Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Limning af frontstof
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Limning af frontstof

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Limning af frontstof
    Posted: 22 Apr 2011 at 10:20
Hej alle kreative mennesker her på SpeakerBuilder.dk
 
Jeg er helt ny, både som selvbygger og her på siden, men jeg må sige at kreativiteten og hjælpsomheden fejler ikke noget.
 
Jeg har en praktisk udfordring i forbindelse med et byggeprojekt, som jeg håber at I kan hjælpe mig med.
Jeg skal have limet noget frontstof på nogle malede MDF rammer, men jeg har ingen idé om hvordan jeg gør det på den bedste (og letteste måde). Jeg har ikke mulighed for at hæfte stoffet fast da MDF rammen er for tynd til det. Cry
 
Jeg ser jo godt nok på billederne af jeres projekter, at frontstof ikke er det I bruger mest af, men derfor kan I jo godt vide noget om det. Wink
 
Jeg takker på forhånd for alle forslag fra Star´erne i dette forum Clap
 
MVH
 
Svenskeren
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Apr 2011 at 10:53
Hej.
 
En solid klipsemaskine er vejen frem.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Apr 2011 at 11:44
En klipsemaskine er helt sikkert det letteste, men som jeg skrev så er jeg bange for at mine MDF-rammer ikke er tykke nok. Jeg er simpelthen bange for at materialet flækker.
Er der nogen som har erfaring med hvilken lim de bruger på "rigtige" højttalerfabrikker?
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Apr 2011 at 12:09
Originally posted by Svenskeren



En klipsemaskine er helt sikkert det letteste, men som jeg skrev så er jeg bange for at mine MDF-rammer ikke er tykke nok. Jeg er simpelthen bange for at materialet flækker.
Er der nogen som har erfaring med hvilken lim de bruger på "rigtige" højttalerfabrikker?


Hey.
Jeg plejer at bruge kontaktlim på spray.
Det er nemt at arbejde med, og lettere at dosere, så der ikke kommer for meget på overfladen.
Det skal være "let fingertørt" før man lægger stoffet ned på en plan flade, og fronten med limen opad ovenpå.
Så kan man "trække" stoffet omkring kanterne og trykke det ned i limen.
Jeg har ikke gode erfaringer med at komme lim på den flade som skal vende udad.
Der skal nørkles lidt, og når det sidder rigtigt, skal du lægge pres på ovenfra, indtil limen er hærdet.
Herefter skærer man langs kanten, det overskydende stof af.
De Dali modeller jeg har haft igennem tiden, er lavet på samme måde. Og sådan har jeg også efterfølgende udskiftet stoffet, når det har været beskadiget.
Mvh
Chris-torb

Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Apr 2011 at 13:51
Hej
Super - det lyder som om at det er til at arbejde med Wink.
Er der noget specielt kontaktlim jeg skal gå efter at købe?
 
 
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Apr 2011 at 17:41
spraylim er vejen frem, og så lige tape de steder af som du ikke vil have lim på, og så sprayer du bare fronterne til med lim..

måden du så får en ensartet struktur i frontstoffet, er at du laver en ramme, med dit frontstof på, som er større end din frontramme, og så ligger du bare din frontramme ned på og lægger noget vægt på.

når det så er tørret op, så skærer du bare resterne af ved kanten.......
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz