Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Faseforvrængning (Kan det høres?)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Faseforvrængning (Kan det høres?)

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Faseforvrængning (Kan det høres?)
    Posted: 27 Apr 2011 at 00:04
Som resultat fra en diskussion på hifi4all. Lavede jeg en blindtest for at afgøre om hvorvidt faseforvrængning fra analoge delefiltre er så hørbart som Bomans artikel hævder.

I er MEGET velkommen til at deltage i forsøget og smide jeres resultater herinde:

Tråden kan findes her:


Det kræver selvfølgelig at i lytter pÃ¥ lydfilerne med et sæt hovedtelefoner eller faselineære højttalere, for ikke at lave dobbelt faseforvrængning.


Back to Top
E30NA View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 31 Maj 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 31
  Quote E30NA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2011 at 09:15
Jeg har lyttet til de tre klip en del gange nu, og har godt nok svært ved at høre forskel.
Jeg har lyttet over et sæt Denon AH-D1001 hoved telefoner. Det er sen morgen nu, sÃ¥ jeg vil prøve igen senere pÃ¥ dagen, men jeg tvivler pÃ¥ at jeg kan høre nogen forskel.
Gad vide om BOMAN kan høre hvad for et klip du har manipuleret?
 
Nu hvor du er inde på emnet, er så forskel på hvordan vi opfatter fase forskydning i bassen, mellem tone området og diskant området, eller er det det samme?


Edited by E30NA - 27 Apr 2011 at 09:18
Mvh
Jens
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2011 at 13:59
Hvis vi taler groupdelay for enkelte frekvensområder så er vi mest følsommme i mellemtoneområdet, der kan vi vist høre ned til omkring 1 ms, hvilket er enormt meget, sammenlignet med forskellen i de akustiske centre på enheder f.eks. som typisk ligger omkring 40 us.

Prøv at kig der ind igen, jeg har lagt en ny test op.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2011 at 16:56
Det kan iøvrigt nævnes, at man sagtens kan lave et filter med faseforvræning, som har konstant groupdelay. De 2 ting hænger altså nødvendigvis ikke sammen.
Back to Top
hhenne View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Sep 2009
Location: Virum
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote hhenne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Apr 2011 at 13:46
Hvordan det ?
Group delay er (hvis jeg ikke husker helt forkert) den afledede af fasen - så de hænger da overordentligt tæt sammen.
Den eneste 'faseforvrængning' som har konstant group delay er vel den, hvor den absolutte fase er vendt 180 grader, eller sagt på en anden måde, signalet er inverteret.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Apr 2011 at 14:34
Det er den afledte af fasen ja. Du kan dog sagtens have faseforvrængning på trods af konstant groupdelay. F.eks med inverteret diskant ja.
Back to Top
hhenne View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Sep 2009
Location: Virum
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote hhenne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2011 at 14:18
Hvis man invertere diskanten alene på et iøvrigt faselineært system, bliver fasen og frekvensgangen ulineær, hvilket medfører at group delay ikke er konstant.

Når group delay er den afledte af fasen, kan fasen findes ved at integrere group delay. Når man integrerer en konstant får man en lineær kurve med konstant hældning. Altså konstant group delay => lineær fase.

Den eneste form for faseforvrængning, der harmonerer med konstant group delay, er den hvor man vender fasen for hele systemet 180 grader ved at invertere hele signalet, hvis man ellers vil kalde det for faseforvrængning.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2011 at 16:34
Originally posted by hhenne

Hvis man invertere diskanten alene på et iøvrigt faselineært system, bliver fasen og frekvensgangen ulineær, hvilket medfører at group delay ikke er konstant.

Ja.

Når group delay er den afledte af fasen, kan fasen findes ved at integrere group delay. Når man integrerer en konstant får man en lineær kurve med konstant hældning. Altså konstant group delay => lineær fase.

Ja.

Den eneste form for faseforvrængning, der harmonerer med konstant group delay, er den hvor man vender fasen for hele systemet 180 grader ved at invertere hele signalet, hvis man ellers vil kalde det for faseforvrængning.

???

Her er et eksempel.

Hvis vi kigger på et faselineært system, her et båndpas FIR filter.


Her er stepresponsen:


Hvordan tror du at det gÃ¥r, hvis det system der skal spille firkanter?? 


Edited by kappen - 01 Maj 2011 at 16:36
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2011 at 17:04
Hey,

Super spændende tråd :)
Back to Top
hhenne View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Sep 2009
Location: Virum
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote hhenne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2011 at 20:02
Et båndpas system som dækker mindre end 3 oktaver kan naturligvis ikke gengive hverken en stepresponse eller en firkant nogenlunde godt. Hvis man udvider det til 10 oktaver svarende til hvad en rimelig højttaler dækker, kan det gengive nogle firkanter acceptabelt - dvs. med afrundede hjørner og/eller med skrå top og bund. Stepresponsen vil stadig ikke ligne et step men i bedste fald en højrevendt retvinklet trekant.
Det viste filter har en lineær fasegang og dermed en konstant group delay i gennemgangsomrÃ¥det - det er alt  hvad man kan sige om det. Udenfor dette omrÃ¥de og i overgangen er fasen ikke lineær og group delay er ikke konstant heller.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz