, og tidkompensering mellem enhederne i hovedhøjttaleren ville være fedt at få på plads, for så godt som der er nu, hvor der kun er tidskompenseret til subberne som er eksterne, så tror jeg det her kommer til at rykke kraftigt. Og med et digitalt filter hvor du kan kompensere for det ved et par tryk med musen, hvor efter den 4vejs amp med det pågældende filter lige slukker 2sekunder og så tænder igen med den nye opdatering, ja så bliver det sku ikke meget nemmere.

Der var flere kendte numre hvor jeg opleve nye små detaljer som jeg måske nok har hørt, men ikke træde så naturligt frem som her. Og det kan kun tilskrives at der ikke sidder noget mellem amp og enheder der begrænser musikken.

Og den uoverstrufne dynamik kan jeg kun give et fint lille 12tal.

Jeg glæder mig nu endnu mere til selv at komme igang med et lignende projekt.

Eneste minus, hvis man kan kalde det det, var manglende membran areal til mellembassen, men da jeg har leveret et sæt mere til Thorbjørn, så ved jeg dette vil blive ordnet snarligt Wink.

Man kan så diskutere niveauer på de forskellige tone områder, men det er jo personlig smag så det kan være ligegyldigt, og skulle man glæde en ven med lidt mere mellembas eller sub, ja så tager det 30sek at klare, hvor de første 15sekunder går med at komme op af den bløde sofa LOL.

Konklusion for igår må være:
Hvis du vil høre hvad de enheder egentlig kan, så slip dem fri at de hæmmende passive filtre og gå aktivt.

Busk


Edited by Busk - 19 Jun 2011 at 10:57
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2011 at 13:14
Lækker læsning, Busk.
 
Prisen for aktiv løsning er mange gange bare så uretfærdigt høje :(
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2011 at 14:30
Ja både og.

Hvad koster en god stereo forstærker? 10.000-15.000kr?
Så skal du have passive komponenter til en 3vejs ht, så ender du, med rimelige komponenter, på mindst 3.000kr og som regel på 5000kr hvis det skal være lidt bedre.
Der til kommer så at du så skal købe nye komponenter næste gang du så bygger ny højttaler, man stopper jo ikke ved 1 LOL.
Så kan du måske genbruge 30-40% af komponenterne så du skal altså generhverve dig for 2000-3000kr komponenter.

En aktiv løsning ala. en groundsound coolback 600, med 2*200w + 1*100w koster 9.900kr, så skal man have 2 af dem og må slippe 19.800kr, ca. det samme som en god stereo amp og et filter, her kan du bare trykke på et par knapper næste gang du lave en ny højttaler.
Og man kan endda have en mere simpel løsning med en Cd med vol. eller en dac med vol.

Den jeg hørte igår var den billigste version med ne5532 op-amps, og jeg savnede bestemt ikke noget.

Plus du får forstærkerne helt ud til højttalerne som de skal.

Hvis man vil have det optimale ud af det og ikke kan nøjes med at bygge en højttaler, så er det her en fed løsning, det koster 20000kr for en færdig løsning. men det gør det andet jo også hvis man regner efter. og det fede er jo så at man altid kan opgradere når man vil gå videre til 4vejs.

Busk


Edited by Busk - 19 Jun 2011 at 14:33
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2011 at 14:37
Hov man skal også lige have software til som i den billige version koster 980kr hvor du selv skal have adgang til måle udstyr, eller den store version som 4.950kr som kan måle og regulere i samme arbejdsgang, så vidt jeg har forstået. Jeg har ikke leget med det mere end i går aftes, men det er meget nemt at gå til vil jeg sige.
Sagt ud fra at man har en nogenlunde forståelse for filtre.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz