Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Dali7A Nyt Delefilter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dali7A Nyt Delefilter

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dali7A Nyt Delefilter
    Posted: 30 Apr 2011 at 23:03
Jeg fik blod på tanden for at prøve et filter til en 3-vejs, nu hvor jeg synes, der er rimeligt success med mit MTM projekt.
 
Objektet er et par Dali7A (i jubilæumsudgaven), som har været gemt af vejen i nogle år.
Basserne fik et par nye skumkanter, så de er oppe og spille igen, men højtalerne lyder ikke godt - de "bræger".

Her en måling af den højre højtaler i diskanthøjde, 1m afstand og 20grader væk fra normalaksen. Grøn er med inverteret mellemtone (det er naturligvis ikke i 1m afstand at Dali har designet til lytning, så derfor nok den dårlige udfasning mellem bas og mellemtone).



Her det beregnede Dali filter basseret på måling af den venstre højtalers enheder:


Her med inverteret mellemtone:


Jeg synes det er noget skidt at trække diskanten, der har en egenfrekvens ved 2300Hz, helt ned til 3.2 kHz deling, og overføringsfunktionerne er for resonante efter min mening. Hvad tror I?


Jeg har de fleste stumper liggende til dette forslag:


Inverteret mellemtone:


Overføringsfunktioners respons:


Alle enheder er naturligvis forbundet i positiv polaritet som i Dalis originale filter.

Jeg skal givetvis lige tilpasse delay for bassen/mellemtone til lytteafstand i stedet for 1 meter og efterfølgende justere filtret, men er det som udgangspunkt helt i hegnet?


Edited by bknielsen - 10 Aug 2011 at 22:35
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2011 at 22:59
Så fik jeg leget lidt mere med dette. Filtered herunder er, hvad jeg kunne få til at hænge sammen. Jeg synes det lyder væsentligt bedre end originalen, mindre pågående og mere behageligt (diskanten skal måske dæmpes en anelse mere efter smag og behag).



Bemærk, hvis andre har lyst til at prøve og stadig skulle have en 7A stående er mine jubilæumsudgaven vist nok med en anden diskant (Seas 19TAF/G-PLG) end den almindelige (Seas 19TAF/G tror jeg). Jeg er ikke sikker på om det gør den store forskel for filtered. Der er så vidt jeg husker en coating til forskel mellem de to diskanter.


Jeg har også eksperimenteret lidt med type og mængde af dæmpemateriale i mellemtonekammeret, det betyder mere, end man tror. Der kan sikkert hæntes mere med et nyt kammer, men jeg stopper her.

Her er målinger

Blå: 1 meter 20grader horisontal mod lytteposition
Grøn: 2 meter 20grader horisontal mod lytteposition
Rød: 2 meter 20grader horisontal mod lytteposition og invereteret mellemtone)
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Aug 2011 at 09:09

Fine udfasninger med inverteret mellemtone. Thumbs Up

 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Aug 2011 at 16:50
Ser sku godt ud.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Aug 2011 at 19:56
Hej,
 
Har du mulighed for at måle off axis i det verticale plan. Jeg tror du får udfasninger i den øvre mellemtone. Det er pågrund af at delefrekvensen er på 4500 Hz i kombination med den relativt bløde afrulning af enheder ved delefrekvensen.
 
Jeg foreslår at du deler med 18 eller 24 db ved 3000 - 3500 Hz.
 
/JH
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Aug 2011 at 22:51
Tak for kommentarer alle.

JH: Du har en pointe, jeg er dog ikke sikker på, at det går så galt i lyttepositionen (3 meter). Bølgelængden ved delefrekvensen er ca. 7.8 cm (4400 Hz). I 3 meters afstand er afstandsforskellen til de akustiske fasecentre på mellemtone og diskant, ved at flytte øret 25cm op og ned, ca. +/- 1.1 cm (beregnet). Altså groft 1/7 bølgelængde ved delefrekvensen. Men, når jeg kommer til at måle igen, vil jeg tjekke efter, som du foreslår.

Diskanten har resonansfrekvens ved 2300 Hz. Har du erfaring omkring, hvor vigtigt det er at komme i behørig afstand af denne, jeg tænker 3000 Hz ligger lidt tæt på? Mange tak for råd Smile.

Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Aug 2011 at 22:25
Hej BK,
 
25 cm op og ned i 3 meters afstand er heller ikke ret mange grader. Jeg vil nærmest kalde det for on axis. Så ingen udfasninger her,
 
t EFs på 2300 hz lyder ikke særligt optimal. Har du målt på niveauet af impedancen ved Fs, måske  dæmpeleddet (Lpad) sænker punklen, ellers må du nok i gang med et RCL led. Gælder også også selvom du deler ved 4400 Hz.
 
Har selv haft et sæt Dali 7 i mange år, og der var enoget helt galt med lyden. Den er hård og mellemtonen er alt for dominerende. Tror desværre det er kabinetets dimensioner som har skylden for den dåseagtige klang. Jeg har målt på forskellige basenheder og en mellemtoner i det samme Dali 7 kabinettet. Der er et peak i mellemtonen omkring 700-1000 Hz, og jeg kan ikke få den hårde klang væk selvom jeg korrigerer i delfiltreret.
 
Er det i orden hvis jeg vedhæfter målingerne i denne tråd?
 
/JH
 
 
 
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Aug 2011 at 21:07
Hej JH,
Tilføj endelig målinger og data der måtte være relevant for tråden.

Vedr, den "hårde lyd" mistænker jeg først klangbalancen, der er valgt via filtret men også mellemtonekammeret. Afhængig af placeringen af skumgummiklodsen i mellemtonekammeret ændrer det sig noget. Jeg forsøgte så med polyestervat (da jeg mener skumgummi hører hjemme i sofaer og ikke højtalere), men det blev ikke bedre. Jeg tror der står en stående bølge mod bagvæggen i det relativt korte kammer.

I øvrigt vedr. diskantens impedans-pukkel er den kun 9.6 Ohm for en 8 Ohm enhed, så et RLC led er næppe umagen værd.


Edited by bknielsen - 16 Aug 2011 at 21:30
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Aug 2011 at 21:27
Fordi jeg alligevel ikke er meget for at komme for tæt på diskantens egenfrekvens er, at jeg antager diskanten må forvrænge mere i nærheden af og under dens egenfrevens. Men jeg ved ikke nok om diskanter til at vide om det holder.

I øvrigt vedr de forskellige mellemtoner du målte på, lavede du nye kamre til dem?
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2011 at 20:32

Hej BK,

Jeg brugte faktisk et rør lig det som sider bag Vifa mellemtonen, men borede en række huller og placerede skum bagved, for herved at skabe en apperiodisk dæmpning. Hvad med at prøve det samme på din Vifa. Korrekt apperiodisk dæmpning sænker impedancen ved box resonansen, så det er let at tjekke om dæmpningen virker.
 
Har du en måling på diskanten uden delefilter, og hvor lav er impedansen før og efter resonans puklen?
 
/JH
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz