Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: 3-vejs med riiigeligt membranareal
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3-vejs med riiigeligt membranareal

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3-vejs med riiigeligt membranareal
    Posted: 05 Apr 2011 at 17:32
Hej

Jeg skal til og i gang med et nyt højttalerprojekt, som gør brug af store enheder i store kasser.

Bas: Usher 15HM 15" (indtil jeg har fået skrabet de 2000$ sammen, som et sæt TAD TL-1601a koster)
Mellemtone: TAD TM-1201 11"
Diskant: TAD TD-2001 eller TD-2002 i tractrix eller læbehorn. 1" kompressions driver.

Mellemtone og diskant er endnu ikke købt, men det er blot et spørgsmål om tid.

Mellemtonen kan, ifølge TAD, varetage 200Hz - 3kHz, men den bliver noget direktiv over 1kHz, hvorfor jeg håber på at kunne dele her omkring (det må målingerne vise).

Der skal deles passivt.

Giv MEGET gerne jeres besyv!
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2011 at 10:30
Hey,

Jeg kender slet ikke TAD. Jeg er ikke meget for alt for højeffektive enheder. 
Men det bliver da spændende at følge med i
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2011 at 10:45
Spændende.

Vær sikker på at du får lavet diskant + horn rigtigt, det er pokkers svært at få det til at spille ordentligt sammen.
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2011 at 11:25
Originally posted by syncroniq

Hey,

Jeg kender slet ikke TAD. Jeg er ikke meget for alt for højeffektive enheder. 
Men det bliver da spændende at følge med i


Skægt - jeg er ikke meget for laveffektive enheder LOL
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2011 at 11:26
Originally posted by kappen

Spændende.

Vær sikker på at du får lavet diskant + horn rigtigt, det er pokkers svært at få det til at spille ordentligt sammen.


Tænker du på at finde det rigtige horn eller hvordan skal det forstås?

Er det ikke noget med, at I (Rabu) laver filtre mod betaling?

/Jeppe
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2011 at 11:56
Originally posted by virious

Originally posted by kappen

Spændende.

Vær sikker på at du får lavet diskant + horn rigtigt, det er pokkers svært at få det til at spille ordentligt sammen.


Tænker du på at finde det rigtige horn eller hvordan skal det forstås?

Er det ikke noget med, at I (Rabu) laver filtre mod betaling?

/Jeppe

Ja, altså selve koblingen mellem enheden og hornet er jo ekstremt kompliceret at lave ordentligt, det er også svært at regne og simulere sig frem til hvad der fungerer. Det bedste er næsten hvis du kan finde en gennemprøvet løsning som ikke giver for meget wavesteeping og HOM.

Jo, vi laver filtre mod betaling. Men her vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at hvis du vil bruge et analog filter og du har planer om at vi skal lave det. Så skal du fra et tidligt stadie have den tidsmæssige forskydelse mellem enhederne i tankerne.

Jeg har tidligere arbejdet med analoge filtre til PA højttalere, hvor der var op til 500us forsinkelse mellem mellemtone og diskant enhed og det er bare ikke til at arbejde med! Hvis ikke man bruger nogle helt ekstremt usunde filtre med fremprovokeret gruppeløbsforsinkelse, så får man altså en slags kamfiltereffekt omkring delefrekvensen pga. det ekstreme fasedrej sådan 500us giver.

Det du skal gøre, er at montere hver enhed i en flad prøve baffel og så måle groupdelay på dem hver især og finde den relative tidsforsinkelse mellem dem, når du så har fundet den, kan du omregne den til hvor meget de skal forskydes i forhold til hinanden i den endelige højttaler.




Edited by kappen - 06 Apr 2011 at 11:57
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2011 at 16:45
Kommer jeg ikke udover disse problemstillinger, hvis jeg vælger at lade hornet 'ligge' oven på? Altså så hornet fysisk kan flyttes frem og tilbage?

Er det noget problem at skulle dæmpe mellemtonen ca. 5 dB og diskanten ca. 15 dB?

/Jeppe
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2011 at 17:34
Originally posted by virious

Kommer jeg ikke udover disse problemstillinger, hvis jeg vælger at lade hornet 'ligge' oven på? Altså så hornet fysisk kan flyttes frem og tilbage?
AAah.. Det er sgu en uholdbar løsning hvis du spørger mig, hvad så hvis du kommer til at rykke den lidt, så skal du lave et helt nyt filter, et par mm fra eller til resulterer jo i et enormt fasedrej som fuldstændig ændrer de betingelser som filteret arbejder under.

Originally posted by virious


Er det noget problem at skulle dæmpe mellemtonen ca. 5 dB og diskanten ca. 15 dB?

Nææ, men det lyder voldsomt... Hvorfor afsætte så meget effekt i filteret?

Nu er konstruktion af højttaler enheder jo et stort kompromis, hvis man vælger at gå efter højfølsommme enheder, ja så er der også indgået kompromiser andre steder, så hvis du ikke har brug for alt den følsomhed. Så vil jeg våve at påstå at der findes enheder som er langt mere egnet til formålet. 

Det er som at køre med håndbremsen trukket i en ferrari, fordi at man ikke har brug for den topfart den kan levere.
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2011 at 18:38
Originally posted by kappen

AAah.. Det er sgu en uholdbar løsning hvis du spørger mig, hvad så hvis du kommer til at rykke den lidt, så skal du lave et helt nyt filter, et par mm fra eller til resulterer jo i et enormt fasedrej som fuldstændig ændrer de betingelser som filteret arbejder under.

Nu kan man jo lave en anordning, som holder hornet fast i den korrekte position.
Originally posted by kappen


Nææ, men det lyder voldsomt... Hvorfor afsætte så meget effekt i filteret?

Nu er konstruktion af højttaler enheder jo et stort kompromis, hvis man vælger at gå efter højfølsommme enheder, ja så er der også indgået kompromiser andre steder, så hvis du ikke har brug for alt den følsomhed. Så vil jeg våve at påstå at der findes enheder som er langt mere egnet til formålet. 

Det er som at køre med håndbremsen trukket i en ferrari, fordi at man ikke har brug for den topfart den kan levere.

Der er flere grunde til det.

1) 110 dB/W følsomhed i bassen er svært - og så stort et lytterum har jeg ikke
2) Man slipper for at have 2 amps og regulere på indgangen eller lign.

Sidstnævnte er selvfølgelig en løsning jeg har overvejet.

Jeg vil hellere køre i Ferrari med håndbremsen trukket, end en Lada Wink

Jeg har endnu ikke hørt enheder, der har været TAD overlegen - gid man var så heldig, for det er dyrt og besværligt.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2011 at 21:34
Originally posted by virious

Originally posted by kappen

AAah.. Det er sgu en uholdbar løsning hvis du spørger mig, hvad så hvis du kommer til at rykke den lidt, så skal du lave et helt nyt filter, et par mm fra eller til resulterer jo i et enormt fasedrej som fuldstændig ændrer de betingelser som filteret arbejder under.

Nu kan man jo lave en anordning, som holder hornet fast i den korrekte position.
Originally posted by kappen


Nææ, men det lyder voldsomt... Hvorfor afsætte så meget effekt i filteret?

Nu er konstruktion af højttaler enheder jo et stort kompromis, hvis man vælger at gå efter højfølsommme enheder, ja så er der også indgået kompromiser andre steder, så hvis du ikke har brug for alt den følsomhed. Så vil jeg våve at påstå at der findes enheder som er langt mere egnet til formålet. 

Det er som at køre med håndbremsen trukket i en ferrari, fordi at man ikke har brug for den topfart den kan levere.

Der er flere grunde til det.

1) 110 dB/W følsomhed i bassen er svært - og så stort et lytterum har jeg ikke
2) Man slipper for at have 2 amps og regulere på indgangen eller lign.

Sidstnævnte er selvfølgelig en løsning jeg har overvejet.

Jeg vil hellere køre i Ferrari med håndbremsen trukket, end en Lada Wink

Jeg har endnu ikke hørt enheder, der har været TAD overlegen - gid man var så heldig, for det er dyrt og besværligt.


Hvis man vil ligge med 120 på motorvejen, er der bestemt mange andre biler som jeg vil hævde er bedre at køre i end ferrari, men det er en anden snak.

Det er jo kun hvis man virkelig har overskud i bunden, at man bør ty til kompression drivere, hvis du spørger mig. Jeg kan sagtens følge dig i at de kan lyde imponerende, men at enheder som er bygget til at spille optimalt omkring alm. lytte niveau i en stue, skulle være ringere, er jeg ikke enig med dig i. Men det er jo smag og behag.




Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz