Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥ske tid til en 15 tommer bas
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MÃ¥ske tid til en 15 tommer bas

 Post Reply Post Reply
Author
Message
TL View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 07 Jun 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote TL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥ske tid til en 15 tommer bas
    Posted: 07 Jun 2011 at 11:50
Hej

Jeg har bygget højttalere med både 2x8 tommer og 2x10 enheder. Det lyder fint, men de bevæger sig en del når der bliver skruet op for musikken. Måske er det tid til en 15 tommer bas.

Jeg har altid været lidt imponeret af B&W's Nautilus 801 med en 15 tommer bas. Ligesom Nautilus 801 kunne jeg måske godt tænke mig at have en delefrekvens ved 300-400 Hz og med 12-18 db/oktav.

Jeg har kigget lidt på SB acoustics SB42FHC75-6. De har en spændende sandwich konstruktion og en konisk membran tror jeg.

Mine spørgsmål er følgende:

SB42FHC75-6 har en opbrydning/peak ved 900 Hz. Er der nogen der ved hvor den stammer fra (kantophæng?) og hvad betyder det for valg delefrekvensen?

Er der nogen der har erfaringer med delefrekvens med SB42FHC75-6.

Er der nogen der kender specifikationerne for bassen i Nautilus 801.

Hilsen TL








Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2011 at 12:42
SB42 har en let og stiv konisk honeycomb-membran med en indre 6-kant struktur af hÃ¥rdt papir og skinlag af fintvævet glasfiber. 

Opbrydningen ved ca. 900 Hz skyldes et svingnings-mode, der involverer både membran og kantophæng, men det er egentlig ikke noget, du skal bekymre dig så meget om, for stempelområdet for denne enhed går kun op til 300-350 Hz, og en enhed som denne er tænkt/udviklet alene med henblik på anvendelse i stempelområdet (og maksimalt til den dobbelte frekvens, dvs. 600-700 Hz). Jeg ville dele den omkring 300 Hz.


Edited by USXX - 07 Jun 2011 at 12:43
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz