Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: MTM projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MTM projekt

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MTM projekt
    Posted: 19 Apr 2011 at 23:46
Opdatering 7/5-2020 som de er endt og har spillet et stykke tid. Process dertil i tråd herunder. Nu til salg (der skal gøres plads til nye).


Gatede målinger 0-39 grader horisontal:


Gatede målinger 25-90 grader horisontal:


Samme målinger inkl garage (især peak ved 60Hz):



Oprindelig trådstart herfra:

Hermed lidt fra mit Vifa MG18, ScanSpeak 2905/9500 MTM projekt.












Filteret:


Reponse som forbundet (simulering). Enheden i toppen given et ikke så pænt baffelstep, men det er jo et valg man tager. En 2½ vejs havde nok været bedre i den henseende. Dog lyder de ganske godt med dejligt "hul igennem".


Negativ polaritet:


Fase:


Det tog noget arbejde med dæmpematerialet at få resonanser på impedanskurven dæmpet/væk, pga. alle afstivningerne tror jeg. Samt en stående bølge trods den skrå bund (det havde jeg ikke regnet med). Det var tydeligt på en nærfeldtsmåling af den øverste enhed, at den blev udslukket ved en halv bølgelængde i forhold til bunden.








Edited by bknielsen - 07 Maj 2020 at 23:40
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2011 at 20:28
Hey,

Det ser sku godt ud. 
Har Ham_Den_Lange hjulpet med filter?
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2011 at 21:51
Mange tak.

Nej, jeg har selv lavet alt.

Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2011 at 22:09
Jeg fik foretaget et par målinger vist herunder.

Målepositionen jeg har brugt til at designe filter efter: 22grader væk fra normalaksen, 1m afstand


22grader væk fra normalaksen, 2,5m afstand


På normalaksen, 1m afstand (jo jeg puffede vist lidt til mikrofonen mellem de to målinger)


Selvom jeg synes de lyder udmærket, vil jeg forsøge med et filter, der har lidt bedre dæmpning af det mest lavfrekvente polsæt i diskant filteret.
Det er svært at vide om man kan hente forbedringer, hvis ikke man prøver. Det bliver noget i denne retning


Al slags kritik og forbedringsforslag er velkomne.


Edited by bknielsen - 30 Apr 2011 at 22:11
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2011 at 12:39
Fedt Clap
 
Har du fundet diskantens placering via edge ?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2011 at 18:56
Hey,

Det ser sku fint ud. Tillykke med dem :)
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2011 at 22:08
Originally posted by JAV

Fedt Clap
 
Har du fundet diskantens placering via edge ?


Nej, det har jeg ikke. Den er placeret efter afstande til de to enheder og nærmeste kant, dvs. ingen ens afstande.

Diskanten ser jo også de to mellembasser som "kant", og de kan desværre ikke simuleres i Edge, sammen med diskanten. Så præcis til det formål er Edge måske lidt teoretisk.



Edited by bknielsen - 01 Maj 2011 at 22:09
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2011 at 22:09
Originally posted by syncroniq

Hey,

Det ser sku fint ud. Tillykke med dem :)


Tak Smile
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2011 at 22:22
Originally posted by JAV

Fedt Clap
 
Har du fundet diskantens placering via edge ?


Jeg ku' ikke lade være nu du spørger. Jeg synes ikke de to ligner hinanden super godt.




Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2014 at 21:34
Man kan ikke påstå at det går hurtigt med HT byggeriet hos mig sammenlignet med de andre fine projekter herinde, men der er alligevel lidt nyt.

Dem der var med til julefrokost 2012 har set dem, men filteret er skiftet 3 eller 4 gange siden, så nu ER de færdige. Det endte sådan her:



Jeg ved nogen synes sugekredsen på bassen er fy, men det gør dem lige lidt mere "lytbare" når de får noget at leve af under visse heftige passager. Ved normal niveau gør den ikke den store forskel.

Her lidt billeder til dem der ikke var med til julefrokost 2012. Filteret, monteret på sidste billede er ikke det endelige, (selvom jeg troede det indtil Hylle kom forbi med sine horn Wink).....jeg lægger målinger op når jeg engang for lavet nogle.

Jeg vil nu tillade mig at starte på noget "nyt", der kommer en anden tråd senere.















Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz