Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: SB acoustics 4" vs 5"
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB acoustics 4" vs 5"

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB acoustics 4" vs 5"
    Posted: 11 Jun 2011 at 12:20
Jeg har ved hjælp herinde fra konstrueret en højttaler med 4" SB enheden med skum, altså den første model. Og må indrømme jeg ikke er vildt imponeret. Jeg havde håbet på den kunne dække over et lidt større frekvens område end den egentligt kunne, men man skal nok også lige tænke over det er en enhed til under 500,- 
Det er dog ikke en enhed jeg vil benytte igen. 



Edited by Boberik - 11 Jun 2011 at 12:21
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jun 2011 at 14:00
Originally posted by Boberik

Jeg har ved hjælp herinde fra konstrueret en højttaler med 4" SB enheden med skum, altså den første model. Og må indrømme jeg ikke er vildt imponeret. Jeg havde håbet på den kunne dække over et lidt større frekvens område end den egentligt kunne, men man skal nok også lige tænke over det er en enhed til under 500,- 
Det er dog ikke en enhed jeg vil benytte igen. 


Problemet kunne så også ligge andetsteds i konstruktionen - der er rigtig mange steder, tingene kan gå galt.
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jun 2011 at 17:57
Originally posted by USXX

Originally posted by Boberik

Jeg har ved hjælp herinde fra konstrueret en højttaler med 4" SB enheden med skum, altså den første model. Og må indrømme jeg ikke er vildt imponeret. Jeg havde håbet på den kunne dække over et lidt større frekvens område end den egentligt kunne, men man skal nok også lige tænke over det er en enhed til under 500,- 
Det er dog ikke en enhed jeg vil benytte igen. 


Problemet kunne så også ligge andetsteds i konstruktionen - der er rigtig mange steder, tingene kan gå galt.


Du har helt ret, jeg delte bare min mening med Thor. Og det er min erfaring med den enhed. 
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jun 2011 at 20:36
@Boberik
Tak for input. jeg er sådan set tilfreds nok. har bare lige lånt lidt andre enheder. herunder Audax aero gel, accuton of scanspeak 15w, for at prøve af i mit eget system, hvorvidt alt hvad jeg har læst igennem tiden, rent faktisk stemmer lidt overens med det som jeg selv hører.

Mit indtryk er at SB bedst når der skal bruges lidt varme i lyden, uden synderlig kompromis i resten af diciplinerne.  Mens Accuton er virkelig god til at levere en direkte, klar, ufarvet dog lidt "kølig" lyd, som jeg faktisk syntes, klæder musik med fremtrædende stemmer ret god, da det ellers bliver for meget fylde i det nedre stemmeleje, hvilket gør lydbilledet lidt utydeligt. 
Det passer egentligt også fint med mine målinger, hvor det er tydeligt at SB har en lille bule ved nedre  delefrekvens (500hz) samt det spøjse dyk ved 1700hz. hvorimod at Accuton måler stort set linært inden for 1-2db fra ca 600 til 3300 hz hvor jeg deler til  min 9900.
Jeg skal dog have lyttet noget mere på disse accuton, før jeg kan bedømme om de så bliver for kedelige i længden, og undvære den lidt mere behagelige "tilgivende" lyd i SB.
Igen kan det jo snyde mig.... jeg er langt fra ekspert eller målegeni. Og desuden kan det jo være mange andre faktorer som driller. Mine antagelser bygger også lidt på at jeg mange gange har læst udtalelsen om at en frekvenslinær højttaler ikke nødvendigvis spiller mest behageligt, men i nogle tilfælde kan være yderst korrekt at lytte på.

Mit indledende spørgsmål gik også mest på om der var nogle reele tekniske fordele i at bruge 4" til mellemtonen. Her nævner Kappen spredning, det har jeg skrevet bag øret. Men hvad med halveringen i membranvægt, hvor meget har det at sige? jeg skal jo ikke spille bas, med den, som i en mindre højttaler.


Edited by Digital_thor - 11 Jun 2011 at 20:38
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2011 at 08:23
Hey,

Bløde membraner lyder ikke som hårde. F.eks. Seas Excel lyder også mere klare, men har slet ikke den dybde som SB enhederne har. og så er de meget sværre at lave filtre til (hårde membraner) hvis det skal gøres ordenligt. Bløde membraner har tit mere charme, end hårde membraner syntes jeg. 

Med 4" får du bedre spredning, bedre frekvensgang (nemmere filtre), mindre looping og sikkert også en "hurtigere" mellemtone grundet mindre spole.

De buler du snakker om tror jeg mere er fra dit kabinet. Alt efter formen på dit kabinet, vil du få nogle ujævnheder på din frekvensgang. 

Problemet med Accuton er deres parameter. De er enten vildt høj Q'ede, eller vildt lav Q'ede. Det var de i hvert faldet sidst jeg kiggede på dem.  

99000000000 diskanten..... 00000... 000 bryder jeg mig ikke om. Jeg har altid syntes den lød lidt hård. Den billige dome fra SB med metalfrontplade kan jeg væsentlig bedre lide. Jeg har ikke hørt de nye SS diskanter, men mon ikke også de er blevet bedre. Seas diskanter har jeg de svært med. De lyder ok, men jeg føler måske ikke de helt når deres prisniveau i lydkvalitet.
Back to Top
Chabar View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Jun 2011
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Chabar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2011 at 10:11
Hej

Jeg kommer lige med et forslag fra fløjen her. Hvad med SS' Discovery 10F/4424 enhed? Den ser meget spændende ud synes jeg, og så er den også rimelig prisbillig, i hvert fald dens ydelse taget i betragtning. Desuden kan man vist slippe afsted med at dele den ved 3-3½k uden den begynder at beame.

Den er blandt andet blevet målt grundigt igennem af Zaph og MarkK. MarkK tester den op imod Revelatoren 12M og Zaph's mellemtone-enhed.
http://www.zaphaudio.com/blog.html -> ca. en fjerde-del nede af bloggen kommer målingerne.

Mvh. Jacob Chabar Nielsen



Edited by Chabar - 14 Jun 2011 at 10:12
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2011 at 12:58
Originally posted by syncroniq

Hey,

Bløde membraner lyder ikke som hårde. F.eks. Seas Excel lyder også mere klare, men har slet ikke den dybde som SB enhederne har. og så er de meget sværre at lave filtre til (hårde membraner) hvis det skal gøres ordenligt. Bløde membraner har tit mere charme, end hårde membraner syntes jeg. 

Med 4" får du bedre spredning, bedre frekvensgang (nemmere filtre), mindre looping og sikkert også en "hurtigere" mellemtone grundet mindre spole.

De buler du snakker om tror jeg mere er fra dit kabinet. Alt efter formen på dit kabinet, vil du få nogle ujævnheder på din frekvensgang. 

Problemet med Accuton er deres parameter. De er enten vildt høj Q'ede, eller vildt lav Q'ede. Det var de i hvert faldet sidst jeg kiggede på dem.  

99000000000 diskanten..... 00000... 000 bryder jeg mig ikke om. Jeg har altid syntes den lød lidt hård. Den billige dome fra SB med metalfrontplade kan jeg væsentlig bedre lide. Jeg har ikke hørt de nye SS diskanter, men mon ikke også de er blevet bedre. Seas diskanter har jeg de svært med. De lyder ok, men jeg føler måske ikke de helt når deres prisniveau i lydkvalitet.

Det er lidt det samme som jeg flere gange har læst i ældre tråde fra 2004-2006 fra en gammel bruger på hifi4all (Miju). han skrev mange af de samme ting, som dig, omkring brugen af enheder med netop disse materialer. 
Som sagt skal jeg lige lytte lidt mere. Men selvom Accuton laver nogle fine målekurver, så hælder jeg nok også mest til SB.  
I starten var jeg faktisk bange for at bruge en mindre mellemtone, da det noget mindre membranareal, ifølge mine daværrende overbevisning gav en slank mellemtone. Men det har jeg nu i flere konstruktion, fået modbevist Embarrassed
Min ide(godt hjulpet på vej) var netop også at jeg kunne undgå at skulle justere så meget, for at kompensere for baffelstep. for med min nuværrende front på ca 28cm og avalon bskæring, så ligger mit baffelstep ved ca 5-600hz. det ville jeg så jævne ud, ved at have 2 stk 7" til spille op til dette område.
Jeg har jo 24db filtrering i mit filter, så jeg kunne teoretisk godt dæmpe op til 7-8db uden at nærme mig de 16db på en normal CD. Men fortrækker at beholde så meget dynamikområde i det digitale domæne, som muligt. og istedet overveje nogle bedre komponenter og passenende kabinetkonstruktion, således at jeg kommer tættest muligt på et godt resultat, før jeg overhovedet begynder at dæmpe, skærer, justere osv.

Mit indtryk er også generelt at de fleste er meget farvet af at benytte passive filtre, hvilket jo er en noget andet verden end det som jeg leger med.
Dog skal det siges at jeg også oplever de samme lytteindtryk, som jeg ser beskrevet af de forskellige enheder, når det kommer til farvning af lyden, forvrængning osv. 

Jeg er så småt blevet overbevist om at en mindre - decideret mellemtone, nok er en god ide, især når jeg benytter flervejs. Som f.esk USXX nævner, så kan det godt være at skum giver lidt mere hul igennem, men jeg tror nok også at jeg fortrækker den med gummi, for at opnå den lidt mere tilgivende lyd, som jo har det med at gøre ens musiksamling lidt større LOL
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2011 at 14:25
Hey,

Har du måleudstyr på når du roder med dit filter?
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2011 at 14:45
Originally posted by syncroniq

Hey,

Har du måleudstyr på når du roder med dit filter?

Yep. Holm og ECM8000. Og jeg måler åbenbart ikke helt i skoven, da jeg netop kan måle tæt på det samme som jeg ser på data-bladet. f.eks dykket ved 1700 på SB 5" og det der fnidder, som 9900 har over ca 10-11K. Er dog i gang med at lokke en til huset, som har clio. så jeg kan få noget feedback, inspiration, og sammenligningsgrundlag.
Har både leget med nærfeldt og "ude i rummet" målinger. måler tæt på for at se om jeg kan opnå ca det samme som på bladet, mens jeg måler i rummet for at undersøge hvad jeg kan forvente i min lytteposition, samt hvordan højttaleren opfører sig i rummet. I bassen bruger jeg nogle bas-test cd'er, hvor jeg lytter ved forskellige lave frekvenser, for at finde de værste room-gain's, som jeg så bagefter kan dæmpe. Har f.eks noget bulder ved ca 40hz, som jeg fik meget glæde af at dæmpe en 8-9db. Det hjalp rigtig meget på den totale ro. Og pludselig blev den allerdybeste bas langt nemmere at høre, uden at det blev for meget.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jun 2011 at 20:30
Originally posted by syncroniq

Hey,

Bløde membraner lyder ikke som hårde. F.eks. Seas Excel lyder også mere klare, men har slet ikke den dybde som SB enhederne har. og så er de meget sværre at lave filtre til (hårde membraner) hvis det skal gøres ordenligt. Bløde membraner har tit mere charme, end hårde membraner syntes jeg. 

Med 4" får du bedre spredning, bedre frekvensgang (nemmere filtre), mindre looping og sikkert også en "hurtigere" mellemtone grundet mindre spole.

De buler du snakker om tror jeg mere er fra dit kabinet. Alt efter formen på dit kabinet, vil du få nogle ujævnheder på din frekvensgang. 

Problemet med Accuton er deres parameter. De er enten vildt høj Q'ede, eller vildt lav Q'ede. Det var de i hvert faldet sidst jeg kiggede på dem.  

99000000000 diskanten..... 00000... 000 bryder jeg mig ikke om. Jeg har altid syntes den lød lidt hård. Den billige dome fra SB med metalfrontplade kan jeg væsentlig bedre lide. Jeg har ikke hørt de nye SS diskanter, men mon ikke også de er blevet bedre. Seas diskanter har jeg de svært med. De lyder ok, men jeg føler måske ikke de helt når deres prisniveau i lydkvalitet.

Er lige nødt til at spørge hvad du mener med følgende:

>>De er enten vildt høj Q'ede, eller vildt lav Q'ede.<<

Hvad betyder det i praksis? Og hvilken Q værdi hentyder du til. 
Jeg kan nemlig ikke få det til at være Qt som jo er ganske tæt på SB og ej heller Qms, som jeg ligger på ca 5,5, hvilket jo må være fint.

Det er denne enhed her, som jeg har lånt, og spiller på lige nu, for at danne mig et indtryk:

Den er ihvertfald linær og åben/klar i lyden. om jeg så kan undvære "varmen" fra SB, kan jeg ikke sige med sikkerhed endnu. Må nok spille med den et stykke tid... skifte tilbage... og se om der enten er noget jeg savner eller omvendt Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz